شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
زنجیره صنعت نشر و کتاب در کرونا آسیب جدی دید

مدیر انتشارات «نوید شیراز» بر این باور است که بسیاری از متولیان فرهنگی استان فارس، شناختی از بسیاری از نویسندگان و اصحاب فرهنگ این خطه ندارند اما خود را صاحب عنوان «پایتخت کتاب ایران» می‌دانند.

داریوش نویدگویی، مدیر انتشارات «نوید شیراز» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، از آنچه بی‌توجه برخی نهادها و سازمان‌ها به تلاش فعالان حوزه کتاب در کسب نشان پایتختی کتاب ایران توسط شیراز داست، انتقاد کرد و گفت: انتظارات ناشران از پایتختی کتاب ایران برآورده نشد.
 
مدیرمسئول انتشارات نوید شیراز درباره اینکه آیا پاندمی کرونا بر در حاشیه ماندن بحث پایتختی کتاب ایران توسط شیراز تاثیر داشت یا خیر؟، افزود: به نظر من اگر کرونا هم نبود، هیچ اتفاقی نمی‌افتاد؛ زیرا هر کسی در این موفقیت خود را برتر می‌دانست؛ یکپارچگی وجود نداشت و کار مشترک را قبول نداشتند.
 
وی ادامه داد: منیّتی که میان مسئولان وجود دارد، به این مسیر آسیب می‌زند؛ در عین حالی که پس از آن هر سازمانی به نام خود در سطح شهر محدود به نصب بنر و تابلو، اقدام به تبلیغ پایتختی کتاب ایران کرد. به این دلیل دیگران دلسرد و زده شدند.
 
نویدگویی با این حال تصریح کرد: در جریان پایتختی کتاب ایران توسط یزد، بسیار از متولیان این شهر آموختم؛ یزدی‌ها به واسطه پایتخت کتاب ایران داشته‌های فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خود را رونق دادند و در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم نقش پررنگی ایفا کردند.

این ناشر شییرازی همچنین گفت: من مطمئنم اگر نمایشگاه کتاب تهران به شکل حضوری هم برگزار می‌شد، هیچ کار مفیدی از سوی پایتخت کتاب ایران در سال 1399 انجام نمی‌گرفت.
 
این فعال حوزه کتاب و ناشر برتر کشوری، با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به تنهایی نمی‌تواند متولی این امر باشد، افزود: ما افزون بر پایتخت کتاب، پایتخت فرهنگی ایران به شمار می‌رویم و نباید فقط به آنچه داشتیم، خود را محدود کنیم.
 
نویدگویی در ادامه یادآوری کرد: با وجود گنجینه‌ای از نسخ خطی و قرآن‌های نفیس و کتب مذهبی، ما در به‌ در به دنبال مکانی برای ایجاد موزه قرآن شیراز هستیم و مسئولان در این زمینه کم لطفی می‌کنند.
 
وی گفت: آنچه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام قرار دارد، بخشی از این گنجینه نفیس است که یک سوم این مجموعه است و باید در مکانی به علاقه‌مندان ارائه شود که در دسترس همگان باشد.
 
مدیر انتشارات نوید شیراز که درپی ایجاد موزه چاپ هم هست، ادامه داد: شیراز اگر در زمینه چاپ اول یا دوم کشور نبوده، حتما در جایگاه سوم قرار دارد؛ ابزار و آلات قدیمی موید این موضوع است.
 
نویدگویی، مسئولان فرهنگی استان فارس را بی‌اطلاع از حوزه فرهنگ دانست و افزود: به من انتقاد می‌کنند که چرا انبار انتشارات نوید در اصفهان قرار دارد؟ مگر باید حتما یک انتشارات در بالاشهر باشد که مردم کتاب بخوانند؟!
 
وی همچنین پیرامون آسیبی که کرونا به صنعت نشر وارد کرد، گفت: نه‌تنها به ما بلکه به تمام ناشران ایران ضرر و زیان وارد شد. برای ناشران پایتخت هم دیگر چاپ کتاب اُفست به صرفه نیست. یک کتاب در نهایت 150 تا 250 نسخه به شکل دیجیتال چاپ می‌شود؛ به این دلیل زنجیره صنعت نشر آسیب دیده است. اما انتشارات نوید شیراز، به دلیل تجربه‎ای که داشت، توانست کتاب‌های متعدد حتی وزین و با شمار صفحات زیاد منتشر کند.
 
مدیر انتشارات نوید شیراز در پایان، از انتشار 130 عنوان کتاب در طول یک سال اخیر در موسسه انتشاراتی متبوعش خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها