شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
انتشار کتابی در باب انسانی‌کردن پزشکی مدرن

«مازیار نعیمی» یکی از مترجمین کتاب «فلسفه پزشکی مقدماتی؛ انسانی‌کردن پزشکی مدرن» که در سال 2008 به قلم «جیمز ا. مارکم» به چاپ رسیده، می‌گوید: این کتاب به این بحث می‌‌پردازد که آیا اصلا رشتۀ مستقلی به‌نام فلسفه پزشکی وجود دارد یا نه؟ و رابطه میان فلسفه و پزشکی چگونه رابطه‌ای است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، کتاب «فلسفه پزشکی مقدماتی؛ انسانی‌کردن پزشکی مدرن» که در سال 2008 به قلم «جیمز ا. مارکم» به نگارش درآمده است، ازسوی گروهی متشکل از 6 نفر (پیروزه شهباز و فرشته محمدی‌زاده و علی نجارنژاد و پردیس نعمت‌اللهی و آذر نعیمی و مازیار نعیمی) به فارسی ترجمه شد و در پاییز امسال توسط انتشارات لوح فکر به چاپ رسید.

«مازیار نعیمی» سرپرست گروه مترجمان این اثر، به خبرنگار ایبنا گفت: این کتاب در ابتدا به این بحث می‌‌پردازد که آیا اصلاً رشته مستقلی به نام فلسفه پزشکی وجود دارد یا خیر؟ و رابطه میان فلسفه و پزشکی چگونه رابطه‌ای است؟ پس از آن که نتیجه می‌گیرد که فلسفه پزشکی وجود دارد و قدمت آن به یونان باستان و بقراط می‌رسد، در سه بخش متافیزیک و معرفت‌شناسی و اخلاق به بررسی فلسفه پزشکی می‌پردازد. 

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بررسی این کتاب بررسی رابطه پزشک و بیمار است. از موضوعات مهم و جالبی که در این کتاب به بحث درباره آن می‌پردازد، مشکلات الگوی بیومدیکال پزشکی است که فرد بیمار را به عضو بیمار فرومی‌کاهد و در مقابل این الگو ، الگوی انسانی را پیشنهاد می‌کند که فرد بیمار را به‌عنوان یک کل در نظر می‌گیرد و در پی درمان اوست.

این پژوهشگر با بیان این نکته که این کتاب مختص دانشجویان پزشکی و پزشکان نیست و کلیه کتابخوانان علاقه‌مند از آن بهره می‌برند، بیان کرد: این کتاب بسیاری از نحله‌های روز فلسفی را به اختصار توضیح می‌دهد.

نعیمی همچنین به آثار دیگر در دست انتشار خود پرداخت و با اشاره به اینکه یکی از علاقه‌مندی‌های ما گویشوران به زبان فارسی، تحقیق درباره آثار ادبی در سرزمین ماوراءالنهر و به‌خصوص در شهر سمرقند است، افزود: در دیداری که در نوروز سال 1397 از این شهر تاریخی داشتیم، با شاعران و محققان این شهر دیدار کردیم و منت نهادند و آثار و تحقیقاتشان را در اختیارمان قرار دادند که درصدد چاپ آنها هستیم. ماحصل آن تاکنون چاپ کتاب «فرهنگ مردمی اشعار مولوی» از استاد حیات نعمت سمرقندی انتشارات لوح فکر است. او بر این باور است که بسیاری از اصطلاحاتی که مولوی در اشعار خود به کار می‌برد، امروزه هم در سمرقند مردم کوچه و بازار آنها را به کار می‌برند؛ اما این اصطلاحات در میان ایرانیان به‌درستی معنی نشده است.

مترجم «فلسفه پزشکی» تصریح کرد: کتاب دیگری که اکنون زیر چاپ است و تا ماه آینده به بازار می‌آید، «پیامی از ژرفای سکوت و اشعاری دیگر» از شاعر و استاد دانشکده ادبیات فارسی شهر سمرقند با تخلص «خواجه» است. کتاب دیگری هم که از همین خطه قرار است چاپ شود، «سپهر آرزو: تذکره شعرای سده 19 تاکنون شهر سمرقند» است که در مرحله ویراستاری قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها