یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
نمایشگاه مجازی کتاب در مازندران دائمی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران ضمن اشاره به دایر شدن نمایشگاه مجازی کتاب در این استان گفت: می‌خواهیم نرم‌افزار را ارتقا دهیم و نمایشگاه مجازی کتاب دائمی در طول سال داشته باشیم.

عباس زارع، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب استان مازندران بیان کرد: همزمان با بیست‌وهشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، مشارکت ناشران برتر استان و همکاری یکی از موسسات فرهنگی استان، زیرساختی را برای اجرای نمایشگاه و فروشگاه مجازی کتاب طراحی و آماده کردیم. این نمایشگاه مختص هفته یا ماه خاصی نیست و به‌نوعی نمایشگاه و فروشگاه دائمی است. می‌خواهیم این نرم‌افزار را ارتقا دهیم و به نوعی نمایشگاه مجازی کتاب دائمی در طول سال داشته باشیم.
 
وی درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بر صنعت نشر، بیان کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، هزینه حق عضویت انتشارات را تقبل کرده‌است و ناشران دیگر هزینه‌ای برای شرکت در نمایشگاه مجازی پرداخت نمی‌کنند. با راه‌اندازی نمایشگاه مجازی کتاب، ناشران دیگر به‌راحتی می‌توانند کتاب‌ها را به‌فروش برسانند؛ چراکه اگر نمایشگاه مجازی کتاب نبود، مراجعه‌ کمی برای فروش وجود داشت.  
 
زارع عنوان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب، مکانی برای نمایش و فروش کتاب‌های ناشران به‌صورت رایگان است. ناشران از فعالیت در نمایشگاه مجازی کتاب راضی هستند و فروش و استقبال هم نسبت به راه‌اندازی نمایشگاه مجازی کتاب مازندران مطلوب بوده‌است. قطعا با تبلیغات شهری این حضور و فعالیت پرشورتر خواهد شد و کتاب‌های بسیاری نیز به‌فروش خواهد رسید تا حمایتی از ناشران در شرایط کرونایی و آسیب‌های محتمل باشد.
 
وی ادامه داد: کتاب‌های انتشارات با 20درصد تخفیف در نمایشگاه مجازی کتاب استان عرضه شده‌است. از طرفی هم با سازمان پست هماهنگ کرده‌ایم که هزینه ارسال کتاب‌ها به درب منزل مخاطبان نیم‌بها و خرید بالای 100 هزار تومان رایگان باشد. اکثر ناشران برتر استان در نمایشگاه مجازی کتاب مشارکت کردند و کتاب‌هایشان را در معرض دید عموم قرار دادند.
 
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، بیش از 25 ناشر فعال مازندران در نمایشگاه مجازی کتاب استان شرکت کرده‌اند. بازدید از نمایشگاه مجازی کتاب استان بالا است؛ اما هنوز فروش به‌حالت مطلوب نرسیده‌است و مستلزم زمان است. نمایشگاه مجازی کتاب، اتفاقی تازه و ناشناخته است و باید میان مردم شناخته شود. حدود یک‌ماه است که نمایشگاه مجازی کتاب استان را افتتاح کردیم و در این مدت هم فروش کتاب از نمایشگاه قابل توجه بود.
 
وی افزود: نرم افزار نمایشگاه مجازی کتاب استان بر اساس اسم ناشران و موضوع‌بندی کتاب‌ها طراحی شده‌است. مراجعه‌کنندگان می‌توانند به‌راحتی به ناشر و کتاب‌های مدنظر دسترسی پیدا کنند.
 
زارع درباره نقاط ضعف و قوت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب استان مازندران عنوان کرد: نقطه قوت این اقدام، بازارسازی است که برای انتشاراتی‌ها ایجاد شده‌است و عرضه و توزیع کتاب در استان مازندران به‌صورت مجازی و بدون هزینه برای ناشران باتوجه به وضعیت گرانی کتاب و کاغذ، کاهش میزان استقبال مردم از کتاب‌ها به‌صورت فیزیکی ایجاد شده‌است.
 
به‌گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، نمایشگاه مجازی کتاب استانی، فرصتی ایجاد کرد که با تخفیفی که از ناشران دریافت و از طرفی هم تسهیلاتی که ارسال رایگان کتاب‌های خریداران درنظر گرفته شد؛ شرایط استقبال و فروش کتاب مطلوب باشد و حمایت مناسبی از کتاب‌فروشی‌ها و ناشرانی که در شرایط کرونا دچار آسیب شدند، صورت بگیرد.
 
وی عنوان کرد: از طرفی هم معایبش همین فروش مجازی برای جامعه ما به آن صورت روشن نشد و تبیین شده نیست. این هم مستلزم این است که متولیان حوزه فرهنگ بتواند تبلیغاتی در این زمینه داشته باشد تا برای مردم شناخته شده‌باشد. البته خودمان تلاش کرده‌ایم که از طریق رسانه‌های عمومی و مشارکت موسسات فرهنگی ایجاد کننده این بازار، استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب را بیشتر کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها