سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
تداوم جشنواره  ادبی «زاینده‌رود» به‌رغم توقف جریان زاینده‌رود

چهارمین دوره جشنواره ادبی «زاینده‌رود» درحالی برگزار می‌شود که منشأ هویتی نام آن، یعنی رودخانه زاینده‌رود خشک‌ترین وضعیت قرن اخیرش را سپری می‌کند. رودخانه زاینده رود مرده است، اما جشنواره ادبی زاینده رود با همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اصفهان به بقای خود ادامه داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، چهارمین دوره جشنواره داستان کوتاه «زاینده‌رود» درحالی برگزار می‌شود که منشأ هویتی نام آن، یعنی رودخانه زاینده‌رود، خشک‌ترین وضعیت قرن اخیرش را سپری می‌کند.

این جشنواره به‌رغم وضعیت وخیم رودخانه زاینده‌رود، با همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اصفهان همچنان به بقای خود ادامه می‌دهد. در این جشنواره که به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد، برنامه‌های جنبی مانند کارگاه‌ها و نشست‌های داستان‌خوانی و بزرگداشت پیشکسوتان داستان‌نویسی برگزار می‌شود.
 
سیاوش گلشیری، منتقد ادبی و دبیر چهارمین دوره این جشنواره به خبرنگار ایبنا گفت: این جشنواره به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود و از سال 1393 اقدامات لازم برای برگزاری این جشنواره صورت گرفت و فراخوانش آماده شد و بهار 1394 بود که اولین دوره آن به همت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

وی ادامه داد: چهارمین دوره این جشنواره قرار است اردیبهشت ماه سال 1400 به‌صورت مجازی برگزار شود. هرچند ما امیدواریم که بتوانیم با مساعد شدن شرایط، این جشنواره را به‌صورت حضوری برگزار کنیم.
 
دبیر چهارمین دوره جشنواره ادبی زاینده‌رود افزود: در هر سه دوره‌ای که پشت سر گذاشته شد، تلاش ما این بود که ماهیت دانشجویی جشنواره حفظ شود و علتش هم این است که دانشجو و روحیه پرسشگری، مطالبات و نوع نگاهش خیلی متفاوت است و ما بالأخص بر این مسئله تاکید کردیم که در طی دوره‌های مختلف جشنواره، کارگاه‌هایی برگزار شود تحت عنوان «سه‌شنبه‌های داستان» که در جهت آموزش به علاقه‌مندانی است که در دانشگاه در رشته‌های مختلف تحصیل می‌کنند و البته علاقه‌مند به ادبیات هم هستند؛ تا اگر هم قرار نباشد کسی نویسنده باشد، در طول برگزاری این دوره‌ها ما حداقل کتابخوان حرفه‌ای تربیت کنیم.

گلشیری گفت: ممکن است در بعضی از این جلسات هم آدم‌هایی باشند که اصلا نتوانند بنویسند و یا نویسنده موفقی نباشند اما حضور آنها در این جلسات معیار داستان خوب را به آنها آموزش بدهد؛ اینکه بدانند یک داستان خوب چه معیاری دارد، به آنها کمک خواهد کرد.
 

 
وی با اشاره به داوری دوره‌‌های پیشین این جشنواره بیان کرد: سعی کردیم همه وجوه را در نظر بگیریم و در هر دوره یک چیزی اضافه می‌شد. به‌طور مثال در دوره دوم بزرگداشت محمد کلباسی اتفاق افتاد و فیلمی هم در مورد آثار ایشان ساخته شد. در دوره‌ بعدی تصمیم گرفته شد که داستان کوتاهِ کوتاه به بخش‌‌ها اضافه شود. در دوره گذشته هم بخش دانشجویان خارج از کشور به بخش‌های قبلی جشنواره اضافه شد. ما دانشجویانی داریم که در خارج از کشور و دانشگاه‌‌های مختلف در حال تحصیل هستند و مسلماً قریحه نوشتن هم دارند و خوب است که لااقل با فضاها و تجربه‌‌های زیستی آنها هم آشنا بشویم.

دبیر چهارمین دوره جشنواره ادبی زاینده‌رود ادامه داد: هیئت داوران و برگزاری بخش علمی جشنواره و کارگاه‌هایی که برگزار می‌شد، تورهای گردشگری که در سطح اصفهان اتفاق می‌افتاد، از جمله بخش‌‌های موازی با جشنواره ادبی بود. به‌طور مثال در میدان نقش جهان یک سری کارگاه‌هایی را برگزار کردیم که آقایان کشاورز و خانجانی، مدرسان آن کارگاه‌ها بودند. از داوران دوره‌‌های مختلف می‌توانم به زنده‌یاد کورش اسدی، ابوتراب خسروی، علیرضا سیف‌الدینی، مهدی یزدانی‌خرم، بلقیس سلیمانی، شاهپور بهیان، ابراهیم دم‌شناس و احمد ابوالفتحی اشاره کنم. داوران امسال هم انتخاب شده‌اند که به‌زودی آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.
 
گلشیری با بیان اینکه هویت دانشجویی پیوند مستحکمی با روحیه پرسشگری و مطالبه‌گری دارد، ادامه داد: علاوه بر اهمیت جوانی و پویایی دانشجویان، فضاهای فکری، مطالبات اجتماعی، مسائل و مناظری که از دریچه آن به جامعه نگاه می‌کنند و سویه‌های تکنیکی که شامل زبان می‌شود، برای جشنواره اهمیت دارد؛ مؤلفه‌‌ها و در حقیقت تمهیداتی که به لحاظ فرمی و تکنیکی قابل توجه است و شاید دریچه جدیدی را به ادبیات باز کند هم برای جشنواره حائز اهمیت است.
 
وی افزود: شرکت در جشنواره‌‌های مختلف و برگزیده شدن در میان صدها اثر، گویای جدیت نوشتن برای نویسنده است و نشانگر همت کسانی است که قطعاً برنامه برای نوشتن و چاپ کتاب‌هایشان دارند. ما از سال ۹۳ تا به امروز در دوره‌های مختلف با نویسنده‌‌هایی روبه‌رو بودیم که حالا فارغ‌التحصیل شده‌اند و صاحب کتاب‌‌هایی در حوزه‌‌های مختلف هستند. در دوره‌‌های گذشته ما مصاحبه‌ای با دوستان برگزیده انجام دادیم و در دوره پیش رو هم چنین برنامه‌ای خواهیم داشت.
 
دبیر چهارمین دوره جشنواره ادبی زاینده‌رود در رابطه با چاپ داستان برگزیدگان جشنواره در قالب کتاب هم بیان کرد: این کار پیش از این انجام شده و الان به خاطر مسائل کاغذ و هزینه‌‌های تحمیلی نشر کتاب، ممکن است کتاب به‌صورت الکترونیکی در اختیار دوستان قرار بگیرد. البته من سعی کردم که بعضی از داستان‌‌های برگزیده در بعضی از نشریات به چاپ برسد.
 
گلشیری تصریح کرد: یک بخش از جشنواره مربوط به داستان‌‌ها با موضوع آزاد است و بخش ویژه مربوط به زاینده‌رود و رودخانه و اصفهان. بخش داستان کوتاه کوتاه خارج از کشور هم با موضوعات آزاد است.  
 
او در پایان افزود: آرزو می‌کنم برگزاری اینگونه فعالیت‌ها به راحت‌ترین شکل ممکن و بدون دردسر برگزار شود و از همه مهم‌تر مداومت داشته باشد؛ چراکه برگزاری چنین برنامه‌هایی قطعاً در درازمدت تأثیرگذار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها