شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
یزد، رکورددار بیشترین تعداد باشگاه کتابخوانی در کشور

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، این استان توانست در تعداد باشگاه‌های کتابخوانی ثبت‌شده، رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص دهد.

مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، گفت: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان رویدادی سالانه است که اجرای آن بین شش تا هشت ماه طول می‌کشد که در مرحله اول باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با حمایت تسهیلگران بزرگسال که در کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده‌اند، با حضور حداقل 12 کودک با نوجوان تشکیل می‌شود. این باشگاه‌ها سپس می‌توانند در رقابتی که جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نام دارد، شرکت کنند و رتبه‌های برتر کشوری را در حوزه‌های مختلف کسب کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان را از نظر بازتاب اجتماعی تاثیرگذارترین حرکت مردمی در ترویج کتابخوانی در ایران دانست و عنوان کرد: این حرکت، افزون بر تاثیرات ملموسی که در افزایش کتابخوانی در شهرهای داوطلب گذاشته، تاثیرات اجتماعی قابل توجهی نیز داشته است.

جوادیان‌زاده بیان کرد: این رویداد از سال 94 با 15 شهر داوطلب شروع شد که همین شهرها نیز جزو فهرست نامزدهای پایتخت کتاب بودند. در سال 95 تعداد این شهرها و روستاها به 102 شهر و روستا رسید و بالغ بر 5000 باشگاه نیز ثبت شد.

وی گفت: در سال 98 نیز استان یزد توانست با حضوری پررنگ بیش از 3686 باشگاه را از 14 شهر و 98 روستای استان به ثبت برساند و 63 هزار و 283 نفر نیز عضو باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان استان شدند.

به گفته مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، به این ترتیب این استان توانسته است رتبه برتر کشوری را در این زمینه کسب کند.

جوادیان‌زاده ادامه داد: پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با توجه به شرایط به‌وجود آمده بر اثر شیوع ویروس کوئید 19 و محدودیت‌های پیش آمده برای حفظ سلامتی مردم، با تغییراتی در شیوه برگزاری، انجام شد و با توجه به این شرایط دبیرخانه برگزاری با همکاری نهادهای مشارکت کننده تلاش کردند که در نحوه اجرا و محتوا در همه بخش‌ها مطابق شرایط حال حاضر کشور تغییراتی با رویکرد توجه به فضای مجازی اعم از برگزاری کارگاه‌ها، فعالیت‌ها و بخش عمده‌ای از خرید کتاب ایجاد کنند.

وی گفت: با همین رویکرد و نگاه در حال برگزاری پنجمین دوره این برنامه هستیم و امید است با همکاری و مشارکت نهادها و دستگاه‌های بیشتر، این برنامه همچنان در فضای مجازی بتواند هم در سرگرم کردن کودکان و نوجوانان و هم در بال ابردن فرهنگ عمومی تاثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط