سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
نمایشگاه مجازی کتاب؛ فرصتی برای اتحاد ناشران

مدیر انتشارات بین‌المللی «شمع و مه» با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب، تجربه خوبی برای متحد کردن ناشران در بحث فروش در یک فضای خاص است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دید ترمیم اقتصاد صنعت نشر تصمیم به برگزاری این رویداد گرفته است که امیدواریم مثمر ثمر باشد.

افشین شحنه‌تبار، مدیر انتشارات بین‌المللی «شمع و مه» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره انجام فعالیت‌های بین‌المللی در نمایشگاه مجازی کتاب به‌عنوان نخستین تجربه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه گفت: پلت‌فرم نمایشگاه مجازی کتاب تهران به‌زبان فارسی است و برای اینکه نمایشگاه بخش بین‌المللی داشته‌باشد و آژانس‌ها امکان فعالیت داشته‌باشند، باید سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران دو زبانه باشد.
 
وی افزود: برای بین‌المللی شدن این کار نیاز است که سایت نمایشگاه دو زبانه فارسی و انگلیسی باشد تا خلاصه‌ای از کتاب‌های قابل ارائه به زبان انگلیسی برای ناشران خارجی شرح داده‌شود اما در شرایط فعلی امکان این کار وجود ندارد؛ چراکه اغلب ناشران یعنی بیش از 70 درصد از ناشران ایرانی توانایی انجام این اقدام یعنی؛ ارائه چکیده‌ای آثار خود به زبان انگلیسی به ناشر خارجی ندارند.
 
به‌گفته مدیر انتشارات بین‌المللی «شمع و مه»، با توجه به کمبود وقت و امکانات در دسترس نباید سنگ بزرگی برای آغاز و نخستین تجربه خود در برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی برداریم، چراکه ممکن است در پایان بی‌نتیجه باشد. بهتر است که درحال حاضر بر اجرا و ایجاد سایت نمایشگاه مجازی کتاب تمرکز کنیم چراکه این اقدام، می‌تواند به بخش اقتصادی آسیب‌دیده ناشران ایرانی در داخل کشور کمک کند.
 
شحنه‌تبار با بیان اینکه حتی نمایشگاه‌های مجازی دیگر کشورها نیز آن چیزی‌که انتظار می‌رفت، نبودند، بیان کرد: تا این لحظه به اعتقاد من، نمایشگاه مجازی کتاب، یک امر شکست‌خورده است. البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دید ترمیم اقتصاد لطمه‌خورده ناشران داخلی این تصمیم را گرفت که امیدواریم ثمربخش باشد.
 
وی ادامه داد: هنوز نمی‌دانیم که نمایشگاه مجازی تهران قرار است به چه صورتی برگزار شود، اما باید حواسمان باشد که نمایشگاه را به‌شکل پیچیده ساختاری تبدیل نکنیم تا مخاطبان برای پیداکردن آثار در این سایت سردرگم شوند. سایت باید ساده و قابل ارتباط با ناشران باشد و  دسترسی مخاطبان به ناشران و انتشاراتی‌ها نیز باید ساده باشد. امیدوارم که در بحث نرم‌افزاری این اقدام، عملکرد خوبی صورت بگیرد. اگر در نمایشگاه مجازی کتاب، بخش بین‌المللی تعبیه شود، انتشارات شمع‌ومه حضور پیدا خواهد کرد و آثار را در پلت‌فرم تعیین‌شده عرضه خواهد کرد.
 
مدیر انتشارات بین‌المللی «شمع و مه» عنوان کرد: همچنان نمی‌دانیم که بخش بازار جهانی نشر در این نمایشگاه مجازی قرار داده‌شده‌است یا نه، اما تا جایی که می‌دانم در سیستم نمایشگاه مجازی کتاب، این سیستم برای فعالیت انتشارات بین‌المللی و آژانس‌ها تعبیه نشده‌است.
 
به گفته شحنه‌تبار، باید دید که این سایت از لحاظ نرم‌افزاری و پشتیبانی چه‌اندازه پاسخگو نیاز مخاطب و ناشران خواهد بود تا در ادامه تصمیم بگیریم که آیا این امکان وجود دارد که در آینده بتوانیم به‌صورت دائمی از این فضای مجازی استفاده کنیم یا خیر.
 
مدیر انتشارات بین‌المللی «شمع و مه» با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب، تجربه خوبی برای متحد کردن ناشران در بحث فروش در یک فضای خاص است، گفت: نمایشگاه مجازی کتاب، نقش مسکن را برای گذراندن وضع عجیب و وخیم ناشران در صنعت نشر دارد.
 
وی در پایان بیان کرد: البته با وجود چندین دوره از برگزاری نمایشگاه‌های کتاب مجازی در جهان، باید گفت که هیچ جایگزینی برای نمایشگاه فیزیکی کتاب حداقل در چند دهه آینده وجود نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها