شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
اعتبار طرح تابستانه فقط برای 67 مشتری کافی است

اخویان با اشاره به کمبود اعتبار اختصاص داده شده برای تابستانه کتاب 99، بیان کرد که تبلیغات انجام شده متناسب با اعتبار درنظر گرفته شده بود.

مهدی اخویان، مدیر کتاب‌فروشی پاتوق کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره طرح تابستانه که در حال برگزاری است، گفت: ‌فروش و استقبال نسبت به دوره‌های قبلی بهتر بود، اما تبلیغات خوبی برای این دوره انجام نشد. با اینکه اعتبار طرح نسبت به دوره‌های قبل افزایش یافته است، اما می‌توان گفت؛ میزان تبلیغات مطابق با اعتبار درنظر گرفته شده بود و این اعتبار فقط می‌تواند پاسخگوی مطالبات این سطح از تبلیغات باشد.

او با اشاره به اینکه اعتبار رکن اصلی طرح‌های حمایتی است، توضیح داد: نقطه قوت و ضعف این طرح با اعتبار در نظر گرفته شده برای آن مرتبط است. یکی از بزرگترین مشکلات طرح بودجه اختصاص یافته به آن است؛ چراکه با توجه به اختصاص اعتبار پایین و بالا رفتن قیمت کتاب، اعتبار در روزهای اول طرح تمام و اعلام نبود اعتبار، موجب بی‌اعتمادی مشتریان می‌شود.

جای تخفیف بن ارائه شود
ارائه تخفیف در فروش کتاب، دیدگاهی است که منتقدان بسیاری دارد. به گفته اخویان، مردم در شرایط فعلی، با توجه به تخفیف ارائه شده مشتاق به خرید خواهند شد و این روند به نفع فروشگاه خواهد بود. او ادامه داد: طرح‌های فصلی فرصت بسیار خوبی برای کتاب‌فروشی‌ها است که در سطح شهر شناخته شوند. اجرای این طرح‌ها می‌تواند کمک خوبی برای ادامه فعالیت کتاب‌فروشی‌ها باشد؛ به شرط اینکه اعتبار اختصاص داده شده، رقم قابل توجهی باشد. دو میلیون تومان اعتبار به معنی اختصاص تخفیف 30 هزار تومانی تنها به 67 نفر است و به تعداد زیادی از مشتریان نمی‌توانیم تخفیف بدهیم.

مدیر کتاب‌فروشی پاتوق کتاب برگزاری طرح‌های حمایتی را موجب ترویج فرهنگ تخفیف در خرید کتاب اعلام کرد و گفت: اگر به جای اختصاص اعتبار به کتاب‌فروشی این مبلغ در قالب «بن» (بن‌کارت) به شخص پرداخت می‌شد و شخص با مراجعه به کتاب‌فروشی، کتاب را بدون تخفیف خریداری می‌کرد، فرهنگ تخفیف نیز کمرنگ می‌شد.

پاندمی بیماری کووید 19 موجب افزایش تقاضا برای ارائه خدمات به‌صورت آنلاین شده است، مخاطبان تابستانه کتاب می‌توانند از این طرح بدون حضور در کتاب‌فروشی‌ها نیز استفاده کنند. اخویان با اعلام اینکه بخش عمده فروش به صورت آنلاین است، گفت: بیشتر افرادی که کتاب‌باز هستند، به کتاب‌فروشی می‌آیند. آن‌ها دوست دارند خرید حضوری داشته باشند اما افرادی هم هستند که از صفحه‌های مجازی که راه‌اندازی شده است، خرید می‌کنند.

به گفته مدیر پاتوق کتاب، روند خرید آنلاین کتاب، ممکن است موجب ضرر به کتاب‌فروشی‌ها شود. چراکه ارائه عناوین متعدد کتاب در یک سایت، می‌تواند موجب جلب مشتری شود و رفته‌رفته کتابفروشی‌ها فراموش شوند.

طرح «تابستانه کتاب99» که با شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» از 18 مردادماه آغاز و تا 30 مرداد ادامه خواهد داشت. سقف مجاز خرید برای هر خریدار 150 هزار تومان است. در این طرح به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، خریدهای غیرحضوری نیز با ثبت اطلاعات مربوطه در پنل از سوی کتاب‌فروشی‌ها فراهم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها