یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
نمایشگاه مجازی باید به ‌ناشران ضعیف هم امکان دیده‌شدن بدهد

احمدجواهری گفت: در نمایشگاه مجازی جستجوی کتاب‌ها به گونه‌ای باشد که مراجعه مخاطبان به نمایشگاه تنها محدود به آن‌ها نشود و امکان دیده شدن ناشران ضعیف‌تر در این نمایشگاه تقویت شود.

 رفیع احمد جواهری عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب عنوان کرد: فروشگاه مجازی با نمایشگاهی که ما به‌عنوان یک رویداد فیزیکی برگزار می‌کنیم، تفاوت زیادی ندارد و اگر در شرایط موجود قرار است نمایشگاه مجازی برگزار شود، پارامترهایی که در نمایشگاه فیزیکی داشتیم نیازمند تغییرند. مثلا در برگزاری نمایشگاه مجازی، کنترل بر کتاب‌های عرضه‌شده طبیعتا باید شکل آن عوض کند.
 
جواهری با بیان اینکه شکل و کلیات برگزار نمایشگاه مجازی باید به‌گونه‌ای باشد که همه از آن منتفع شوند، گفت: در نمایشگاه مجازی هم ناشران کتاب‌های خود را عرضه می‌کنند اما در این میان آنچه فرق می‌کند این است که شاید خریداران هنگام خرید همه ناشران را نبینند، زیرا امکان قدم زدن در راهروهای مختلف وجود ندارد تا کتاب ناشران مختلف را ببیند.
 
وی یادآور شد: باید در شکل اجرای نمایشگاه مجازی کتاب و برنامه‌های آن، طراحان و برنامه‌نویسان از ابزارهایی استفاده کنند که کتاب‌های همه ناشران دیده شود. برخی از ناشران، برند و شناخته‌شده هستند و باید جستجوی کتاب‌ها به گونه‌ای باشد که مراجعه مخاطبان به نمایشگاه تنها محدود به آن‌ها نشود و امکان دیده شدن ناشران ضعیف‌تر در این نمایشگاه تقویت شود.
 
وی همچنین درباره میزان اثرگذاری این نمایشگاه بر رشد نقدینگی ناشران نیز گفت: این اولین بار است که نمایشگاه مجازی برگزار می‌شود و باید منتظر نتیجه برگزاری آن بمانیم؛ همانطور که تجربه برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب، متفاوت بود. این تحلیل وجود داشت که مردم به دلیل بعد مسافت، از نمایشگاه شهرآفتاب استقبال نمی‌کنند اما چون این جابجایی برای مردم تازگی داشت در سال اول از آن استقبال کردند؛ هرچند در سال دوم استقبال خوب از آن نشد.
 
جواهری تاکید کرد: اگر از همین زاویه به موضوع نگاه کنیم؛ فکر می‌کنم در سال اول برگزاری نمایشگاه مجازی با استقبال نسبی مردم روبه‌رو می‌شود. آن‌ها به نمایشگاه رجوع می‌کنند تا ببیند چه خبر است و از آن استقبال می‌شود. البته وضعیت اقتصادی جامعه و بیماری کرونا نیز در میزان مراجعات و خریدها، بی‌تاثیر نخواهد بود.
 
وی با بیان اینکه معتقدم نمایشگاه مجازی کتاب در بهترین حالت تا 30 درصد نقدینگی دوره‌های گذشته نمایشگاه کتاب را برای ناشران تامین می‌کند، عنوان کرد: در این زمینه پیشنهاد می‌دهم که در برنامه‌نویسی کارهای اجرایی نمایشگاه مجازی عجله نکنیم و نخواهیم که سریع به مرحله اجرایی برسیم. بهتر است ابتدا نقاط ضعف؛ حتی نقطه‌ضعف‌های پیش‌پاافتاده در این مسیر شناسایی شوند و بعد در صدد رفع و اجرای نمایشگاه برآیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها