جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
نمایشگاه مجازی اگر بخواهد درست برگزار شود، کار زیرساختی خیلی سنگین می‌خواهد

محمدحسین متولی معتقد است نمایشگاه مجازی اگر بخواهد درست برگزار شود، کار زیرساختی خیلی سنگین می‌خواهد که هم زمان‌بر و هم خیلی سخت زیرساخت‌های آن فراهم می‌شود.

محمدحسین متولی، مدیر نشر هوپا در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در واکنش به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: نمایشگاه مجازی به‌تنهایی مفهومی ندارد؛ زیرا همه ناشرها فروش مجازی دارند و از طریق سایت انتشارات، کتاب‌های خود را به فروش می‌رسانند.

نمایشگاه مجازی کتاب جواب‌گو نیست
او ادامه داد: نمایشگاه مجازی جوابگو نیست، مگر این که دولت بخواهد یک یارانه به این ماجرا تزریق کند؛ که آن هم ممکن است بحث عدم توزیع عادلانه یارانه‌ها و مسائل این‌چنینی را به دنبال داشته باشد.
 
مدیر نشر هوپا با اشاره به پرداخت یارانه‌های دولتی به نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: در نمایشگاه کتاب به صورت فیزیکی بحث کمک مالی مستقیم مطرح نیست؛ با این حال همیشه در نمایشگاه کتاب تعداد زیادی ناشر داریم که از متراژ غرفه خود ناراضی هستند؛ ولی در نمایشگاه مجازی چون بحث یارانه مستقیم است، حساسیت بالاتر می‌رود و اعتراض‌ها بیشتر می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه هنوز صحبتی درباره پرداخت یارانه نشده است، اضافه کرد: اگر قرار باشد یارانه بدهند، مسائل خودش را دارد و بحث توزیع عادلانه یارانه‌ها مطرح می‌شود.
 
شاید از نمایشگاه استقبال شود
متولی گفت: هرجا که یارانه باشد، قطعاً بحث فساد هست. یعنی اصلاً نمی‌شود گفت جایی یارانه هست و فساد نیست. اینجا شما هر کار هم کنید، بالاخره یک عده هستند که بلدند با یک روش یارانه‌ها را به سمت خودشان بکشند؛ بنابراین در هر صورت یارانه فسادآور است. اینکه نشر ما هنوز خیلی موفق نبوده و نتوانسته است روی پای خودش بایستد، به‌خاطر همین یارانه‌ها است. اگر این یارانه‌ها قطع می‌شد شاید الان نشر ما روی پای خودش ایستاده بود.
 
وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه مجازی بدون تزریق یارانه هم مفهومی ندارد، عنوان کرد: درحال حاضر کلی سایت داریم که کتاب‌ها را با تخفیف عرضه می‌کنند، یعنی همان کاری که قرار است نمایشگاه مجازی کتاب انجام دهد؛ مگر اینکه دولت یک سایت یا پلتفرمی برای نمایشگاه مجازی طراحی کند که همه ناشرها بتوانند کتاب‌هایشان را در آنجا بارگذاری کنند و در خرید این کتاب‌ها یارانه بپردازد. آن موقع شاید از نمایشگاه استقبال شود.

متولی اضافه کرد: این نوع پرداخت یارانه هم همانطور که گفتم مشکلات خاص خود را دارد. نمایشگاه مجازی اگر بخواهد درست برگزار شود، کار زیرساختی خیلی سنگین می‌خواهد که هم زمان‌بر و هم خیلی سخت زیرساخت‌های آن فراهم می‌شود.
 
اگر کتاب‌فروشی‌ها از چرخه خارج شوند، خود ناشرها آسیب می‌بینند
مدیر نشر هوپا با اذعان اینکه ناشرهای بزرگ و فعال هم با یارانه و هم با نمایشگاه مجازی مخالف هستند، عنوان کرد: در این نوع نمایشگاه کتاب‌فروش‌ها نادیده گرفته می‌شوند. کتاب‌فروشی‌ها یک زنجیره مهم از چرخه نشر هستند، که الان وضعیت خیلی بدی دارند و این نمایشگاه بیشتر به آن‌ها لطمه می‌زند.
 
وی افزود: اگر نمایشگاه کتاب به همان روال قبل هم برگزار می‌شد، آسیب فراوانی به کتاب‌فروشی‌ها می‌زد. درحال حاضر که کرونا کتاب‌فروشی‌ها را در شرایط خاصی قرار داده است، نمایشگاه مجازی قطعا آن‌ها را نابود خواهد کرد و اگر کتاب‌فروشی‌ها از چرخه خارج شوند، خود ناشرها آسیب می‌بینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها