شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
خانه‌موزه اخوان ثالث افتتاح می‌شود

علیرضا آقایی، اوایل تیر‌ماه را زمان افتتاح آزمایشی خانه‌موزه زنده‌یاد مهدی اخوان ثالث اعلام کرد و از مذاکره برای خرید ملک دیواربه‌دیوار این خانه برای توسعه این فضا خبر داد.

علیرضا آقایی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره افتتاح خانه موزه اخوان، بیان کرد: برنامه‌ریزی شده این خانه در تیر‌ماه، به‌صورت آزمایشی افتتاح شود.

وی درباره زمان افتتاح رسمی خانه موزه اخوان، افزود: با توجه به در پیش بودن 14 تیر‌ماه که روز قلم است، تلاش می‌کنیم افتتاح رسمی در این تاریخ انجام شود. با توجه به ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اگر امکان برگزاری این آیین در فضای واقعی امکان‌پذیر نباشد، تلاش می‌کنیم حداقل در فضای مجازی افتتاح رسمی و عمومی این طرح را انعکاس دهیم. 
 
آقایی، با بیان این مطلب که خانه زنده‌یاد اخوان، ثبت ملی شده‌است، ادامه داد: بعد از پایان مطالعات ابتدایی،‌در سال‌های اخیر مرمت و بازسازی انجام شد. همکارانم بسیار تلاش کردند تا در جریان مرمت با چیدمان لوازم اصلی خانه، شکل و شمایل و همچنین معماری اولیه خانه حفظ شود تا رضایت فرزندان و خانواده این شاعر تاثیر‌گذار تاریخ ادبیات کشورمان جلب شود.
 
وی ادامه داد: علاوه بر اعضای خانواده -به‌ویژه مزدک اخوان ثالث- از برخی دوستان و هم‌دوره‌ای‌های مرحوم اخوان نیز در جریان مرمت از خانه بازدید کردند.   

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، گفت: به خانواده اخوان ثالث تعهد داده شده تا از لوازم آن مرحوم حفاظت شود.

آقائی با اشاره به ایده توسعه خانه مرحوم اخوان بیان کرد: با توجه به متراژ کم خانه اخوان، یکی از برنامه‌های شهردار منطقه 6 توسعه این خانه‌موزه است؛ بنابراین پیگیر تملک خانه مجاور این منزل هستیم تا آمفی‌تئاتر و محل برگزاری نشست‌های ادبی را فراهم کنیم.

وی افزود: توسعه خانه‌موزه اخوان، این مکان را به قطب فرهنگی منطقه و شهر تبدیل خواهد کرد. البته این کار نیاز به ملاحظاتی دارد زیرا هرگونه تغییر فیزیکی خانه همجوار، احتمال صدمه به خانه موزه را ایجاد می‌کند.

خانه زنده‌یاد اخوان ثالث در سال 90 با هدف تبدیل شدن به خانه‌موزه، از سوی خانواده این شاعر فقید به شهرداری منطقه 6 فروخته شد و در این واگذاری، وسایل زندگی اخوان ثالث نیز برای احداث خانه‌موزه، در خانه باقی‌ماند. پس از چندسال، مراحل مرمت و بازسازی بخش‌هایی از خانه انجام شد و این ملک، پس از کش‌وقوس‌های مختلف، اکنون در آستانه افتتاح به‌عنوان خانه‌موزه اخوان در خیابان زرتشت تهران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها