یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
ارسال داستان‌های کوتاه دانش‌آموزان به جشنواره «قرنطینه بی‌مرز»

نخستین جشنواره فرهنگی بین‌المللی داستان کوتاه «قرنطینه بی‌مرز» در راستای نقش تاثیرگذار مهارت‌های زندگی و اجتماعی در مقابله با ویروس کرونا برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره فرهنگی بین‌المللی داستان کوتاه «قرنطینه بی‌مرز» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: هسته مرکزی این جشنواره از زمانی شکل گرفت که ما تصمیم گرفتیم به دلیل تعطیلات مقطعی که به دلیل آلودگی هوا و وقوع حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله و ... در ایام سال برای مدارس کشور پیش می‌آمد، مدرسه مجازی را در فضای مجازی تشکیل دهیم تا بچه‌ها از آموزش بازنمانند و مانند یک مدرسه حقیقی آموزش‌هایی در آن برای دانش‌آموزان ارائه شود و در این زمینه با آموزش و پرورش صحبت کردیم. وقتی بعد از یکسال تلاش سایت مدرسه را ثبت کرده و بالا بردیم، می‌خواستیم افتتاحیه آن توام با یک جشنواره فرهنگی باشد که همزمان شد با شیوع کرونا در جهان.
 
آذر عالی افزود: البته قبل از کرونا هم می‌خواستیم موضوع جشنواره، داستا‌ن‌نویسی باشد اما نه درباره کرونا. با شیوع این بیماری موضوع اصلی جشنواره به موضوعات مرتبط با ایام قرنطینه تغییر یافت و نام جشنواره «نخستین جشنواره فرهنگی قرنطینه بی‌مرز» شد و مورد تائید و استقبال معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور قرار گرفت و نقطه عطف همکاری‌ دستگاه‌های ذی‌ربط آغاز شد.
 
دبیر این جشنواره فرهنگی، با بیان اینکه این جشنواره بین‌المللی برای دانش‌آموزان 7 تا 18 سال ایرانی داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود، گفت: براین اساس در فضای مجازی اطلاع‌رسانی‌ها انجام شد و با همکاری اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور اطلاع‌رسانی به بیش از 65 کشور و 80 نمایندگی را هم در روزهای آینده انجام خواهیم داد.
 
وی با اشاره به اینکه نخستین بار است که چنین رویداد فرهنگی برای ایرانیان مقیم داخل و خارج از کشور اجرا می‌شود، گفت: هدف اصلی ما کشف استعدادهای برتر نویسندگی، بهبود آموزش‌های زبانی و ادبی و توسعه فنون و تکنیک‌های داستان‌نویسی است. همچنین این جشنواره در راستای نقش تاثیرگذار مهارت‌های زندگی و اجتماعی در مقابله با ویروس کرونا برگزار می‌شود.
 
عالی افزود: همچنین برای دانش‌آموزان علاقه‌مندی که آشنایی زیادی با فنون داستان‌نویسی ندارند، آموزش کوتاهی در سایت قرار دادیم تا کسی که می‌خواهد دست به قلم شود و یک داستان کوتاه بنویسد با تکنیک‌های آن آشنا شود. علاوه بر آن نویسندگان برتر داخل و خارج کشور در حوزه داستان کوتاه را در سایت معرفی کردیم.
 
وی با اشاره به اینکه تا به حال داستان‌های کوتاهی از دانش‌آموزان داخل کشور به دبیرخانه ارسال شده، گفت: حتی از روستاهای دورافتاده هم اثر داشتیم و عکس‌هایی از دست‌نوشته‌های بچه‌ها به دستمان رسید که برایمان خیلی خوشایند بود.
 
عالی مهلت ارسال آثار را 18 تیرماه (8 جولای) یعنی روز ملی ادبیات کودک و نوجوان عنوان کرد و گفت: بعد از آن، داستان‌ها از سوی هیات داوران بررسی می‌شوند و همه مراحل داوری در فضای مجازی لحظه به لحظه اطلاع‌رسانی خواهد شد. در نهایت از آثار منتخب در آئین اختتامیه جشنواره که در سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود، تقدیر می‌شوند.
 
وی درباره جوایز جشنواره نیز توضیح داد: به منتخبین داخلی کتاب آثار برگزیده و به منتخبین خارجی گواهی‌نامه‌ای برای شرکت در این جشنواره ارسال می‌شود. همچنین اشتراک یکسال تحصیلی به‌صورت رایگان و حق استفاده از کلیه مباحث آموزشی سایت آزمون‌های آنلاین به منتخبین اهدا می‌شود.
 
به گفته عالی، آثار منتخب در قالب یک کتاب منتشر می‌شود و در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط، موسسه فرهنگی نمایشگاه‌ها، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران ارشد اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور، نماینده یونیسف و صدا و سیما، نماینده موسسه فرهنگی اکو، نویسندگان منتخب و مشاهیر فرهنگی رونمایی می‌شود. همچنین به پاس زحمات کادر درمانی در این روزها، آثار فرزندان مدافعان سلامت در کتاب جداگانه‌ای منتشر می‌شود.
 

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها