یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
عرضه کتاب در پند آغاز شد

سید‌عباس حسینی‌نیک، در تشریح اهداف ایجاد پرتال نشر دانشگاهی(پندد) از آغاز عرضه کتاب در این پرتال خبر داد و گفت: جامعه علمی و دانشگاهی کشور می‌توانند به نشانی اینترنتی www.vabf.ir و یا www.pandpub.ir از پرتال نشر دانشگاهی‌(پند) بازدید و به خرید کتاب اقدام کنند.

 سید‌عباس حسینی‌نیک، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره وضعیت فعلی پرتال نشر دانشگاهی با اعلام خبر آغاز عرضه کتاب در این پرتال، بیان کرد: عرضه کتاب را به بعد از تعطیلات نیمه خرداد‌ماه و تکمیل اطلاعات کتاب‌ها موکول کردیم؛ بنابراین از شنبه‌(هفدهم خرداد‌ماه) پاسخگویی به کاربران آغاز شده‌است. البته از زمان افتتاح پرتال تاکنون، مراجعات زیادی از طرف دانشجویان و استادان و متخصصان به پرتال صورت گرفته، از اطلاعات پرتال استفاده شده‌است و حتی موارد متعددی از فروش نیز داشته‌ایم.

به گفته وی، جامعه علمی و دانشگاهی کشور می‌توانند به نشانی اینترنتی پرتال نشر دانشگاهی‌(پند) مراجعه و از اطلاعات و کتاب‌های بارگذاری‌شده در آن استفاده کنند.   

حسینی‌نیک ادامه داد: خوشبختانه بعد از مصوبه و تصمیم اولیه برای ایجاد پرتال نشر دانشگاهی در هیئت مدیره انجمن و اقدامات حقوقی برای انعقاد قرارداد با پیمانکار و برنامه‌نویس، کارهای تدوین و برنامه‌ریزی برای ایجاد ساختار مناسب آغاز و در نهایت بعد از یک‌سال فعالیت و جلسات هماهنگی، پرتال در تاریخ 15 اردیبهشت 1399 افتتاح شد.

وی افزود: گام دوم این بود که ناشران شرکت‌کننده در پرتال، مشخص و قراردادهای فی‌مابین منعقد شد. با انتشار فراخوان از ناشران دانشگاهی عضو و غیر عضو انجمن، همکاران علاقه‌مند به مشارکت در این طرح مشخص شدند؛ البته همچنان ادامه خواهد داشت. شرایط مشارکت در این طرح برای ناشران عضو و غیر عضو انجمن متفاوت بوده اما تنظیم قرارداد به نحوی صورت گرفته تا رعایت عرف بازار کتاب و مصلحت جامعه نشر دانشگاهی شده‌باشد.

حسینی‌نیک ادامه داد: گام سوم مربوط به به‌روز رسانی اطلاعات و داده‌های موجود در پرتال توسط ناشران بود که خوشبختانه با راهنمایی و همکاری کارمندان انجمن انجام شده‌است. البته این به‌روزرسانی برای ناشرانی که جدیدا وارد پرتال می‌شوند، ادامه خواهد داشت و خللی در فعالیت پرتال ایجاد نخواهد کرد.

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی  گفت: گام چهارم، بهره‌برداری از پرتال است که متناسب با اهداف آن صورت خواهد گرفت. هدف اولیه از ایجاد پرتال، معرفی نشر دانشگاهی اعم از پدیدآورندگان، آثار علمی، ناشران و کتاب‌فروشان است. برای تحقق این هدف، زحمات زیادی کشیده شده و علاوه بر دسته‌بندی ناشران به نسبت موضوع فعالیت، آثار علمی نیز با دقت زیاد موضوع‌بندی شده و امکان جستجوی پیشرفته برای معرفی پدیدآورنده، کتاب، ناشر و کتاب‌فروش فراهم شده‌است.

حسینی‌نیک درباره هدف ثانوی از ایجاد پرتال نشر دانشگاهی بیان کرد: هدف ثانوی، عرضه و فروش کتاب دانشگاهی است. این هدف برای تأمین کتاب‌های دانشگاهی در شهرستان‌هایی که دارای کتاب‌فروشی تخصصی نیستند، حائز اهمیت زیادی است وگرنه کتاب‌فروشی‌هایی که با ناشران همکاری داشته و کتاب‌های آن‌ها را عرضه می‌کنند، توسط ناشران در پرتال معرفی شده‌اند و کاربران می‌توانند بدون هزینه پست و معطلی، کتابی که در سیستم جستجوی پیشرفته پرتال یافته‌اند را از کتاب‌فروشی‌های محل تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها