چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
استمرار فروش اینترنتی کتاب توسط ناشران موجب قطع حلقه‌های نشر می‌شود

مدیر کتاب‌فروشی «بانک کتاب» شهر خمین گفت: فروش کتاب توسط ناشران در بحران کرونا باید یک اقدامی مقطعی باشد، زیرا استمرار این اقدام در آینده نزدیک به قطع حلقه‌های زنجیره صنعت نشر منجر خواهد شد.

مهدی بصیری مدیر کتابفروشی «بانک کتاب» شهر خمین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تبعات بحران کرونا در فعالیت اهالی نشر گفت: در روزهای قرنطینه بخش عمده فروش ما از طریق اینترنت بود و سفارش مشتریان را از طریق صفحات مجازی در اینستاگرام و دیگر رسانه‌ها انجام می‌شد اما فروش ما بیشتر در حوزه کتب درسی و دانشگاهی بود.
 
وی ادامه داد: مساله اینجا است که مردم استقبال زیادی از فروش اینترنتی نکردند و برای کتا‌ب‌های عمومی، ترجیح می‌دهند به‌صورت حضوری کتاب خریداری ‌کنند و قبل از خرید آن را تورق کنند.
 
بصیری با بیان اینکه تعطیلی ۴۰ روزه آسیب زیادی به اهالی نشر؛ به‌خصوص کتاب‌فروشان وارد کرد، گفت: بخش زیادی از اهالی نشر؛ به‌خصوص ناشران در این دوران برای جبران هزینه‌های خود به فروش اینترنتی کتاب‌هایشان پرداختند که این موضوع آسیب جدی به حلقه‌های فعال در این صنف وارد کرده است.
 
وی یادآور شد: سال‌ها است که چرخه ثابتی در بحث تولید، توزیع و فروش کتاب وجود دارد و ناشر، کتاب‌های خود را به مراکز پخش و کتاب‌فروشان می‌دهد؛ اما الان این چرخه معیوب شده و ناشر به‌صورت مستقیم، کتاب را به مردم می‌فروشد.
 
بصیری با طرح این موضوع که استمرار این روند فعالیت کتاب‌فروشان و توزیع‌کنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: حیات زنجیره نشر وابسته به عوامل مختلفی است که در کنار یکدیگر محقق می‌شود. اینکه بحران کرونا ناشران را به این کار مجبور کرد، موضوعی است که امیدوارم به زودی برطرف شود.
 
به گفته وی، اهالی باید نشر برای برون‌رفت از مشکلات خود به‌دنبال راهکار باشند و از انجام کارهایی از این دست خودداری کنند تا حلقه‌ای این زنجیره از هم گسسته نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها