شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
زیرساخت‌های لازم برای فروش اینترنتی کتاب در شهرهای کوچک وجود ندارد

مدیر کتاب‌فروشی خاوری شهر لنگرود گفت: استفاده از فضای مجازی و فروش اینترنتی در شهرهای کوچک جوابگو نیست و فروش نداریم؛ زیرا زیرساخت‌های لازم برای استفاده از فضای مجازی وجود ندارد.

مهرداد خاوری لنگرودی مدیر کتاب‌فروشی خاوری شهر لنگرود استان گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: بیش از 10 سال است که به‌عنوان تنها کتاب‌فروشی بخش خصوصی شهر لنگرود فعالیت می‌کنم، تابه‌حال هیچ حمایتی از هیچ نهادی دریافت نکرده‌ام و با وجود همه مشکلات مالی و محدودیت‌ها، روی پای خودم ایستاده‌ام.
 
وی ادامه داد: از نیمه‌های اسفند ماه به دلیل بیماری کرونا فعالیت ما نیز تحت تاثیر این بحران قرار گرفت و تعطیل بود؛ به‌همین خاطر دچار ضررهای مالی زیادی شدیم و با اینکه از اواخر فروردین دوباره کتاب‌فروشی باز شد، مشتریان محدودی داریم.
 
خاوری با اشاره به ریزش 90 درصدی مخاطبان این کتاب‌فروشی به‌دنبال بحران کرونا، گفت: این مکان فرهنگی با اقساط و هزینه‌های مختلفی که ماهانه دارد، تحت تاثیر تعطیلی‌ها ضربه زیادی خورده است و به‌عنوان یک صنف فرهنگی در مضیقه قرار داریم.
 
وی با اشاره به حادثه سیل دو سال قبل در لنگرود، افزود: دو سال قبل که سیل آمد، همه کتاب‌های کتاب‌فروشی ما آسیب دید و ضرر مالی بسیار زیادی متحمل شدیم که اما همکاری مدیرعامل وقت موسسه خانه کتاب بخش زیادی از ضررهای ما جبران شد.
 
خاوری تاکید کرد: اکنون در این شرایط بحرانی که متاسفانه اوضاع کتاب و کتاب‌خوانی خیلی خوب نیست و استمرار بیماری کرونا، مشخص نیست چه کسی دست اهالی نشر، به‌خصوص کتاب‌فروشان را می‌گیرد. با این وضعیت، آینده کاری ما نامشخص است.
 
وی همچنین درباره ضررهای مالی فروشگاه خود در بحران کرونا، گفت: استفاده از فضای مجازی در شهرهای کوچک جوابگو نیست و فروش نداریم؛ زیرا زیرساخت‌های لازم برای استفاده از فضای مجازی وجود ندارد. در اینجا گاهی پیش می‌آید مشتری کتابی را می‌گیرد و بعد سه روز پس می‌دهد و ما هم به دلیل محلی بودن، مجبور می‌شویم پس بگیریم.
 
به گفته وی، اگر بیماری کرونا ادامه داشته باشد، دولت‌مردان باید به فکر راه چاره‌ای برای مشاغل فرهنگی به‌خصوص اهالی نشر داشته باشند؛ زیرا امکان ورشکستگی همکاران این صنف در آینده نزدیک وجود دارد.
 
خاوری یادآور شد: دولت باید برای کمک به صنعت نشر؛ به‌خصوص کتاب‌فروشان، حتما برنامه‌ریزی داشته باشند؛ زیرا اگر حمایتی انجام نشود، افراد از ادامه کار ناامید می‌شوند و سرنوشت این حوزه به خطر می‌افتد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها