چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
ارتباط با مشتریان ثابت باعث موفقیت‌ کتاب‌فروشی‌های محلی می‌شود

مدیر کتاب‌فروشی سیمای دانش با اشاره به تاثیرات کرونا بر فعالیت کتاب‌فروشی‌های محلی گفت: کتاب‌فروشی‌های محلی که با مشتریان ثابت خود ارتباط داشتند، توانستند در دوره قرنطینه به آن‌ها خدمات ارائه دهند، اما آن‌هایی که زیرساخت این کارها را نداشتند آسیب دیدند.

مجتبی طالقانی، مدیر کتاب‌فروشی سیمای دانش در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره وضعیت کتاب‌فروشی‌های محلی عنوان کرد: از گذشته این تجربه وجود داشت که کتاب‌فروشی‌های محلی همواره نقش موثری در کتاب‌خوان کردن مردم یک محله؛ به‌خصوص قشر نوجوان و جوان داشته است؛ تاثیری که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
 
وی ادامه داد: فعالیت این کتاب‌فروشی‌ها اما به‌مرور زمان افول پیدا کرد؛ درحالی‌که اگر می‌خواستیم این رویه تداوم داشته باشد، باید در طول این سال‌ها برای تقویت فعالیت کتاب‌فروشان محلی، برنامه‌ریزی‌های فرهنگی انجام می‌شد.
 
طالقانی با بیان اینکه گسترش مشکلات اقتصادی و استقبال پایین مردم از کتاب، فعالیت این کتاب‌فروشان را تحت تاثیر قرار داد، افزود: از زمینه‌های رونق صنعت نشر این است که مردم امکانات مادی و معنوی خرید کتاب را داشته باشند و در کنار آن فرصت مطالعه برای آن‌ها فراهم باشد؛ دغدغه‌ای که متاسفانه روزبه‌روز کمرنگ می‌شود.
 
وی تاکید کرد: مشغله‌های اجتماعی، شغلی و مادی موجب شده است که اکنون مردم کمتر فرصت مطالعه داشته باشند؛ آن‌چنان‌که می‌توان گفت کتاب‌خوانی دیگر جزئی از برنامه روزمره زندگی آن‌ها نیست.
 
ضرورت تنوع و نوآوری در کتاب‌فروشی‌های محلی
طالقانی همچنین درباره بایدها و نبایدها در کتاب‌فروشی‌های محلی برای بقا و ادامه حیاتشان، گفت: کتاب‌فروشی‌های محلی باید تنوع موضوعی کتاب داشته باشند، نیاز هر محله را بشناسد و به تناسب این آشنایی، کتاب در کتاب‌فروشی خود قرار دهند تا موفق باشند.
 
وی افزود: به‌عنوان مثال؛ یک محله تجاری است و محله دیگر مسکونی. به‌طور طبیعی مخاطبان هر یک از این دو محله کاملا متفاوت‌اند و کتاب‌فروش باید این آگاهی را داشته باشد که به اندازه کشش و نیاز مردم محله، فروشگاه خود را تامین کتاب کند.
 
مدیر کتاب‌فروشی سیمای دانش از ضرورت توجه کتاب‌فروشان به ویترین مغازه‌ها نیز صحبت کرد و یادآور شد: هرچه دکورآرایی و ویترین‌آرایی بهتر و به روزتر باشد، به‌طور قطع در جذب مشتری و مخاطبان موفق‌تر خواهد بود. اکنون دیگر قفسه و چیدمان معمولی کتاب پاسخگو نیست.
 
به گفته طالقانی، هرچه ویترین متنوع‌تر باشد، فروش کتاب‌فروشی بیشتر خواهد بود. ازسوی‌دیگر؛ کتاب‌فروش می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی، صفحات مجازی برای معرفی کتاب‌فروشی‌اش راه اندازی کند و نشانی آن را بر روی ویترین قرار دهد تا مخاطبان بیشتری به کتاب‌هایش دسترسی داشته باشند.
 
طالقانی درباره تاثیرات کرونا بر فعالیت کتاب‌فروشی‌های محلی نیز گفت: در این بازه زمانی که بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها تعطیل بودند، از نظر اقتصادی آسیب زیادی دیدند اما آن‌هایی که توانستند در فضای مجازی فعال باشند و با مخاطبانشان ارتباط بگیرند، موفق‌تر بودند.
 
وی با بیان اینکه فضای مجازی کمک خوبی به کتاب‌فروشان محلی کرد، گفت: آن‌هایی که از قبل با مشتریان خود ارتباط داشتند، توانستند در این دوره به آن‌ها خدمات ارائه دهند، اما آن هایی که زیرساخت این کارها را نداشتند، آسیب دیدند.
 
وی همچنین درباره اهمیت توجه به مخاطبان سنین مختلف نیز گفت: یک کتاب‌فروش محلی اگر فضا داشته باشد، حتما باید بخشی از آن را برای کودکان در نظر بگیرد تا آن‌ها را به همراه خانواده‌هایشان به فروشگاه جذب کند و در کنار آن کتاب‌های رمان، علمی و دانشگاهی هم بفروشد تا مخاطبانش وسیع تر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها