یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
همدلی در برگزاری نمایشگاه کتاب برای انجمن‌های فرهنگی اصل است

سید‌عباس حسینی‌‌نیک، از تعیین و معرفی مسئول مدیریت دو بخش ناشران دانشگاهی و کودک و نوجوان با هدف حفظ وحدت و ایجاد همدلی برای رونق‌بخشی به بزرگترین رویداد فرهنگی کشور خبر داد.

سید‌عباس حسینی‌‌نیک، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به برگزاری نشست مشترک با انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان درباره حضور در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: در جلسه روزگذشته‌(شنبه(12 بهمن‌ماه) با حضور اکثریت اعضا هیئت‌مدیره دو تشکل فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی و کتاب کودک و نوجوان، توافق کردیم هر تشکل، مسئول مدیریت بخش مربوط را تعیین و معرفی کند. 

 وی افزود: علاوه براین قرار شد، نتایج این نشست به شورای برنامه‌ریزی اجرایی صنفی و همچنین معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر‌عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ارسال شود. این مصوبه امروز اجرایی شده و نامه‌ها تحویل شده است.

حسینی‌نیک ادامه داد: با توجه به شرایط اجتماعی و لزوم حفظ وحدت و ایجاد همدلی برای رونق‌بخشی به بزرگترین رویداد فرهنگی کشور که جنبه ملی دارد، این تصمیم گرفته شده است.

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به جایگاه قانونی انجمن‌های فرهنگی نشر که بر‌اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شده است اضافه کرد: مجوز فعالیت همه مراکز فرهنگی مانند ناشران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود و انجمن‌های فرهنگی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

به گفته وی، این انجمن‌ها بیش از بیست سال سابقه فعالیت داشته و در عرصه‌های مختلف و ازجمله برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دارای سوابق بسیار ارزشمندی هستند.

حسینی‌نیک ادامه داد: در دوره‌های مختلف، به فراخور ظرفیت‌هایی که در دولت وجود داشته از وجود انجمن‌های فرهنگی نشر استفاده شده و جامعه نشر از آن بهره برده است. وجود روح همکاری و همیاری در شورای تشکل‌های نشر که با حضور همه تشکل‌های مجری نمایشگاه تشکیل می‌شد، بسیار ارزشمند و کارساز بود. اکنون متأسفانه کمتر شاهد این همدلی‌ها هستیم!

وی درباره سطح همکاری تشکل‌های فرهنگی در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: حق آن است که نمایندگان تشکل‌های مجری نمایشگاه، عضو شورای سیاستگذاری و همچنین شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه باشند اما نه‌تنها به این تدبیر بی‌توجهی شده بلکه امروز با خواسته عضویت در کمیته ناشران داخلی نیز مخالفت می‌شود!

وی بیان کرد: سؤال اساسی آن است که معنای کمیته یعنی چه؟ آیا کمیته یک شخص است؟ اگر خیر، اعضای کمیته ناشران داخلی را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ این اعضا غیر از مسئولان بخش‌های اصلی نمایشگاه، بخش دانشگاهی، کودک و نوجوان، عمومی، آموزشی و کتاب الکترونیک هستند؟

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی افزود: با وجود همه این بدیهیات، انجمن‌های فرهنگی تصمیم گرفتند آغازگر اختلافات و ناهماهنگی‌ها در نمایشگاه نباشند و با همراهی خود به رونق نمایشگاه بیافزایند.

حسینی‌‌نیک از لغو نشست هم‌اندیشی در انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی خبر داد و بیان کرد:  پیش‌تر نشست هم‌‌اندیشی اعضا در محل انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی پیش‌بینی شده بود که با توجه به نتیجه جلسه روز گذشته این نشست نیز لغو شد.

به گفته وی، از ناحیه انجمن‌ها وظیفه‌ای باقی نمانده است و تصمیم‌ با مسئولان امر خواهد بود. امیدواریم در آینده شاهد حسن همکاری و همدلی و هم زبانی باشیم.







 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها