یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
چین؛ میزبان سومین دوره جایزه منطقه‌ای کتاب سال

احمد‌علی حیدری، با اشاره به برگزاری دومین دوره از جایزه منطقه‌ای کتاب سال در هند، از رایزنی برای برگزاری سومین دوره از این رویداد در چین خبر داد.

احمد‌علی حیدری، دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره برگزاری سومین دوره جایزه منطقه‌ای کتاب سال، بیان کرد: با توجه به اینکه در کشور چین 20 دانشگاه در زمینه آموزش زبان و ادبیات فارسی فعال هستند و همچنین برای اینکه به مطالعات پژوهشگران چینی این حوزه که شاید در جایزه جهانی کتاب سال چندان توجه نشده باشد، موضوع برگزاری سومین دوره جایزه منطقه‌ای کتاب سال در کشور در دست پیگیری است. 

وی با اشاره به زمان برگزاری این رویداد، افزود: پیش‌بینی می‌شود این رویداد در پاییز سال آینده در چین برگزار شود؛ البته اگر مسئولان فرهنگی چین تمایل داشته باشند، جایزه منطقه‌ای کتاب سال می‌تواند همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن برگزار شود تا در اوایل مهر‌ماه شاهد برگزاری این رویداد در چین باشیم.       

حیدری گفت: توسعه آموزش زبان و ادبیات فارسی در کشور چین بسیار قابل‌توجه است؛ به‌طوری که شاهد شکل‌گیری مطالعات فرهنگ ایرانی در این کشور هستیم؛ بنابراین می‌توان این مطالعات را در قالب تشکیل دبیر‌خانه مطلع و کار‌آمد بررسی کرد تا در طول سال این آثار را تشویق کنیم. مکاتبات اولیه طی چند روز آینده آغاز خواهد شد.

به گفته وی، ملاحظات و پژوهش‌های میدانی برای شناسایی ظرفیت‌های کشور چین از چند ماه پیش آغاز شده است و نتایج مطلوبی در این زمینه به دست آمده.
   
دبیرعلمی جایزه جهانی کتاب سال درباره تاثیرات برگزاری جایزه کتاب سال منطقه‌ای در هند بیان کرد: با برگزاری دومین دوره جایزه منطقه‌ای کتاب ‌سال جمهوری اسلامی ایران به میزبانی شبه قاره هند بیش از پیش مشخص شد که این کشور از ظرفیت‌های قابل ‌ملاحظه‌ای در زمینه پژوش‌های زبان و ادبیات فارسی دارد و ما زمینه‌‌های تشویق و تقویت مطالعات مربوط به ایران را در این کشور دنبال می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به حضور 800 ساله فرهنگ ایرانی در هند و وجود ذخائر قابل ملاحظه نسخ خطی در این کشور، به نظر می‌رسد بخش زیادی از این ظرفیت هنوز شناسایی و استخراج نشده است؛ بنابراین همه برندگان و چهره‌های فرهنگی حاضر، اظهار امید‌واری کردند، پنج سال آینده این رویداد مجدد در هند برگزار شود.

حیدری گفت: معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مسئولان موسسه خانه کتاب نیز برای تحقق این موضوع تمایل دارند و به‌طور قطع تا پنج سال آینده آثار دیگری نیز منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها