سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
آئین‌‌نامه‌ جشنواره «کتاب و رسانه» تدوین شد

علیر‌ضا بهرامی، با تشریح جزئیات هجدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه از تدوین آیین‌نامه اجرایی این رویداد خبر داد که در مرحله تصویب هیات امنای موسسه خانه کتاب است.

علیر‌ضا بهرامی، دبیر هجدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره جزئیات این رویداد بیان کرد: ناگفته پیدا است که هجده سالگی یک رویداد به معنای بلوغ آن از زوایای مختلف است؛ بنابراین این فرض که جشنواره کتاب و رسانه را یک رویداد کامل بدانیم، دور از ذهن نیست.
 
دبیر هجدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه بیان کرد: یکی از اتفاقات مهم در جریان تکامل جشنواره، تدوین آئین‌نامه هم‌زمان با هجدهمین دوره است. این آئین‌نامه که در چند ماه گذشته تدوین شده، در مراحل تصویب اعضای هیات امنای موسسه خانه کتاب قرار دارد. البته آئین‌نامه، وحی منزل نیست و یک تعیین مسیر حداقلی برای دبیران آینده است.  

بهرامی گفت: رسانه در چند سال اخیر تکامل پیدا کرده و شاهد ظهور رسانه‌های نوین بوده‌ایم؛ بنابراین پذیرفته نبود با چارچوب‌های دو دهه‌ پیش راه را ادامه دهیم. البته منظور این نیست که آنچه در دو دهه داشتیم، کهنه شده است؛ اتفاقا آن چارچوب‌ها دارای اصالت هستند و با توجه به ظهور رسانه‌های جدید، جشنواره باید به آن‌ها توجه کند.
 
وی افزود: معتقدم جشنواره کتاب و رسانه، به‌دلیل نداشتن آئین‌نامه اجرایی، همانند بسیاری از رویداد‌های مشابه، متاثر از تغییر دولت‌ها و مسئولان از ثبات بی‌بهره بوده است. با توجه به اینکه معمولا جشنواره‌های حوزه رسانه، ترفندی هستند برای تجلیل از تلاشگران یک حوزه خاص از سوی روابط‌عمومی‌های مربوطه، به نظر می‌رسید که جشنواره کتاب و رسانه، بدون آئین‌نامه چندان قوام نداشت.

به گفته وی، در مسیر تکامل بخش‌های عکس و طنز اضافه و مقاله‌های تخصصی و یادداشت که پیش‌تر در یک بخش قرار داشتند، تفکیک شدند. سال گذشته نیز تولید محتوا در فضای مجازی و محتوای چند رسانه‌‌ای خبرگزاری‌ها اضافه شد و امسال نیز بخش‌های گرافیک کتاب در مطبوعات و کاریکاتور، آنونس، اقلام تبلیغی، دور‌کلیپ، تیزر، مستند‌های تلویزیونی آثار انیمیشین و عروسکی اضافه شده است.

دبیر هجدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه درباره اضافه شدن بخش‌های جدید به این رویداد گفت: این صفت برای جشنواره که اگر وسیع باشد، حتما کامل است، منفی نیست. فعالان شاخه‌‌های مختلف در جشنواره دیده شده‌اند. تجربه‌ سال گذشته با اضافه کردن بخش عکس ما را مجاب کرد در بخش آزاد هم فعالان حوزه‌های عکس، گرافیک، انیمیشن، تجسمی، کاریکاتور و اقلام تبلیغی می‌توانند آثاری را که در یک‌سال گذشته منتشر نشده است ارسال کنند.
 
بهرامی، درباره میزان استقبال خبرنگاران کتاب در این دوره از جشنواره، ادامه داد: فقط می‌توانم پیش‌بینی کنم، میزان استقبال همانند دوره گذشته است. داوری نیز از طریق سامانه جشنواره انجام می‌شود و تعداد داوران نیز چندان افزایش پیدا نکرده است.
 
دبیری جشواره کتاب و رسانه، بادام تلخ است
بهرامی با اشاره به سابقه فعالیتش در جشنواره کتاب‌ و رسانه ادامه داد: در هفت‌-هشت، دوره اخیر جشنواره اقدامات قابل‌توجهی انجام شده بود اما سابقه نداشت که یک شخص سه دوره متوالی، مسئولیت دبیری این رویداد را برعهده فردی بیرون از مجموعه مجری جشنواره، داشته باشد.
 
دبیر هجدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه بیان کرد: تجربه سه سال دبیری این رویداد برای من مانند بادام تلخ، هم خواستنی بوده و هم نخواستنی. نخواستنی به دلیل رویکرد‌های فرهنگی، چراکه گویا حضور سه ساله فردی بر یک مستند به معنای قبضه کردن آن موقعیت و تنگ ‌کردن جای دیگران است؛ بنابراین کم کم از دوستان و همکاران خود هم خجالت می‌کشد.
 
بهرامی بیان کرد: نباید فراموش کنیم، از مبانی اصولی فرایند توسعه، ثبات است.  موضوعی که بی‌توجهی به آن در سطوح مختلف مدیریتی کشور، همواره مورد نقد قرار گرفته است.

وی درباره شیرینی تجربه سه دوره دبیری جشنوارهس کتاب و رسانه نیز افزود: این تجربه خواستنی بود. نمی‌توان از صاحب این تجربه بهانه‌ای را پذیرفت؛ چراکه فرصت داشته تا تکامل رویداد را ایجاد کند. هر دوره تلاش کردم، درصدی از این تکامل را پی‌ریزی و دوره بعد آن‌را تکمیل کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها