چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
شورای شهر به وعده خود درباره فروش کتاب در ایستگاه‌های مترو عمل کند

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: اگر شورای شهر به وعده خود عمل کند و شرایطی ایجاد شود که فروش کتاب در ایستگاه‌های مترو با جواز اتحادیه باشد، همه چیز قانون‌مند می‌شود و تخفیف دهی بر مبنای زمان و درصد مناسب خواهد بود.

هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به پیگیری‌های این اتحادیه درباره قانونمد شدن فروش کتاب در ایستگاه‌های مترو گفت: پس از مذاکرات جدی  که اتحادیه با شورای شهر تهران درباره فروش ضابطه‌مند شدن فروش کتاب در مترو داشت، پیگیر این موضوع هستیم که شورای شهر عملکرد و اقدام مناسبی در این زمینه انجام دهد.
 
وی ادامه داد: اکنون تقریبا در تمام ایستگاه‌های مترو غرفه‌های کتابفروشی قرار دارد که کتاب‌ها را با تخفیف‌های ۵۰ درصدی به فروش می‌رسانند و این موضوع آسیبی جدی به فعالیت کتابفروشان وارد کرده است.
 
حسن‌پور با بیان اینکه با گذشت چندین ماه از این مذاکرات شورای شهر هنوز اقدامی نکرده است و ما شاهد فروش کتاب به روال سابق هستیم، عنوان کرد: این غرفه‌ها زمینه‌ای ایجاد کرده است که نه همه؛ بلکه افرادی سودجو به سراغ کتاب‌های ترجمه شده ناشران دیگر بروند و با نام ناشر و مترجم جدید این آثار را منتشر و با تخفیف بالا در ایستگاه‌های مترو بفروشند. آن دسته هم که این کار را انجام نمی‌دهند از هزینه‌های آماده‌سازی محتوا می‌زنند و عملاً هزینه‌های ضروری را که اعتبار متن از لحاظ درک مخاطب و اتکاء به سندیتش را تضمین می‌کند، حذف کرده تا دستشان برای تخفیف باز باشد.
 
وی یادآور شد: این درحالی است که نشر کتاب‌ مراحل و مراتب خاص خود را دارد و یک ناشر حرفه‌ای برای انتشار کتاب حق‌الزحمه‌های زیادی به مترجم، نمونه‌خوان، ویراستار و تصویرگر می‌پردازد اما معدود ناشرانی هستند که مراحل آراستن محتوا را با هدف سود بالا حذف کرده و عملاً مطالب با کیفیت پایین و غیرقابل فهمی چاپ و ارائه می‌شود؛ البته هستند سودجویانی که از کتاب‌های ناشران دیگر کپی‌برداری کرده و فقط هزینه چاپ و کاغذ کتاب را پرداخت می‌کنند.
 
حسن‌پور با اشاره به تفاوت‌ کتاب‌‌هایی که در محل‌های بدون جواز صنفی ارائه می‌شوند با کتاب کتابفروشان، گفت: بسیاری از این کتاب‌ها به دلیل اینکه کپی از کتاب‌های دیگر هستند، در صفحه‌آرایی و تایپ متون اشکالات زیادی دارند. همچنین در بهترین شرایط هزینه‌ها برای ناشر دوم ارزان‌تر تمام می‌شود و تازه این جدا از عرضه‌کنندگانی است که قیمت کالای با کیفیت روی کالای با کیفیت پایین می‌گذارند و به همین دلیل کتاب‌هایشان تخفیف زیادی دارد. با این حال، این به‌ظاهر ارزانی الزاماً منافع مصرف‌کننده را نه از بعد اقتصادی و نه فرهنگی تامین نمی‌کند.
 
وی با بیان اینکه بسیاری از مردم درباره نظام قیمت‌گذاری این ناشران آگاهی ندارند، تاکید کرد: وقتی کتابی با تخفیف غیرمتعارف در مکان‌های عمومی به فروش گذاشته می‌شود، این توقع در میان مخاطبان ایجاد می‌شود که کتاب‌ها دارای سود فراوانند. این تصور ایجاد می‌شود که باید همه کتاب‌ها را ارزان‌تر خریداری کنند.
 
به گفته رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، این در‌حالی است که شاید اسامی تشابه داشته باشد اما متن و محتوا از نظر کیفیت بسیار متفاوت است. نگاهی ساده به عناوین حتی تکراری بودن عناوین آن‌ها قابل تامل است و نشان می‌دهد این نظام عرضه باید اصلاح شود.
 
حسن‌پور همچنین درباره پیگیری اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از شورای شهر توضیح داد: اگر شرایطی ایجاد شود که فروش کتاب در ایستگاه‌های مترو مکان‌های محصور و ثابت انجام شود تا بشود براساس معیارهای قانونی برایش جواز اتحادیه را صادر کرد، همه‌چیز قانون‌مند می‌شود؛ هم ارائه کالای باکیفیت و هم رعایت سقف و زمان ارائه تخفیف.
 
وی با بیان اینکه منتظر هستیم شورای شهر تهران که تا به حال همراه خوبی برای کتاب و فرهنگ بوده، وعده خود را انجام دهد و امکان ارائه کتاب با کیفیت را فراهم کند، گفت: پس از قطعی شدن این موضوع اتحادیه می‌تواند به درستی روی این موضوع نظارت داشته باشد و کتاب‌های ناشران معتبر و حرفه‌ای در چنین فروشگاه‌هایی عرضه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها