دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
پرهیز از عوامل محدودکننده و سختگیرانه در نشر

منوچهر حسن‌زاده معتقد است باید تحلیل درستی از عملکرد ناشران به صورت سالانه صورت بگیرد و موانع از پیش پای صنعت نشر برداشته شود.

منوچهر حسن‌زاده، مدیر انتشارات مروارید در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ایجاد ملاحظات سختگیرانه برای اعطای پروانه نشر به متقاضیان گفت: در شرایط فعلی تمرکز روی سوال‌هایی که عوامل محدودکننده، بازدارنده و سختگیرانه را طلب می‌کند، درست نیست.

وی که مخالفتی با تسهیل‌ شرایط در صدور پروانه نشر برای متقاضیان ندارد، افزود: یادم است در دوره‌ای که غلامحسین کرباسچی شهردار تهران بود، این موضوع جا افتاد که هر کسی بتواند در یک جای کوچک دفتر نشر راه‌اندازی کند. از آن تاریخ به بعد این موضوع تقویت شد و هر جایی می‌شد دفتر نشر را راه‌اندازی کرد.

حسن‌زاده با تاکید بر اهمیت حمایت از ناشران بیان کرد: به عقیده من هر مساله‌ای که در راستای برداشتن موانع نشر باشد و این صنعت را تقویت کند، خوب است؛ خصوصا در شرایطی که بحث کاغذ ضربه‌های بدی به نشر وارد کرده و خیلی از فعالان جدید، در حال محو شدن هستند.

وی توضیح داد: به طور کلی نشر، یک فعالیت اقتصادی ضعیف است. برای همین هر چقدر هم امکانات برای حوزه نشر فراهم شود مغتنم است.

مدیر نشر مروارید درباره ضرورت ایجاد تخصص در فعالیت‌های نشر بیان کرد: آسیب کم‌سوادی مدیران نشر، واقعیت دارد؛ آنچنانکه اگر آمار بگیریم متوجه می‌شویم که در حال حاضر نهایتا 15 درصد از ناشران تحصیلات بالای دانشگاهی دارند و غالب ناشران بر اساس تجربه در این صنعت فعالیت می‌کنند.

حسن‌زاده گفت: چیزی که نیاز داریم یک تحلیل مبنایی در حوزه عملکرد و فعالیت ناشران است. ما باید بررسی کنیم که دارندگان این 17 هزار پروانه نشر در صنعت نشر، چه کسانی هستند و در چه حوزه‌هایی فعالیت دارند؟ مثلا می‌دانیم که بسیاری از ناشران، اهالی قلم بوده‌اند و تصمیم گرفته‌اند وارد حوزه نشر شوند.

وی با تاکید بر اهمیت میزان فعالیت ناشران برای تصمیم‌گیری درباره آن‌ها، گفت: ما باید راندمان کاری ناشران را مورد بررسی قرار بدهیم. باید بدانیم ناشران در طول سال چقدر فعالیت دارند و چند کتاب منتشر می‌کنند.

حسن‌زاده درباره کیفیت نشر در ایران بیان کرد: فرهنگ نشر ما از دوره اصلاحات، با جهشی بزرگ روبه‌رو شد و این روند ادامه‌یافت؛ آنچنانکه در حال حاضر عناوینی که منتشر می‌شوند حیرت‌انگیز است.

وی افزود: در حوزه کتاب، اگرچه تیراژ و مخاطب کم است و اگرچه همه کارها به زحمت انجام می‌شوند اما در کل، این فعالیت‌ها را مثبت ارزیابی می‌کنم و به قول معروف؛ جای نگرانی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها