چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
تک‌تاب«تکتاب» سامانه‌ای برای امانت و فروش کتاب الکترونیکی

هم‌زمان با سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب سامانه امانت و فروش کتاب‌های الکترونیکی «تکتاب» به بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب معرفی می‌شود.

داریوش مطلبی؛ مدیر موسسه اندیشه فرزانگان خلاق در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: در سامانه تکتاب، مطالعه محتوا از طریق یک نرم‌افزار قابل نصب بر روی تلفن‌های هوشمند همراه قابل مطالعه است و نسخه رایانه‌ای آن نیز برای استفاده آسان‌تر مخاطبان پیش‌بینی شده است.
 
وی افزود: فاز مطالعاتی این سامانه از دو سال پیش آغاز شده است و تاکید اصلی آن بر روی بحث امانت و فروش کتاب است و می‌توان ادعا کرد که تنها سامانه‌ای در کشور به شمار می‌آید که در زمینه امانت کتاب الکترونیکی فعالیت می‌کند.
 
مطلبی با بیان اینکه امانت کتاب‌های الکترونیک می‌تواند به کمک چرخه توزیع کتاب بیاید، گفت: از سویی به دنبال هزینه بالای تولید کتاب در کشور، همچنین تامین مواد اولیه ناشران حتی می‌توانند قبل از انتشار کتاب، نسخه الکترونیکی آن را به تکتاب بسپارند، همچنین بسیاری از کتاب‌ها به دلیل چرخه معیوب توزیع کتاب در کشور به دست مخاطبان نمی‌رسد اما این سامانه به کمک مخاطبان کتاب در هر نقطه‌ای از جهان می‌آید تا بتوانند به آثار مختلف ایرانی دسترسی داشته باشند.
 
وی یادآور شد: بیش از یک هزار عنوان کتاب دانشگاهی با موافقت ناشران بر روی این سامانه بارگذاری شده است و مخاطبان می‌توانند کتاب مورد نظر را با مبلغ بسیار اندکی برای مدت مشخصی به امانت بگیرند و بعد از مدت زمان تعیین شده، کتاب از دسترس آن‌ها خارج خواهد شد.

 

مدیر موسسه اندیشه فرزانگان خلاق با اشاره به ویژگی‌‌های این سامانه، توضیح داد: تمام کارهایی که در کتاب کاغذی انجام می‌شود مانند هایلایت کردن، یادداشت‌نویسی و غیره در این سامانه پیش‌بینی شده و نکته جالب این است که بعد از پایان مدت امانت، در صورت امانت گیری دوباره، تمام هایلایت‌ها، یادداشت‌ها و علامت گذاری‌ها برمی‌گردد.
 
مطلبی یادآور شد: همچنین هیچ‌کس نمی‌تواند از فایل‌های موجود پرینت بگیرد یا فایل‌ها را ذخیره کند و ناشران دغدغه هزینه، امنیت و کپی‌رایت، بستر فناوری و غیره را ندارد و همه کتاب‌ها را به صورت رایگان و با کیفیت خوب در اختیار می‌گیرد.
 
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن؛ توانستن است» تا 14 اردیبهشت 8 هر روز از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام  خمینی (ره) برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها