دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
اختلافات ترامپ با سنا دامن فرهنگ را هم گرفت/ غیبت برگزیدگان آمریکایی کتاب سال در اختتامیه

مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به دعوت از 9 میهمان خارجی برگزیده جایزه کتاب سال در مراسم اختتامیه این مراسم گفت: به دنبال بالا گرفتن اختلافات ترامپ با کنگره آمریکا سه نفر از میهمانان آمریکایی برگزیده جایزه کتاب سال در این مراسم حضور نخواهند داشت و به نظر می‌رسد این اختلافات در حوزه فرهنگ هم در آمریکا تاثیرگذار شده است.

نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: 9 میهمان خارجی از کشورهای مختلف در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران دعوت شدند اما سه تن از این میهمانان به دلیل مشکلات پیش آمده بین دولت و کنگره آمریکا نمی‌توانند در مراسم اختتامیه این جایزه حضور داشته باشند.
 
وی  با اشاره به دلیل عدم حضور این سه میهمان آمریکایی در جایزه کتاب سال، توضیح داد: طبق اطلاعات ما در دانشگاه محل کار این میهمانان یک مرکز حقوقی دارد که افراد باید با حضور در آن فرم مشخصی را پر کنند، اما چون دولت نیمه‌تعطیل است و کارمندان حضور ندارند و کار به تاخیر افتاد.

مدیرعامل خانه کتاب تاکید کرد: همچنین برای خروج آن‌ها از کشور، وزارت مالیات آمریکا هم باید اطلاعات آن را تایید کند اما همان‌طور که گفتم به دلیل اختلافات دولت و کنگره این کار انجام نشده است.

وی با بیان اینکه تمام اقدامات لازم برای حضور این سه‌نفر انجام شده است و حتی بلیت هواپیما نیز برایشان خریداری شده، افزود: به نظر می‌رسد اختلافات داخلی آمریکا در حوزه فرهنگ نیز تسری پیدا کرده و معقتدم رسانه‌های مستقل جهان می‌توانند روی این موضوع تاثیر بگذارند.

حسینی‌پور با انتقاد از دخالت سیاست در امور فرهنگی کشور آمریکا، گفت: حوزه فرهنگ، مرزهای جغرافیایی نمی‌شناند و مشکلات داخلی یک کشور یا یک رئیس‌جمهوری نباید روی برنامه‌های بین‌المللی در حوزه فرهنگ تاثیر بگذارد. 

وی درباره سرنوشت این جایزه در سه حوزه مورد نظر، توضیح داد: متاسفانه مطابق با پروتکل‌های موجود امکان اعلام و ارسال جوایز برای این سه نفر وجود ندارد و کتاب سال در این سه حوزه برگزیده‌ای نخواهد داشت.

حسینی‌پور افزود: از آنجایی که فرصتی برای بازنگری در نتایج داوری‌ها وجود ندارد، امکان اینکه نفرات دیگری را جایگزین برگزیدگان کنیم، نیست.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه میهمانان شهروند آمریکایی هستند از آینده می‌ترسند زیرا آقای ترامپ مرد پیش‌بینی ناپذیر است و تصمیمات او قابل پیش‌بینی نیست.

لازم به ذکر است که از بین سه برگزیده آمریکایی که قرار بود برای حضور در جایزه کتاب سال به ایران بیایند، یک نفر لبنانی‌تبار و یک نفر دیگر روسی‌تبار هستند که در امریکا زندگی می‌کنند. 

تصویر کتاب‌های برگزیدگان آمریکایی که هر سه در گروه اسلام‌شناسی‌ هستند:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها