دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
ایجاد احساس نیاز در مخاطب فروش کتاب را تضمین می‌کند

مدیر انتشارات «فیروزه» یکی از راهکار‌های موثر در پرفروش شدن کتاب را تلاش و بهره‌مندی ناشر از ابزارهای مختلف برای ایجاد احساس نیاز در مخاطب دانست و گفت: معرفی کتاب در فضا اینستاگرام، مراجعه به فروشگاه و همچنین درخواست کتاب از سوی موزعان را افزایش می‌دهد.

امیر علی‌بیک؛ مدیر انتشارات «فیروزه» و دبیر کمیته آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره راهکار‌های پر‌فروش شدن کتاب بیان کرد: محتوای کتاب نخستین مولفه‌ برای پر‌فروش شدن و به اوج رساندن کتاب است. نبض بازار باید در دست ناشر باشد و بداند گرایش مخاطب چیست؟ علاوه‌بر محتوا، مسائل فنی چاپ کتاب‌، از‌جمله طرح جلد، نوع چاپ و توجه به انتخاب کاغذ با توجه به موضوع کتاب در جلب نظر مشتری و پُرفروش شدن مهم است. ناشر باید به این موضوع توجه کند که از چه کاغذی برای چه نوع کتابی استفاده کند.  
 
وی درباره راهکارهای جلب نظر مخاطب غیر‌حرفه‌ای کتاب و تقویت بازار نشر و افزایش جمعیت مشتریان کتاب و در نهایت افزایش احتمال فروش کتاب، ادامه داد: بعد از تصمیم‌گیری قطعی برای چاپ کتاب، ناشر می‌تواند از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت اختصاصی خود‌ برای اطلاع‌رسانی، با تاکید بر تبلیغ و معرفی محتوای کتاب استفاده کند. معرفی محتوای کتاب با توجه به نکات کلیدی و مهم کتاب، زمینه احساس نیاز در مخاطب را ایجاد می‌کند. موفقیت ناشر در ایجاد احساس نیاز در مخاطب، بالای 90درصد منجر به خرید خواهد شد.

علی‌بیک با تاکید بر اهمیت تبلیغ برای پر‌فروش کردن کتاب، گفت: علاوه‌‌براینکه ناشر باید، به ایجاد احساس نیاز در مخاطب غیر‌حرفه‌ای و هچنین تولید با کیفیت کتاب توجه کند، باید به تناسب شیوه‌های تبلیغ با موضوع کتاب نیز توجه کند. به‌عنوان مثال ناشر می‌تواند به تبلیغ کتاب‌‌های مربوط با تربیت فرزند در نشریات خانواده و یا پایگاه‌های مجازی با مخاطبان خانم فکر کند.

مدیرمسئول انتشارات فیروزه درباره تجربه استفاده از فضای مجازی ادامه داد: علاوه بر وب‌سایت، چهار سال است که از فضای اینستاگرام نیز برای معرفی کتاب‌های جدید استفاده می‌کنیم و در حال حاضر نیز 31k دنبال‌‌کننده دارد. معرفی کتاب در فضای اینستاگرام، مراجعه به فروشگاه و همچنین درخواست کتاب از سوی موزعان را افزایش می‌دهد. معتقدم شبکه‌های مجازی به ویژه اینستاگرام در مقایسه با وب سایت ناشران، در میزان فروش کتاب موثر‌تر است.   

معرفی کتاب در اینستاگرام و افزایش مخاطب
وی بر اهمیت فعالیت ناشران در شبکه‌های اجتماعی برای معرفی کتاب‌هایشان تاکید و بیان کرد: بحث و تبادل‌نظر درباره کتاب و شناسایی مباحث و دیدگاه‌های مشابه درباره کتاب که در شبکه‌های اجتماعی در می‌گیرد از معرفی صرف آن و افزایش فروش ناشر بسیار موثر‌تر است؛ به‌عبارت دیگر مواجهه با نظرات موافق و مخالف، کاربر شبکه‌ مجازی مشتاق می‌شود تا برای آشنایی بیشتر، همسو شدن و یا حتی ابراز نظر مخالف یا کسب اطلاعات جدید، کتاب را خریداری کند.   
 
مدیرمسئول انتشارات فیروزه با تایید جایگاه شبکه‌های مجازی به‌عنوان ابزار بازار‌یابی افزود: بازار‌یابی دارای انواع مختلفی است و استفاده ناشر از فضای مجازی مانند اینستاگرام به‌عنوان «دیجیتال مارکتینگ» تعریف می‌شود. تجربه نشان می‌دهد که نقد و تبادل نظر درباره نظرات موافق و یا مخالف درباره یک کتاب، فروش کتاب را افزایش داده و به اصطلاح موجب شده تا کتاب دیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها