شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
فریور: کتاب در فرهنگسازی تغذیه با شیر مادر نقش تأثیرگذاری دارد

خلیل فریور، متخصص اطفال،‌ درباره تأثیر تولید کتاب در زمینه فرهنگسازی تغذیه با شیر مادر گفت: متأسفانه در مقایسه با کشور‌های پیشرفته، برای ترویج فرهنگ تغذیه با شیر مادر، متخصص تربیت نکرده‌ایم. البته کتاب جایگاه خاص خود را در آموزش و به دنبال آن فرهنگسازی دارد.

دکتر خلیل فریور، متخصص اطفال، نویسنده و مترجم، به مناسبت روز جهانی شیر مادر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره تأثیر انتشار کتاب در ترویج فرهنگ تغذیه با شیر مادر اظهار کرد: متأسفانه در مقایسه با کشور‌های پیشرفته برای ترویج فرهنگ تغذیه با شیر مادر متخصص تربیت نکرده‌ایم. امروزه دنیا به این باور رسیده که «تنها جانشین شیر مادر، شیر مادر دیگر است.»  
 
وی با اشاره به ضعف عملکرد در حوزه آموزش عالی برای توسعه فرهنگ تغذیه با شیر مادر افزود:‌ دانشجویان پزشکی در دانشگاه‌ها در معرض آموزش قرار نمی‌گیرند، بنابراین مجبور به برگزاری دوره‌های آموزشی و تولید کتاب هستیم. واردات شیر خشک به کشور اشتباهی بود که بسیاری امروزه به آن اذعان دارند.  
 
فریور با تأکید بر تأثیر کتاب در فرهنگ‌‌‌سازی گفت: البته کتاب جایگاه خود را در آموزش و به دنبال آن فرهنگسازی دارد. برای انتقال جدیدترین مطالب و ‌آشنایی با علم روز همیشه به کتاب نیاز داریم.
 
یکی از مترجمان کتاب «حمایت از ترویج تغذیه با شیر مادر در بیمارستان‌های دوستدار کودک دوره آموزشی 20 ساعته» ادامه داد: برای ترویج و تقویت فرهنگ تغذیه با شیر مادر به انتشار چند کتاب اقدام کرده‌ام که کتاب «حمایت از ترویج تغذیه با شیر مادر در بیمارستان‌های دوستدار کودک دوره آموزشی 20 ساعته» یکی از آن‌هاست. این کتاب شامل 17 ساعت آموزش تئوری و سه ساعت آموزش عملی است.  
 
وی در تشریح محتوای این کتاب اظهار کرد: از زمانی‌که عملکرد پرسنل بیمارستانی به‌عنوان یکی از عوامل دخیل در کاهش تمایل مادران به تغذیه نوزادان با شیر مادر شناخته شدند، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق کودکان ملل متحد (یونسیف) به بررسی این موضوع پرداختند.
 
فریور افزود: نتیجه بررسی‌های این دو سازمان بین‌المللی، موجب تدوین کتابی با 10 توصیه تئوری و عملی به کشور‌ها درباره بهبود وضعیت عملکرد کارکنان بیمارستان‌های دوستدار کودک برای توجه به تغذیه با شیر مادر شد.
 
این متخصص اطفال ادامه داد: این کتاب به کارکنان و مادران آموزش عملی می‌دهد که چطور نوزادان با شیر مادر تغذیه شوند.
 
وی در تشریح 10 توصیه کتاب «حمایت از ترویج تغذیه با شیر مادر در بیماریستان‌های دوستدار کودک دوره آموزشی 20 ساعته» گفت: تدوین سیاست‌های مدون برای تغذیه با شیر مادر،‌ مانند اطمينان يافتن از ارائه مراقبت‌های پايدار و مؤثر برای مادران و كودكان و فراهم كردن يک استاندارد برای روش‌هايی كه می‌توانند مورد سنجش و ارزيابی قرار گيرد.
 
فریور عنوان کرد:‌ آموزش پرسنل بیمارستان که باید توانایی کمک به مادر در شیر‌دهی به نوزاد را داشته باشند،‌ آموزش مادران باردار،‌ یعنی زنانی که آموزشی ندید‌ه‌‌اند، روش‌‌های عملی شیر‌دهی،‌ تأکید بر تغذیه نوزاد با شیر مادر تا 6 ماهگی و منع استفاده از سایر مواد مکمل،‌ تأکید بر تغذیه براساس میل نوزاد به عبارتی دیگر تغذیه نوزاد ساعت مقرری ندارد و هر زمان که نوزاد ابراز تمایل کرد شیر‌دهی باید صورت بگیرد. تأکید بر استفاده نکردن از بطری شیر و وسایلی مانند پستانک و بطری شیر و تشکیل گروه حامی در بیمارستان‌ها برای توجه ویژه به مادر و پیشگیری از خشک شدن شیر از دیگر توصیه‌هایی است که در این‌باره می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها