شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
سالاریان: نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، خلأ توزیع را جبران می‌کنند

مدیر امور نمایشگاه‌های استانی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به ضرورت و اهمیت برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، گفت: برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، تا حدودی خلأ سیستم توزیع کتاب را جبران می‌کنند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ دوشنبه 23 خرداد (1394) علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با دست‌اندرکاران برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیشنهادهایی برای چگونگی برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه کرده و گفته بود که در طول سال گذشته جلسات متعددی را درباره چگونگی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با مجریان این طرح داشته‌ و نظر وی در ابتدا این بود که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به چهار نمایشگاه تخصصی کتاب تقسیم و در بازه‌های زمانی مختلف در طول سال برگزار شود.
                                    
جنتی عنوان کرده بود که گرچه این کار طبیعتاً مزایایی را در پی داشت اما با مشاهده شور و اشتیاق حاصله از سوی لایه‌های مختلف مردمی و شرکت اقشار مختلف در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به این جمع‌بندی رسیده است که همچون سال‌های گذشته این نمایشگاه به صورت جامع برگزار شود اما ارشاد در صدد است که نمایشگاه‌های تخصصی همانند نمایشگاه کتب دانشگاهی، کتب کودک و نوجوان و ... در مقاطع مختلفی از سال برپا شود.
 
به دلیل اهمیت برپایی نمایشگاه‌‌های کتاب به‌ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه کشور، خبرگزاری کتاب می‌کوشد در سلسله گفت‌وگو با صاحبنظران و کارشناسان حوزه کتاب و نمایشگاهی، به بررسی چگونگی برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در فواصل مختلف سال، فواید و معایب این پیشنهاد بپردازد.
 
رجبعلی سالاریان، مدیر امور نمایشگاه‌های استانی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به ضرورت برپایی نمایشگاه‌‌های تخصصی کتاب، اظهار کرد: از آن‌جا که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در وسعت و متراژ بالایی برگزار می‌شود و همواره با ازدحام جمعیت مواجه است، شاید برخی بازدیدکنندان نتوانند به‌خوبی کتاب‌ها را رصد کرده و کتاب مورد نیاز خود را تهیه کنند. به همین دلیل برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب از این نظر که در متراژ پایین‌تری راه‌اندازی می‌شود و مخاطبان ویژه‌ای دارند و به مراتب جمعیت کمتری را به خود می‌بینند، ضرورت دارد.

وی ادامه داد: همچنین برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، باعث جبران سیستم نامناسب توزیع کتاب در کشور شده و فرصت مغتنمی برای ناشران به منظور عرضه کتاب‌هایشان به شمار می‌آیند. برپایی این نمایشگاه‌ها با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، فرصت مناسبی برای افزایش میزان نقدینگی ناشران محسوب می‌شود.
 
مدیر امور نمایشگاه‌های استانی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران توضیح داد: برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در استان‌ها به دلیل این‌که از امکانات نمایشگاهی و بودجه لازم برخوردار نیستند، چندان پاسخ مثبت به دنبال ندارد و از طرف دیگر ناشران بزرگ و معتبر به دلیل مقرون به صرفه نبودن، معمولاً در نمایشگاه‌هایی که در استان‌ها برگزار می‌شود، شرکت نمی‌کنند.
 
وی افزود: در حال حاضر، استان‌ها برای برپایی نمایشگاه‌های عمومی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند دیگر چه برسد به برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب!
 
سالاریان عنوان کرد: اگر نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در تهران برپا شوند، به دلیل وجود امکانات بیشتر در پایتخت، نتایج بهتر و بیشتری را در پی خواهند داشت. البته ناگفته نماند که نباید به بهانه برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار نشود، چرا که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برندی است که برپایی آن در بسیاری از کشورها و برای بسیاری از ناشران فرصت مغتنمی به شمار می‌آید.
 
مدیر امور نمایشگاه‌های استانی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به راهکارهای تأمین بودجه برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، گفت: تمام نمایشگاه‌های دنیا به دلیل این‌که به صورت خصوصی برگزار می‌شوند و خودگردان‌اند، موفق هستند و سود بیشتری کسب می‌کنند. بنابراین، نمایشگاه‌های تخصصی کتاب نیز می‌توانند به صورت خودگردان برگزار شوند اما متأسفانه ناشران ما هنوز آن‌قدر غنی نشده‌اند که بتوانند تمام امور مربوط به نمایشگاه‌‌ها را به تنهایی انجام دهند در نتیجه صددرصد به حمایت‌های دولتی نیاز دارند.

در این باره بخوانید:
1- شهرام‌نیا: از ظرفیت‌های استانی برای برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب استفاده کنیم/ نمایشگاه کتاب تهران قادر است خودگردان اداره شود (اینجا)
2- صفری: نمایشگاه‌های تخصصی کتاب پیش از نمایشگاه کتاب تهران برگزار شوند/ ایجاد مشکلات اجرایی در صورت همزمانی نمایشگاه‌ها (اینجا)
3- فروغی: هرگونه تغییر در شیوه برپایی نمایشگاه کتاب تهران نیازمند زمان بسیار است/ضرورت راه‌اندازی دبیرخانه ثابت (اینجا)
4- توکل‌صدیقی: ارزش نمایشگاه‌های تخصصی کتاب کمتر از نمایشگاه کتاب تهران نیست/ نیمه دوم سال؛ بهترین زمان برای نمایشگاه تخصصی (اینجا)
5- حسینی‌نیک: برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب یک ضرورت است/ لزوم برپایی نمایشگاه‌های مجازی (اینجا)
6- آموزگار: نمایشگاه‌های تخصصی میزان دسترسی به کتاب را افزایش می‌‌دهند (اینجا)
7- بیگی‌ حبیب‌آبادی: ضرورتی ندارد همه نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در یک سال برگزار شوند (اینجا)
8- شاطریان: مزایای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بسیار بیشتر از معایب آن است/ کتابفروشی‌ها دنبال راه‌های جدید جذب مخاطب باشند (اینجا)
9- جعفریه: مکان عرضه کتاب، کتابفروشی است نه نمایشگاه‌/ دستکاری در ژنتیک چرخه نشر به خلق موجودی ناقص‌الخلقه منجر می‌شود (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها