شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
توکل‌صدیقی: ارزش نمایشگاه‌های تخصصی کتاب کمتر از نمایشگاه کتاب تهران نیست/ نیمه دوم سال؛ بهترین زمان برای نمایشگاه تخصصی

نایب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تأکید بر این نکته که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیاز به پالایش دارد، گفت: ارزش نمایشگاه‌های تخصصی کتاب کمتر از نمایشگاه کتاب تهران نیست.

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- صبح دوشنبه (23 خردادماه) علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با دست‌اندرکاران برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیشنهادهایی برای چگونگی برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه کرد و گفت: در طول سال گذشته جلسات متعددی را درباره چگونگی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با مجریان این طرح داشته‌ایم؛ نظر من در ابتدا این بود که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به چهار نمایشگاه تخصصی کتاب تقسیم کنیم که در بازه‌های زمانی مختلف در طول سال برگزار شوند.
 
جنتی در ادامه سخنانش در این نشست اظهار کرده بود: این کار طبیعتاً مزایایی را در برخواهد داشت اما با مشاهده شور و اشتیاق حاصله از سوی لایه‌های مختلف مردمی و شرکت اقشار مختلف در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به این جمع‌بندی رسیدیم که همچون سال‌های گذشته این نمایشگاه به صورت جامع برگزار شود اما در صدد این هستیم که نمایشگاه‌های تخصصی همانند نمایشگاه کتب دانشگاهی، کتب کودک و نوجوان و ... را در مقاطع مختلفی از سال برپا کنیم.
 
به دلیل اهمیت برپایی نمایشگاه‌‌های کتاب به‌ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه کشور، خبرگزاری کتاب می‌کوشد در سلسله گفت‌وگو با صاحبنظران و کارشناسان حوزه کتاب و نمایشگاهی، به بررسی چگونگی برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در فواصل مختلف سال، فواید و معایب این پیشنهاد بپردازد.
 
محمدرضا توکل‌صدیقی، نایب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره اهمیت برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، اظهار کرد: بدون تردید برپایی همزمان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های تخصصی کتاب امکان‌پذیر نیست چرا که ناشران همه تلاش و تمرکز خود را برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صرف می‌کند و نمی‌توانند همزمان در نمایشگاه‌های متعدد دیگر نیز شرکت کنند. از این گذشته، برپایی همزمان نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های تخصصی کتاب ضرورتی ندارد اما این به آن معنا نیست که نباید نمایشگاه‌های تخصصی کتاب برگزار شوند بلکه می‌توان در بازه زمانی دیگر و مفید، مقدمات برپایی این نمایشگاه‌ها را فراهم کرد.
 
دبیر شورای برنامه‌ریزی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و تشکل‌های نشر برای بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن تأکید بر این نکته که ارزش نمایشگاه‌های تخصصی کتاب کمتر از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست، ادامه داد: برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب به دلیل پرداختن به مسائل حرفه‌ای و محتوایی در حوزه‌های مشخصی از نشر، از اهمیت بالایی برخوردارند؛ به عبارت دیگر، این نمایشگاه‌ها به مسائل حوزه نشر از نگاه تخصصی می‌پردازند.
 
وی توضیح داد: در نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، یک سلسله نشست‌های تخصصی مرتبط به حوزه مشخص به صورت سازمان‌یافته برگزار می‌شوند که نقش مهمی در برطرف کردن مشکلات آن حوزه مشخص دارد؛ به عنوان مثال در سال 1374 نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در محل شهر کتاب مرکزی برگزار شد که نویسندگان، مترجمان، تصویرگران و ... متخصص حوزه کودک و نوجوان را گردهم جمع کرد. به عبارت دیگر، در نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، در کنار بخش فروش، برنامه‌های جنبی متعددی برگزار می‌شوند که فواید بسیاری دارند.
 
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه‌های تخصصی کتاب حمایت کند
توکل‌صدیقی عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهد به صنعت نشر کشور کمک کند، بسیار شایسته است که از نمایشگاه‌های تخصصی کتاب حمایت کند؛ چرا که این نمایشگاه‌ها سهم بسزایی در ارتقای کیفیت تولید و عرضه کتاب خواهند داشت.
 
نایب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اظهار کرد: بهترین زمان برای برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، نیمه دوم سال (پاییز و زمستان) است، چرا که  موعد بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس است و بر اساس آن مردم، بیشتر به دسترسی به کتاب نیازمندند اما فصل تابستان به دلیل گرم بودن هوا، چندان فصل مناسبی برای برپایی این نمایشگاه‌ها نیست.
 
دبیر شورای برنامه‌ریزی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و تشکل‌های نشر برای بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به راهکارهای ارتقای سطح کیفی نمایشگاه کتاب تهران، گفت: این رویداد عظیم فرهنگی اکنون با مشکلات متعددی مواجه است که به اعتقاد من اگر این نمایشگاه پالایش شود و وسعت و متراژ کنونی آن کاهش پیدا کند، بدون تردید حجم کارها کم شده و به مراتب کیفیت کار افزایش می‌یابد. همچنین ناگفته نماند که با کم شدن حجم کارها و فراهم آوردن زمینه حضور ناشران حرفه‌ای در نمایشگاه کتاب تهران، بودجه کمتری نیز صرف این رویداد عظیم فرهنگی می‌شود.
 
توکل‌صدیقی توضیح داد: البته تحقق این امر مهم، مستلزم برگزاری نشست‌های متعدد تخصصی با حضور دست‌اندرکاران و متخصصان حوزه کتاب و نمایشگاهی است. به نظر من باید تمهیدات جدی برای برخورد با ظهور پدیده‌های زائد در نمایشگاه کتاب تهران صورت بگیرد تا بتوان مانع از حضور ناشرانی که نمایشگاه کتاب تهران را به مرکز پخش تبدیل کرده‌اند، شد.
 
نایب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به معضل مکان برپایی نمایشگاه کتاب تهران، گفت: مسأله مهمی که دست‌اندرکاران برپایی نمایشگاه کتاب تهران باید به آن توجه داشته باشند، تعیین مکان دائمی و ثابت و همچنین استاندارد برای این رویداد عظیم فرهنگی است.

در این باره بخوانید:
1- شهرام‌نیا: از ظرفیت‌های استانی برای برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب استفاده کنیم/ نمایشگاه کتاب تهران قادر است خودگردان اداره شود (اینجا)
2- صفری: نمایشگاه‌های تخصصی کتاب پیش از نمایشگاه کتاب تهران برگزار شوند/ ایجاد مشکلات اجرایی در صورت همزمانی نمایشگاه‌ها (اینجا)
3- فروغی: هرگونه تغییر در شیوه برپایی نمایشگاه کتاب تهران نیازمند زمان بسیار است/ضرورت راه‌اندازی دبیرخانه ثابت (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها