شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
عزت‌الله الوندی: برای جذب کودکان به کتابخوانی باید تلویزیون را خاموش کرد/ قبل از خرید می‌توان کتاب را چشید

عزت‌الله الوندی، نویسنده کودک و نوجوان نخستین کار برای جذب کودکان به سمت کتاب و کتابخوانی را خاموش کردن تلویزیون دانست و گفت: اگر ما بتوانیم تلویزیون را خاموش کنیم و تبلت و کامپیوتر را برای چند ساعت از بچه‌ها بگیریم، می‌توانیم کودکانمان را به کتابخانه و کتابفروشی برده و برایشان کتاب انتخاب کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عزت‌الله الوندی، نویسنده کودک و نوجوان درباره اینکه چگونه می‌توان در ایام تعطیلات تابستان و اوقات فراغت کودکان را به کتابخوانی تشویق کرد گفت: نخستین کاری که برای جذب کودکان به سمت کتاب و کتابخوانی می‌توان انجام داد خاموش کردن تلویزیون است. اگر ما بتوانیم تلویزیون را خاموش کنیم و تبلت و کامپیوتر را برای چند ساعت از آنها بگیریم، می‌توانیم کودکانمان را به کتابخانه و کتابفروشی ببریم و برایشان کتاب انتخاب کنیم.
 
وی ادامه داد: البته وقتی کودکان را به کتابفروشی ببریم ممکن است آنها جذب کتاب‌های خوش‌رنگ و لعاب شوند، چون بچه‌ها عاشق رنگ و نقاشی‌اند. والدین نباید به این کتاب‌ها بی‌توجه باشند، بلکه باید این آثار را هم ببینند و ارزیابی کنند. باید توجه داشت که اگر محتوای آثار مثلا شامل برگردان کتابی یک کارتون تلویزیونی باشد، اصلا مناسب مطالعه نیست. در مقابل اما می‌توان کتاب‌هایی چون متون کهن بازنویسی شده یا داستانی به قلم نویسنده‌ای مطرح و اثرگذار را برای مطالعه کودکان تهیه کرد.
 
الوندی یادآوری کرد: وقتی والدین می‌خواهند کتاب مناسبی برای کودکشان انتخاب کنند باید ابتدا از طریق اینترنت نام تعدادی از ناشران خوب و کتابفروشی‌های معتبر را جست‌وجو کنند. بعد از مراجعه به کتاب‌فروشی نیز باید ابتدا به گروه سنی کتاب موردنظر و بعد به محتوای کتاب توجه کنند. اصولا یکی از ویژگی‌های کتاب این است که قبل از خرید می‌توان آن‌را چشید، یعنی صفحه به صفحه آن‌را ورق زد، محتوایش را بررسی کرد و از آن لذت برد.
 
وی در پایان یادآوری کرد: البته برخی از کتاب‌هایی هم که امروزه از طریق شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌شوند کتاب‌های خوبی هستند و والدین می‌توانند به آنها توجه کنند.
 
عزت‌الله الوندی، نويسنده كودک و نوجوان، داستان‌نويس و شاعر متولد سال 1353 تويسركان و فارغ التحصيل رشته ادبيات فارسی است. وي كار نويسندگی را به صورت حرفه‌اي از سال 76 با چاپ كتاب «فردوسی» آغاز كرد. از جمله آثار  الوندی می‌توان به «مردي كه در بالش من راه مي‌رود»، «پشت شيشه‌هاي مات»، «دوباره برمی‌گردی مرد باراني»، «ايوان بهار»‌، «جان پاتيس»، «داراب‌نامه»، «تپه‌هاي بي‌مهتاب» و «دیو کوچولو بچه آدم» اشاره کرد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها