یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۲
فرش خبر

تهیه و تولید خبر را شاید از جهاتی بتوان با تلاش همراه با ذوق و ابتکار فرش‌بافان مقایسه کرد؛ بخصوص زمانی که هدف، تهیه و انتشار خبر در زمینه کتاب باشد!

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمدباقر شمسی‌پور، دبیر گروه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس: امروز که وارد تحریریه خبرگزاری می‌شوم، به نظرم یک کارگاه فرش‌بافی می‌رسد. همکاران، جلو دستگاه‌های کامپیوتر (بخوانید رایانه) مثل هنرمندان بافنده نشسته‌اند و فرش کتاب می‌بافند. یکی از معروفیت‌های کشور ما مرغوبیت و ارزندگی فرش‌های دستبافش است. 

کار خبری در خبرگزاری‌ها عموماً( البته با پوزش) شبیه کارخانه‌ها(یا کارگاه‌ها)ی تولید فرش ماشینی است؛ با طرح و نقشه‌ای تکراری و یکسان و به تعداد و میزان لازم و در نوبت‌های کاری مشخص با مشتریانی عمومی برای همه فصول! 

کار انجام کتاب، کاری است بیشتر هنری؛ از نگارش و تدوین آن گرفته تا ویرایش و صفحه‌آرایی و طراحی جلد (و البته واردکردن آن به چرخه نشر و فروش!). 

انتشار خبر از حوزه کتاب، در قالب‌های گوناگون باید به همین میزان بهره‌مند از ذوق و سلیقه و ابتکار و البته پشتکار ایرانی باشد. فرش خبری کتاب باید خوش‌طرح و نقشه، ریزباف و ظریف، خوش‌رنگ و لعاب، دیدنی(و خواندنی) و البته متکثر و متنوع باشد. 

درجازدن پشت نیمکت‌های کلاس‌ها و ماندن در همان سطح دوره‌های آموزشی و استفاده از قالب‌های کلیشه‌ای و طرح‌های باسمه‌ای و ساختار تکراری و کم‌بها، در نهایت امر شاید گبه‌ای شود کم‌ارزش. هرچند در فرایند و گردونه تولید فرش، گبه نیز جایگاه خود را دارد، اما رغبت عمومی ایرانی به سمت و سوی استقبال از فرش پرآب و رنگ و ریزباف و بهره‌برده از مواد و الیاف مرغوب و دستان هنرمند بافنده است؛ از وجوه ممیزه خبرگزاری کتاب با دیگر خبرگزاری‎ها- به زعم من البته – این است. 

شاید به نظر بیاید کوبلن‌بافی ظریف‌تر باشد، اما سوزن‌دوزی هنری ایرانی است! در کنار هنر جهانی فرش‌بافی ایرانی، چند قطعه خبر سوزن‌دوزی‌شده نیز می‌تواند ویترین خبری خبرگزاری کتاب ایران را زیباتر و پرآب‌و رنگ‌تر و پربیننده‌تر و خواستنی‌تر کند.             همین!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها