چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۲
محسن پرويز: نويسندگان به خلق آثار ماندگار بينديشند

دكتر محسن پرويز، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نخستين همايش بانوان داستان‌نويس كه ظهرامروز (چهارشنبه،‌12 اسفند) در هتل انقلاب تهران برگزار شد، گفت: بهتر است وقتي قرارمان نوشتن است، به خلق آثاري ماندگار بينديشيم. در زماني كه «سووشون» خانم دانشور نوشته شد، آثار بسیاری از آقايان چيزي جز پرگويي نبود./

به گزارش خبرگزاي كتاب ايران(ايبنا)، دكتر محسن پرويز ادامه داد: اين جلسه نوعي آشنايي اوليه و اعلام آمادگي از طرف بنياد ادبيات داستاني است تا حمايت از آثار فاخر نويسندگان با جديت بيشتري دنبال شود.
 
وي افزود: واضح است كه بسياري از آقايان و خانم‌هاي نويسنده در سال‌هاي قبل از انقلاب، فرصتي براي عرض اندام  پيدا نكردند و شناخته شدن آثار آنان موهبتي مربوط به انقلاب اسلامي است.
 
معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه کرد: گاهي وقت‌ها دغدغه معيشت یا  عجله و شتاب، سبب نشر آثاري مي‌شود كه به لحاظ هنري و عمق، قابليت‌هاي ماندگار شدن را ندارند، ولي در برخي مواقع با تمهيدات نهادهاي اجرايي كشور، براي نويسندگان فرصت خلق آثار ماندگار پيدا مي‌شود. 

وي با اشاره به ويژگي «آثار ماندگار» توضيح داد: بهتر است وقتي قرار به نوشتن باشد، نويسندگان به خلق آثاري ماندگار بينديشند. من در زماني كه گاهي داستان نقد مي‌كردم، توقعم اين بود كه وقتي اثری را مي‌خوانم، نتوانم كلمه اي از آن‌ را حذف كنم؛‌ چه برسد به آنكه برخي وقت‌ها مي‌توان بخش‌هايي از يک كتاب را حذف كرد و اين صراحتا به آن دليل است كه انديشه و تجربه‌اي در پشت آن اثر ديده نمي‌شود.

دكتر پرويز در پايان سخنانش، با آرزوي موفقيت براي نويسندگان خاطرنشان كرد: ظاهرا نخستين نشست اين همايش به دليل  استقبال و حضور نويسندگان، نويد بخش آن است كه تلاش بنياد ادبيات داستاني جدي گرفته شده. اميدوارم با استمرار برپايي اين همايش‌ها، مجال صحبت و ابراز نظر بيشتري براي نويسندگان فراهم شود.
 
محمود سالاري، مدير عامل بنياد ادبيايت داستاني نيز در بخشي از سخنانش در اين نشست، به رويكردهاي بنياد ادبيات داستاني در راستاي حمايت از آثار بانوان داستان‌نويس اشاره كرد و گفت: اين بنياد قصد دارد نه به عنوان قيم؛‌ بلكه به عنوان خدمتگزار، براي رفع معضلات معنوي و اقتصادي اين عرصه فعاليت كند. 

وي با اشاره به برخي خدمات اين بنياد در شهرستان‌ها، افزود: يكي از خدمات بنياد، برپايي كارگاه‌هاي آموزشي در استان‌هاست؛‌ چرا كه در بسياري از استان‌ها ذوق‌هاي بسيار لطيفي وجود دارند كه اگر با آموزش توام شوند، قطعا گام‌هاي موثري در رشد اين حوزه به شمار خواهند آمد. 

وی خطاب به حاضران اضافه كرد: اميدواريم ما را از آثار خوبتان محروم نكنيد تا بتوانيم با انتشار آن‌ها، در جهت رشد ادبيات داستاني و نمايشي كشور گام برداريم. 

منيژه آرمين -نویسنده- نيز كه سخنران ديگر اين همايش بود، در ابتدا گفت: من در كتاب آخرم تحقيقات كاملي درباره مشروطيت داشتم. در اينجا به اهداف سياسي و محتواي رويداد كاري ندارم؛ ولي در هر جنبش مردمي كه تا به حال اتفاق افتاده، خانم‌ها پيشتاز بوده‌اند.
 
نويسنده «شب و قلندر» با توضيح درباره برخي گفته‌هاي محمدرضا سرشار در ابتداي جلسه، گفت: آقاي سرسار گفتند كه زنان نويسنده بيشتر به شخصيت زنان پرداخته‌اند و به مسايل اجتماعي كمتر توجه داشته‌اند؛ در حالي كه من درباره [موضوع] هر يک از رمان‌هايم حدود 40 يا 50 جلد كتاب خوانده‌ام.

وي نظراتش را درباره نگاه زنانه و مردانه در داستان‌نويسي اين‌گونه بيان كرد: با ادبيات زنانه و مردانه موافق نيستم؛ اما نويسندگان اصولا موجودات دو جنسي اند و منظورم از اين تعبير اين است كه چند بعدي‌اند. بدان معني كه نويسندگان مرد بيش از ساير مردان داراي خصلت‌هاي زنانه اند و نويسندگان زن هم بيش از ساير زنان خصايص مردانه دارند.

اين هنرمند افزود: بسياري از نويسندگان موفق مرد، آناني اند كه بعد زنانه قوي‌تري در آثارشان به كار برده‌اند. 

وي با بيان ويژگي‌هايي كه منجر به خلق آثار فاخر داستاني از سوي نويسندگان زن مي‌شود، توضيح داد: خانم‌ها جزیي‌نگري بيشتري دارند و آقايان كلي‌نگرند. به همين دليل خانم‌ها بيشتر مي‌توانند در نوشتن داستان موفق باشند؛ به شرط آنكه بعد تحقيقي كارشان را قوي‌تر كنند. 
 
آرمين در پايان خاطر‌نشان كرد: اميدوارم بنياد [ادبیات داستانی] قدم‌هاي موثري را در راه ادبيات متعالي بردارد. در اين راستا ما نيز بهتر است مقلدي از غرب نباشيم و ادبيات ايراني توليد كنيم و مولد ادبياتي باشيم كه ما را به وادي معرفت نزديك مي‌كند. 

نخستين همايش بانوان داستان‌نويس،‌ به همت بنياد ادبيات داستاني ايران، صبح امروز(چهارشنبه، 12 اسفند) در هتل انقلاب تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط