شنبه ۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۶
طراحي صحنه، مظلوم است

نشست نقد و بررسي كتاب «راهبردهاي اساسي طراحي صحنه» نوشته پيام فروتن عصر چهارشنبه ۶ آبان در سراي اهل قلم برگزار شد. به اعتقاد فريدون علياري، استاد دانشگاه، طراحي صحنه هنري است كه بسيار مظلوم واقع شده و آنچنان كه لازم است به جايگاه حرفه‌اي اين هنر اهميت داده نمي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نشست نقد و بررسي كتاب «راهبردهاي اساسي طراحي صحنه» نوشته پيام فروتن عصر چهارشنبه (6 آبان) با حضور نويسنده كتاب و فريدون علياري-استاد دانشگاه در سراي اهل قلم برگزار شد.

در ابتداي اين نشست علياري با عذرخواهي از اينكه كتاب را نخوانده است به ذكر نكاتي درباره طراحي صحنه پرداخت.

به اعتقاد وي، طراحي صحنه هنري است كه بسيار مظلوم واقع شده و آنچنان كه لازم است به جايگاه حرفه‌اي اين هنر اهميت داده نمي‌شود.

به گفته وي، به بخش پژوهش، ترجمه و تاليف كتاب در زمينه طراحي صحنه پرداخته نشده و كمبود كتاب‌هاي زيادي در اين حوزه احساس مي‌شود هرچند طي سال‌هاي اخير چند كتاب در زمينه طراحي صحنه منتشر شده كه جاي خرسندي دارد.

در ادامه فروتن با بيان اينكه كتاب «راهبردهاي اساسي طراحي صحنه» نتيجه درس پس دادن در پيشگاه استاداني چون «خسرو خورشيدي» و «حميد صنيعي‌پور» است، گفت: ايده نوشتن اين كتاب با خواندن مقاله‌اي علمي پژوهشي درباره راهبردهاي طراحي‌ صحنه شكل گرفت.

وي تصريح كرد: دانشجويان طراحي صحنه با يك مشكل عمده روبرويند، اينكه كار را از كجا شروع كنند، ايده را چگونه به دست آورند و آن را گسترش دهند، من سعي كردم در اين كتاب به اين پرسش‌ها پاسخ دهم.

به گفته فروتن، اين كتاب به چگونگي خوانش نمايشنامه به وسيله طراح صحنه، مراحل طراحي و تعامل صحنه‌پرداز با متن پرداخته شده و رابطه ميان طراحي صحنه با معماري تبيين شده است و در نهايت از ميان تحليل و روش‌شناسي آثار لوكوربوزيه و مايكل گريوز چند سيستم طراحي صحنه پيشنهاد شده است. 

وي اضافه كرد: طراحي صحنه از دو مولفه اساسي تشكيل شده كه در كنار هم معنا مي‌يابند و هر يك ديگري را تقويت يا در شكل ناموفقش تضعيف مي‌كند. خلاقيت و آفرينشگري از يك سو و تكنيك و قاعده از سويي ديگر دو روي سكه صحنه‌پردازي به شمار مي‌روند. در اين ميان خلاقيت، فارغ از سيستم و قواعد صحنه‌پردازي تئاتر و گروه اجرايي را با مشكلاتي روبه رو مي‌سازد و تكنيك بدون توجه به حس و حال هنري نتيجه‌اي هنرمندانه به دنبال نخواهد داشت. 

فروتن يادآور شد: اين كتاب براي افرادي مناسب است كه نقش، رنگ و مباني تكنيك طراحي‌صحنه را بدانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط