چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
خاطرات والدین شهدا و جانبازان به‌مثابه گنجی ارزشمند است

سردار یعقوب سلیمانی، گفت: جمع‌آوری و تدوین خاطرات والدین شهدا و جانبازان، به‌مثابه گنجی ارزشمند است. یک خاطره می‌تواند تحول ایجاد کرده و مسیر زندگی یک فرد را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سردار یعقوب سلیمانی؛ معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، دکتر رحیم نریمانی؛ مدیرکل اسناد و انتشارت بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدیران نشر شاهد، ظهر چهارشنبه (دوم تیرماه) در بازدید از تحریریه خبرگزاری ایبنا، در جریان روند فعالیت‌ها قرار گرفتند.
 
سردار یعقوب سلیمانی در حاشیه این دیدار در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، درباره اهداف و فعالیت‌های مجموعه بنیاد شهید، بیان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران، نهادی است که به فرمان حضرت امام (ره) تأسیس شد و افضل نهادهاست و به افضل آدم‌ها هم خدمات می‌دهد. جامعه هدف بنیاد با یک عقبه فکری قوی و توانمند به‌عنوان یک گنج مطرح هستند که هرچه از آن افکار، نگاه‌ها و گفتمان و خط‌مشی‌ها استخراج شود، به‌قدری عمق دارد که می‌تواند در انعکاس و اثرگذاری در جامعه نقش‌آفرینی کند. هرچه زمان سپری شود و جلو می‌رویم، می‌بینیم که هنوز جامعه هدف حرف نو دارند. نمی‌توانیم بگوییم آنچه درباره شهدایی که با خدای خود معامله کرده‌اند، وجود دارد، به‌روز نیست. وقتی در خاطرات و گفتمان والدین شهدا ریز می‌شویم، می‌بینیم برای همه اقشار جامعه هدف حرف نو برای گفتن دارند. خط‌مشی، ایده، روال و مسیر شهدا حتی برای کودکان و نوجوانان هم حرف و مطلب دارد و هرچه زمان می‌گذرد، این گفتمان‌ها تازه و نو است.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه اکنون بین کتاب و کتابخوانی با جامعه فاصله وجود دارد، نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد و به اعتقاد ما از موارد مبنایی است، اینکه برقراری تعامل بین اداره‌کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید، خانه کتاب و خبرگزاری کتاب، می‌تواند در ترویج و تعالی این موضوع نزد قاطبه مردم در سطوح مختلف خاصه دوستداران کتاب، نقش‌‌آفرینی کند. خبرگزاری کتاب، در جایگاه و عرصه و بستری قرار دارد که می‌تواند در تعالی و تحقق این مساله نقش‌آفرینی ویژه داشته باشد.
 
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، درباره پروژه ویژه جمع‌آوری خاطرات والدین شهدا، گفت: در مجموعه بنیاد، برنامه‌های خوبی هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی شده و یا در دست انجام است که یکی از آن‌ها، جمع‌آوری و تدوین خاطرات والدین شهداست که به‌مثابه گنجی ارزشمند است. یک خاطره می‌تواند تحول ایجاد کرده و مسیر زندگی یک فرد را تغییر دهد. با توجه به اینکه سن والدین شهدا بالا رفته و به  دلیل کهولت سن و دلایل دیگر بسیاری از این بزرگواران به رحمت خدا می‌روند و یا به دلیل گذشت زمان، ممکن است برخی خاطرات یا جزئیات فراموش و یا دستخوش تغییرات ناخواسته شوند، امسال هدف‌گذاری شده با بسترسازی که صورت‌گرفته، بتوانیم در ابعاد گسترده، تاریخ شفاهی خاطرات والدین شهدا که برخی عمق داشته و گنج هستند و تحول ایجاد می‌کنند را برای نسل‌ امروز و نسل‌های آتی، ثبت و ضبط و تدوین کنیم.


سردار یعقوب سلیمانی با اشاره به ثبت و تدوین خاطرات جانبازان نیز اظهار کرد: هر سال تعداد زیادی از جانبازان سرافراز به دلیل عوارض ناشی از جراحات جنگ و وضعیت دشوار جسمانی، شهید می‌شوند. لذا یکی دیگر از اهداف ویژه ما، ثبت و تدوین خاطرات جانبازان و در مرحله اول جانبازان بالای 70 درصد است که شهدای زنده هستند. این موضوع هم با یک تلاش و همت و نگاه جدی در اداره‌کل اسناد با همکاری استان‌های سراسر کشور، برنامه‌ریزی و دنبال می‌شود. ثبت خاطرات این جانبازان می‌تواند به‌عنوان یک گنجینه، مکمل فعالیت‌هایی باشد که در حوزه ایثار و شهادت به آن می‌پردازید.
 
وی در ادامه درباره جشنواره بین‌المللی «سرخ‌نگاران» توضیح داد: امسال دومین دوره جشنواره «سرخ‌نگاران» با همکاری خانه و با نگاهی نو و یک برنامه‌ریزی جدی‌تر، جدیدتر و متقن‌تر که بتوانیم آثار و پیامد آن‌را ببینیم، برگزار خواهد شد.
 
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، با اشاره به برخی دیگر از فعالیت‌های فرهنگی این مجموعه، افزود: در مجموعه بنیاد نزدیک به یک‌هزار و 900 جلد کتاب در بخش‌ها و قالب‌های متنوع برای گروه‌های سنی مختلف منتشر شده است. در بحث شهدای مدافع حرم و ارتباط با همسران و خانواده این شهدا نیز کارهای خوبی صورت گرفته است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که خدمت به خانواده شهدا، کمتر از شهادت نیست. امروز بازماندگان این شهدا خیلی می‌توانند اثرگذار باشند. ان‌شاءالله با تعامل و هم‌افزایی که وجود دارد، شاهد یک ارتباط تنگاتنگ در این بستر باشیم.
 
سردار یعقوب سلیمانی گفت: گنجینه عظیمی در اختیار بنیاد قرار دارد. نزدیک به 9 میلیون اثر و اسناد شهدا در قالب‌های متنی، صوتی و عکس و فیلم، ثبت و در سامانه قرار گرفته است. سیاستی که امروز در بنیاد شهید حاکم است، دسترسی همه اقشار به این گنجینه است. چه افراد و چه نهادها و سازمان‌ها به‌راحتی می‌توانند به این گنج دسترسی داشته و از آن بهره‌برداری کنند. 31 خرداد همزمان با سالروز شهادت دکتر چمران در حرم مطهر امام رضا (ع)، بخش‌هایی از وصیت‌نامه شهید چمرانِ اهل تفکر، قلم و کتاب را خواندم که همه‌چیز در این چند سطر وجود داشت.
 
وی در پایان بیان کرد: امیدوارم در تعامل و هم‌افزایی با مجموعه بنیاد، با گنجینه‌هایی که در اختیار دارد، بتوان کارهای تحولی انجام داد. می‌توانیم با تداوم این همکاری و تعامل، در جهت تعالی امور گام برداریم.


شهید سلیمانی و مدافعان سلامت، محورهای ویژه دومین جشنواره «سرخ‌نگاران»
دکتر رحیم نریمانی؛ مدیرکل اسناد و انتشارت بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این دیدار درباره سازوکار و محورهای جشنواره «سرخ‌نگاران»، گفت: در تجربه اول این جشنواره در حوزه تخصصی ایثار و شهادت با هدف اساسی شناسایی و جذب نویسندگان نوقلم در این حوزه برگزار شد که در این زمینه بانک اطلاعاتی نیز ایجاد شد. آمادگی داریم با همکاری خانه کتاب و خبرگزاری ایبنا، کارگاه‌های آموزشی برای تربیت نسل جدید برگزار کنیم. با توجه به اینکه آثار نویسندگان در این حوزه کاهش داشته و سن و سالشان نیز بالاتر رفته، یکی دیگر از اهداف ما در برگزاری این جشنواره، انگیزه‌دهی برای تولید محتوای جدید در بحث ایثار و شهادت است.
 
وی با بیان اینکه افزایش کیفیت کار نیز در این زمینه مطرح است، افزود: از محورهای اصلی جشنواره در سال جاری، موضوع ویژه شهید سلیمانی و همچنین موضوع مدافعان سلامت است. در حوزه بین‌الملل نیز روی موضوع مقاومت برنامه‌ریزی صورت گرفته است. در اولین دوره، چند اثر از دیگر کشورها به دبیرخانه رسید که امسال با همکاری رایزنان فرهنگی، خانه کتاب و نهادهای مرتبط همچون مجمع تقریب مذاهب، امیدوارم بتوانیم بخش بین‌الملل را گسترده‌تر برگزار کنیم. تحول اساسی در بحث اثرگذاری کتاب را به‌طور ویژه مدنظر قرار داده‌ایم. موضوع کتاب‌های گویا و تجلیل از نویسندگان نیز از دیگر محورهای این دوره از جشنواره است.
 
مدیرکل اسناد و انتشارت بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اساسی و سیاست‌های راهبردی که ریاست عالی بنیاد و معاون فرهنگی ابلاغ کرده‌اند، به‌غیر از حفظ، ثبت و ضبط و صیانت از این گنجینه‌ها، موضوع انتشار آن‌هاست که یکی از برنامه‌های کلیدی ما است. 270 هزار پرونده فرهنگی در قالب‌هایی همچون دلنوشته، وصیت‌نامه، عکس، نقاشی، خطاطی و آثار هنری به‌جامانده از شهدا، جانبازان و آزادگان کل کشور را در اختیار داریم. در زمینه انتشار این اسناد و آثار، یک بحث انتشار رسانه‌ای است که با همکاری شما و دیگر رسانه‌های خبری صورت می‌گیرد و یک بحث نیز انتشار آن‌ها از طریق سایت نوید شاهد است.
 
نریمانی همچنین گفت: یک کار مهم دیگر در مجموعه، بحث اسناد افتخار است که این اسناد پس از دیجیتال‌سا‌‌زی در قالب سامانه و تحت‌وب بارگذاری می‌شود. برخی عکس‌ها ازجمله تصاویر معراج شهدا که ممکن است خانواده‌ها را متأثر و تحت‌تأثیر قرار دهد، از حالت نمایش برای عموم خارج می‌کنیم. اسناد در این سامانه برای افکار عمومی در سراسر دنیا به‌صورت آزاد قابل دسترس خواهد بود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها