پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
کتاب‌های تالیفی و ترجمه‌ای نشر دانشگاهی فاصله زیادی دارند/ ۹ مولف کتاب‌ دانشگاهی تقدیر شدند

سیدعباس حسینی‌نیک در مراسم نخستین دوره کتاب برتر دانشگاهی گفت:‌ نگاهی به بازار کتاب‌های دانشگاهی فاصله معنادار کتاب‌های تالیفی و ترجمه‌ای را نشان می‌دهد و باید تلاش کنیم این وضعیت را تغییر دهیم و برگزاری برنامه‌هایی از این دست تلاشی برای نیل به این موضوع است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم نخستین دوره معرفی کتاب برتر دانشگاهی و معرفی پیشکسوت نشر دانشگاهی عصر روز گذشته (چهارشنبه ۶ اسفند) در دفتر انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با حضور جمع محدودی از ناشران و نویسندگان کتاب دانشگاهی همراه بود و به صورت آنلاین نیز برگزار می‌شد، سیدعباس حسیني‌نیک مدیرمسوول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در سخنانی بر لزوم تولید کتاب‌های تالیفی دانشگاهی در جامعه علمی و دانشگاهی کشور تاکید کرد و گفت: امیدوارم با توجه به موضوع تالیف کتاب‌های ارزشمند در کشور تولید علم در کشور روز به روز شکوفاتر شود و فعالان حوزه آکادمیک و علمی کشور به بحث تالیف توجه بیشتری کنند و از انتشار آثار ترجمه شده در علوم مختلف فاصله بگیریم.
 
وی افزود: نگاهی به بازار کتاب‌های دانشگاهی فاصله معنادار کتاب‌های تالیفی و ترجمه‌ای را نشان می‌دهد و باید تلاش کنیم این وضعیت را تغییر دهیم و برگزاری برنامه‌هایی از این دست تلاشی برای نیل به این موضوع است.
 
حسینی‌نیک با برای اینکه نخستین‌بار است انتخاب کتاب برتر دانشگاهی در انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی دنبال می‌شود، عنوان کرد: ما در انتخاب آثار و کتاب‌ها بیشتر از اینکه به ناشر نگاه و توجه داشته باشیم به مطلب و بن‌مایه کتاب توجه کردیم و کیفیت کتاب در بعد محتوایی همچنین ظاهر اثر برای ما اهمیت ویژه‌ای داشت.
 
وی همچنین درباره غلبه انتخاب کتاب‌های حوزه علوم انسانی در این دوره از کتاب برتر دانشگاهی گفت: بخش عمده آثارانتخاب شده در حوزه علوم انسانی و هنر بودندپ و امیدواریم در سال‌های آینده برگزیدگانی نیز از حوزه‌های فنی – مهندسی و پزشکی را نیز شاهد باشیم؛ آثاری که جای تالیف بسیاری دارند.


 
در ادامه این مراسم مظفر صرافی مولف کتاب «جستجوی پایداری در دامگه ناپایداری زمین» یکی از نویسندگان برگزیده این برنامه نیز در سخنانی گفت: به سبب ماهیت تاثیرگذار و دلهره‌آور ابرروند جهانی به نام تغییر آب و هوا ما در آینده‌ای نزدیک شاهد تاثیر این تغییران بر روی جها همچنین ایران خواهیم بود.
 
وی ادامه داد: در این کتاب می‌خوانیم که تشدید هر پدیده منفی آب و هوایی مثل خشک‌سالی یا سیل، سرما و گرما، گرد و غبار همچنین گردباد تنظیم زندگی بر روی زمین را به خطر می‌اندازد و تلاش کردیم از نمونه‌های بومی در این اثر بهره بگیریم.
 
صرافی با بیان اینکه کم‌توجهی به روند تغییر آب و هوا به دلیل مدیریت نشدن صحیح این حوزه تبعاتی در پی خواهد داشت، گفت: این کتاب تلاش کرده ضمن تشریح و بیان تهدیدات و خطرات موجود در تغییرات آب و هوایی به مساله‌یابی و چاره‌جویی نیز بپردازد و به نقش مهم شهرها در کنترل این موضوع اشاره کند.
 
به گفته وی، در این اثر مشکلات این حوزه ریشه‌یابی شده و علت‌ها نیز شناسایی شده‌اند و ماحصل این کتاب شامل تجارت و سیاست‌هایی است که در شهرهای مختلف باید اجرا شوند و به همین دلیل فقط طرح موضوع نکردیم بلکه یکسری اقدامات را نیز پیشنهاد کرده‌ایم.
 


دیگر سخنران این نشست نعمت‌الله فاضلی یکی از نویسندگان کتاب «چشم‌اندازهای فرهنگ ایران معاصر» بود، وی در سخنانی بر لزوم توجه به موضوع تالیف اشاره کرد و گفت: تشویق و ترغیب دانشگاهیان به تالیف کتاب نکته مهمی است که دست‌اندرکاران این حوزه باید به آن توجه کنند و بر حضور فعال و پررنگ جامعه دانشگاهی به نگارش کتاب تاکید کنند.
 
وی با بیان اینکه جامعه دانشگاهی نیز باید این کتاب‌ها را بخوانند و نقد کنند، افزود: اگر این روند و چرخه وجود داشته باشد استقبال از آثار تالیفی رشد خوبی پیدا خواهد کرد و به مرور شاهد حضور آثار تالیفی ارزشمند در کتابفروشی‌ها و سپس دانشگاه‌های کشور خواهیم بود.
 
فاضلی همچنین به غلبه ترجمه به تالیف در بازار نشر دانشگاهی اشاره کرد و ادامه داد: وقتی به کتابفروشی‌ها می‌رویم شاهدیم که آثار ترجمه شده همه جا را فتح کرد‌ه‌اند، البته نه اینکه آثار ترجمه شده خوب و مفید نیستند بلکه منظورم این است که جامعه باید با مبانی فکری و اندیشه صاحبنظران و جامعه دانشگاهی داخل کشور هم آشنا باشند و این موضوع جز با آثار تالیفی محقق نمی‌شود.
 
وی تاکید کرد: مراجعه به کتابفروشی‌ها و مشاهده قفسه کتاب‌ها تاسف‌برانگیز است زیرا در میان آثار ترجمه شده به ندرت کار پژوهشی می‌بینیم در حالی که جامعه امروز ما به کار پژوهشی نیاز دارد و امیدوارم انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با این سیاست و برنامه‌هایی که پیش‌بینی کرده است بتوان بار تالیفی را در حوزه دانشگاهی افزایش دهد.
 
فاضلی در بخش پایانی صحبت‌های خود به ورود ناشران بخش خصوصی به این عرصه تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی مزیت‌های زیادی دارد و به دلیل استقلال در عمل و اعتبار خاصی که در انتشار کتاب‌ها دارد می‌تواند به حوزه تالیف کتاب‌های دانشگاهی قدم بگذارد و زمینه را برای حضور نویسندگان و محققان فراهم کند.
 
در ادامه نیز تنی چند از برگزیدگان این برنامه در سخنانی درباره آثار و کتاب‌هایشان توضیحاتی دادند و روند تالیف و نگارش آثار خود به همراه چگونگی انجام کارهای پژوهشی این آثار را تشریح کردند.
در بخش دیگر این مراسم کمیته کتاب برتر از ۹ نویسنده برتر کتاب دانشگاهی تقدیر کرد، این کمیته با بررسی 102 عنوان کتاب از 14 ناشر، آثاری از مظفر صرافی و علی محمدنژاد برای کتاب  «جستجوی پایداری در دامگه ناپایداری زمین»، رسول صمدزاده برای کتاب «ژئومورفولوژی ایران»، کامران افشار مهاجر برای کتاب «تاریخ طراحی گرافیک ایران»، یدالله منصوری برای کتاب «فرهنگ زبان پهلوی»، ابراهیم رهبری و وحید حسنی سنگانی برای کتاب «حقوق رقابت در عرصۀ مالکیت‌های فکری» همچنین نعمت‌الله فاضلی و مانی کلانی برای کتاب «چشم اندازهای فرهنگ معاصر ایران» را برگزید.
 
بخش پایانی این مراسم نیز به معرفی چهره پیشکسوت نشر دانشگاهی اختصاص داشت و در این مراسم از منوچهراشرف‌الکتابی مدیر انتشارات کلمه و از موسسان انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی تجلیل شد.
 
مراسم نخستین دوره معرفی کتاب برتر دانشگاهی و معرفی پیشکسوت نشر دانشگاهی عصر روز چهارشنبه ۶ اسفند از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها