چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
بیانیه «گام دوم انقلاب» رابطه فرهنگ و فناوری را یک‌طرف نمی‌داند

معاون ارتباطات بین الملل دفتر رهبر انقلاب، گفت: تأکید بیانیه گام دوم انقلاب، بر این است که ما باید به نحو کامل از فناوری‌های مدرن و جدید استفاده کنیم و رابطه آنها را با فرهنگ، یک‌طرفه ندانیم، چراکه این دو دارای رابطه دوسویه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، به مناسبت دومین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ازسوی مقام معظم رهبری، همایش مجازی «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی» به‌همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (پژوهشکده نظام‌های اسلامی) و با همکاری مراکز علمی و فرهنگی کشور، با سخنرانی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس این پژوهشگاه و حجت الاسلام محسن قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد.
 
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این همایش مجازی گفت: علوم انسانی بدون فقه، علمی سکولار با جوهره الحادی خواهد بود. فقه بدون علوم انسانی نیز گره از مشکلات و امور بشر نخواهد گشود و بدون آن نمی‌توانیم زندگی و زیست مؤمنانه را مدیریت کنیم.
 
وی اضافه کرد: امروز فقه ظرفیت لازم را برای نیازهای نوآمد بشر ندارد، اگر این فقه غنی است، باید فرزند زمانه خویش بوده و باید بدانیم هر زمان و مکانی فقه مورد نیاز خودش را می‌طلبد. ما باید فقهی را رقم بزنیم که روزآمد و کارساز بوده و بر سبک و سیاق فقه جواهری باشد.
 
آیت‌الله رشاد، با اشاره به اینکه سخن گفتن بر اساس نیاز روز، عنصر ذاتی اجتهاد است، افزود: نسل امروز باید گام‌های خود را بر شانه نسل‌های گذشته نهاده و فقه را بر همان اساسی که بزرگان بنا کرده‌اند، توسعه دهند.
 
این استاد حوزه علمیه یادآور شد: فقه باید مطابق با حوائج ثابت و متغیر و نیازمندی‌های عصری بشر، توسعه پیدا کند؛ فقه ما مثل علوم انسانی دچار فقر ساختاری است و ما باید آن را تدارک کنیم، زیرا این فقر، ذاتی نیست، بلکه عصری است.
 
در بخش دیگری از این برنامه حجت الاسلام والمسلمین قمی، گفت: یکی از مؤلفه‌های اصلی بیانیه گام دوم مسأله تحول علوم انسانی است. توأمانیِ علم و معنویت، تأکید بر لزوم گشایش افق‌های جدید در علم و لزوم حرکت در راستای تمدن‌سازی در بیانیه گام دوم مورد توجه قرار دارد.
 
وی بیان کرد: در خصوص نسبت علم و فرهنگ از گذشته سؤالاتی در اندیشه‌های بشری مطرح بوده است و برخی دانشمندان آن را یک رابطه بیرونی دانسته‌اند. در بیانیه گام دوم بر لزوم افق‌گشایی در علوم تأکید صورت گرفته است، بنابراین ما باید سراغ علوم جدید برویم و تنها به علوم موجود اکتفا نکنیم.
 
معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، تاکید کرد: تأکید بیانیه گام دوم انقلاب، بر این است که ما باید به نحو کامل از فناوری‌های مدرن و جدید استفاده کنیم و رابطه آنها را با فرهنگ، یک‌طرفه ندانیم، چراکه این دو دارای رابطه دوسویه هستند.
 
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در این همایش مجازی گفت: امروز باید دانست که تمدن غرب خود را از آن جهت توانسته جهانی کند که در آغاز حرکتش، علوم انسانی خود را در قالب مکاتب مختلف مطرح و سپس آنها را وارد سبک زندگی‌ها کرد.
 
وی با اشاره به اینکه علوم انسانی اسلامی باید سنگ بنایی برای تمدن نوین اسلامی باشد، بیان کرد: اگر علوم انسانی اسلامی محقق شده و ابزارهای متناسب با آن نیز تعبیه شود، می‌توان آن را در سایر نقاط جهان ارائه کرد و نظام حکمرانی را بر اساس این منطق توصیه کرد و تسری داد.
 

در پایان این همایش از دو جلد کتاب در خصوص تحول علوم انسانی اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی، به همراه شماره‌های ۸۱ و ۸۲ فصلنامه «کتاب نقد» ویژه تحول علوم انسانی در گام دوم انقلاب اسلامی، رونمایی شد.

نشریه یادشده، دربردارنده مطالبی از علی محمدی جورکویه با موضوع تحول جایگاه جرم سیاسی در نظام حقوقی ایران بعد از انقلاب اسلامی، علی‌آقا پیروز با مطلب جستاری در فلسفه و مبانی مدیریت اسلامی، سیدسجاد ایزدهی با موضوع تحول فقه سیاسی بعد از انقلاب اسلامی، مسعود پورفرد با مطلب ارزیابی وضعیت مطالعات فلسفه سیاسی در ایران بعد از انقلاب و مقایسه آن با کشورهای آلمان و ترکیه، فرج‌الله هدایت‌نیا با موضوع نقش انقلاب اسلامی در احیای حقوق خانوادگی زنان، محمدباقر پورامینی با موضوع بررسی سلفی‌پژوهی در چهل سال پس از انقلاب و افق‌‏های پیش‌رو، قاسم ترخان با مطلب مطالعات علوم انسانی؛ کامیابی‌ها و کاستی‌ها، قاسم اخوان با مطلب تبیین نقش و تأثیر دین در جامعه در پرتو انقلاب اسلامی، بهرام دلیر با مطلب عرفان و انقلاب اسلامی و محمدتقی سهرابی‎فر با پرونده‌ای تحت عنوان انسان‌شناسی دینی در چهل سال گذشته در ایران، است.
 
شماره‌های ۸۳ و ۸۴ فصلنامه «کتاب نقد» ویژه تحول علوم انسانی در گام دوم انقلاب نیز دربرگیرنده مطالبی از محمد ملک‌زاده، احمدعلی یوسفی، عبدالوهاب فراتی، ناصر جهانیان، محمدصفر جبرئیلی،  محمد جداری‌عالی، محمدرضا جباران و مهدی جمشیدی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها