شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
تعطیلی موقت تنها کتابخانه عمومی سُرخه 9 ماهه شد!

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سُرخه ضمن اشاره به اختلاف نظر بین مسئولان این شهرستان پیرامون موضوع مقاوم‌سازی کتابخانه عمومی آیت‌الله فیض سرخه‌ای یا احداث کتابخانه در مکان جدید، گفت: علی‌رغم اینکه سُرخه یک کتابخانه بیشتر ندارد، حدود 9 ماه است که تعطیل است.

نسرین قلی‌بیک رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سرخه ضمن تایید خبر تعطیلی 9 ماهه تنها کتابخانه عمومی این شهرستان، به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، گفت: با مکاتبه و صدور حکم دادستانی به فرمانداری سرخه، از تاریخ 5 اسفند تنها کتابخانه عمومی این شهرستان تعطیل شد.
 
وی یادآور شد: شکست‌هایی متعدد در قسمت‌های مختلف ساختمان به دلیل فرونشست زمین در سرخه که البته مختص این مکان فرهنگی هم نیست، وجود داشت که پس از بازدید کارشناس معتمد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مُهر تایید نهاد کتابخانه‌های عمومی و دادستانی سرخه بر این موضوع، منجر به تعطیلی کتابخانه شد.

قلی‌بیک تصريح‌ کرد: روبه‌روی کتابخانه یک حمام عمومی بود که به دلیل فرونشست زمین تخریب شد و این موضوع مزید بر علت شد که کارشناسان مربوطه مقاوم‌سازی ساختمان فعلی را مقرون به صرفه ندانند و آن را غیراستاندارد تلقی کنند.
 
تصاویر مربوطه  قبل از شیوع کرونا تهیه شده است

رئیس کتابخانه‌های عمومی سرخه گفت: پس از ناامید شدن از عدم تایید پیشنهاد مقاوم‌سازی ساختمان فعلی کتابخانه، تمام هم و غم من و کتابدارانم یافتن مکانی برای انتقال کتاب‌ها بود که علی‌رغم تمامی تلاش‌ها حتی مکانی استیجاری هم پیدا نکردیم.

قلی‌بیک ادامه داد: در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر، مقرر شد زمینی را که حدود 1400 مترمربع مساحت دارد و سال‌ها بلاتکلیف بوده است، با همکاری شورای شهر، مصوب و به کتابخانه‌های عمومی واگذار کنند.
 
رئیس کتابخانه‌های عمومی سرخه افزود: هزینه طراحی سازه زمین مذکور حدود 700 میلیون ریال برآورد شده و با توجه به اینکه قرار است ساخت این کتابخانه را یک فرد خیّر تقبل کند، این مبلغ نیز باید از منابع غیردولتی و با همت خیرین تامین شود؛ هرچند خیّر قول ساخت این کتابخانه را داده است، اما تاکنون تفاهم‌نامه و قراردادی منعقد نشده است.
 
زمین فعلی ظرفیت ساخت کتابخانه را ندارد
قلی‌بیک در عین حال گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان تصمیم دارد همین ساختمان را تخریب و بازسازی کند اما با توجه به اینکه محل این کتابخانه در حریم درجه یک آثار میراث فرهنگی قرار دارد، ارتفاع مجاز برای ساخت و ساز 4 متر است یعنی بیش از یک طبقه مجوز ساخت نمی‌دهند و با قرار گرفتن زمین مذکور در طرح تعریض شهرداری در صورت تخریب ساختمان و تعریض خیابان، مقدار کمی از زمین باقی می‌ماند که کفاف ساخت کتابخانه را ندارد.
 
وی افزود: نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استفاده از ظرفیت خیّرین برای ساخت کتابخانه در زمین جدیدی است که شورای شهر آن را مصوب کرده است.
 
 
هیچکدام از مدعیان مالکیت عرصه کتابخانه سند مالکیت ندارند
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سرخه بیان کرد: بخشی از زمین فعلی کتابخانه عمومی سُرخه، وقفی بوده و واقف به منظور ساخت حمام عمومی آن را وقف کرده‌ بود و در شرایط فعلی، هم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم اداره اوقاف و امور خیریه، مدعی مالکیت زمین هستند؛ اما هیچکدام سند ندارند، هرچند اعیانی این کتابخانه متعلق به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نهاد کتابخانه‌های عمومی بهره‌بردار است.
 
قلی‌بیک افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌گوید یک باب کتابخانه بسازید و تحویل دهید تا این مکان را واگذار کنیم؛ هرچند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سُرخه نیز این مکان را رها نمی‌کند و مدعی مالکیت است.
 
اگر نهاد کتابخانه‌های عمومی تایید کند، آمفی‌تئاتر را موقتا تبدیل به کتابخانه می‌کنیم
وی ادامه‌ داد: با توجه به اینکه چندین ماه است این کتابخانه عمومی تعطیل شده و بلاتکلیف مانده است، ما تصمیم گرفتیم سالن آمفی تئاتر را با اندکی تغییرات ساختمانی و در حد رفع نیازِ تحویل و امانت کتاب قابل استفاده کنیم اما در وهله اول نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تایید نکرد تا نهایتا با اصرار مقرر شد کمیته‌ای در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تشکیل شود و اگر تایید شود، کتابخانه و مخزن را به این مکان منتقل کنیم و سالن مطالعه و بقیه بخش‌ها حذف شود.
 
نسرین قلی‌بیک بیان کرد: رایزنی‌های زیادی با اداره آموزش و پرورش سرخه انجام دادیم تا چنانچه مدرسه‌ی خالی و بلااستفاده دارند، به‌صورت موقت به اداره کتابخانه‌های عمومی تحویل دهند؛ اما آموزش و پرورش هم مدعی شد مکان خالی و بلااستفاده نداریم البته درصورت تکمیل مجتمع بانک ملت دو یا سه مدرسه خالی می‌شود و آن موقع این امکان برای آموزش و پرورش فراهم می‌شود.
 
امتناع حوزه علمیه از واگذاری ساختمانش برای استفاده به‌عنوان کتابخانه عمومی
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سرخه از ادامه رایزنی‌هایش برای جلوگیری از تعطیلی تنها کتابخانه‌ عمومی این شهرستان سخن گفت و عنوان کرد: موافقت اولیه برای اخذ مجوز استحکام بنای ساختمان حوزه علمیه برادران سرخه را که خالی و بدون طلبه بود، از مراجع ذی‌صلاح گرفتیم؛ اما درنهایت به بهانه اینکه در سال آینده شاید طلبه جذب کنند، از واگذاری آن امتناع کردند.
 
 
ریزش و بلاتکلیفی اعضای کتابخانه 
وی گفت: این کتابخانه عمومی 1500 عضو داشت تعدادی از آن‌ها برای رفع نیاز به مرکز استان سمنان سفر می‌کنند، عده‌ای فقط از فضای مجازی استفاده می‌کنند و تعداد زیادی از آنها بلاتکلیف هستند. مطمئنا اکثر اعضا ریزش کرده‌اند و تحت هر شرایطی که کتابخانه باز شود، باید از صفر شروع کنیم و مرور زمان در بازگشایی، ضربات جبران‌ناپذیری به حوزه فرهنگ این شهرستان و جوانان و نوجوانان آن خواهد زد.
 
قلی‌بیک یادآور شد: با توجه به اینکه سرخه اخیرا تبدیل به شهرستان شده است، بسیاری از زیرساخت‌های لازم را ندارد و برخی از ادارات نیز در منازل مسکونی استیجاری دایر هستند.

کتاب‌ها کماکان در کتابخانه‌ی فاقد استحکام نگهداری می‌شوند
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سرخه تصریح کرد: شهرستان سرخه یک کتابخانه شهری و سه کتابخانه روستایی در مومن آباد، لاسجرد و افتر دارد. کتابخانه‌های روستایی این شهرستان بسیار موفق عمل کرده‌اند و دارای مقام‌ها و عناوین متعدد کشوری و استانی در جشنواره‌های مختلف شده‌اند.
 
 
وی با بیان اینکه کتابخانه عمومی فیض 23 هزار جلد کتاب دارد، ادامه داد: با همه این تفاسیر کتاب‌ها در همین مکان نگهداری می‌شوند و تاکنون فکری برای نگهداری کتاب‌ها در مکان امن و ایمن اندیشیده نشده است.

برنامه‌های هفته کتاب در کتابخانه‌ای که بسته است!
با این حال نسرین قلی‌بیک رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سرخه، دست از تلاش برنداشته است و از برگزاری بیش از 30 عنوان برنامه فرهنگی به مناسبت هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی توسط کتابداران این شهرستان در بستر فضای مجازی خبر داد و گفت: این برنامه‌های فرهنگی از 24 تا 30 آبان ماه برگزار می‌شود.

وی ضمن قدردانی از تلاش کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان سرخه، افزود: با توجه به محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی کتابخانه‌ها فعالیت‌های کتابخانه‌ها توسط کتابداران این شهرستان در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سرخه افزود: رونمایی کتاب «شاونوشتان» نوشته مرضیه چتری، نشست کتاب‌خوان پژوهشگران و نویسندگان شهرستان سرخه به گویش سرخه‌ای، نشست کتاب‌خوان کتابداران شهرستان سرخه، نشست کتاب‌خوان اعضای کودک و نوجوان، مسابقات نقاشی، کاریکاتور، دل نوشته، کارگاه‌های متعدد نقاشی، کاردستی و قصه‌گویی ویژه کودکان و نوجوانان، کلیپ‌های معرفی کتاب، چالش عکس کتابخانه‌های شخصی، پویش معرفی کتاب به گویش مومن‌آبادی از مهم‌ترین برنامه‌های هفته کتاب امسال در شهرستان سرخه است.

توضیح: تصاویر گزارش مربوط قبل از شیوع ویروس کرونا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها