چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
سخن حافظ جزء جدایی‌ناپذیر از حافظه جمعی ایرانیان است

به‌مناسبت گرامیداشت روز حافظ نشست کتابخوان با موضوع وجوه افتراق شعر، اندیشه و سلوک سعدی و حافظ در کتابخانه عمومی ۱۵ خرداد خوی بصورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری گتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، به مناسبت گرامیداشت روز بزرگداشت حافظ، نشست کتابخوان با موضوع وجوه افتراق شعر، اندیشه و سلوک سعدی و حافظ در کتابخانه عمومی ۱۵ خرداد در شهرستان خوی به‌صورت مجازی برگزار شد.

هادی فروهیده، کارشناس ارشد زبان و ادبیان فارسی در این نشست گفت: نیازی به تذکر این حقیقت نیست که سعدی و حافظ نه‌تنها برای ما ایرانیان، بلکه برای تمام مردم عالم، مظاهر اعلای ذوق و ادب ایرانی به شمار می‌آیند و سخن آسمانی ایشان جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی، اندیشه و حافظه جمعی ایرانی شده است.

وی افزود: جاذبه قدرتمند سخنان حکمت‌آمیز و شگفت‌انگیز این دو جادوگر عرصه سخن در پهنه‌ ادب فارسی از همان دوران حیات ایشان در اقطار عالم معروف و مشهور بوده و هنوز هم صدای سخن ایشان در این گنبد دوّار به یادگار مانده است و هر روز شاهد هستیم که آثار این اندیشمندان نادره گفتار، منبع الهام خیلی شعرا، نویسندگان، نقاشان و مجسمه سازان و موسیقی دانان وسایر شاخه‌های فرهنگ وهنر قرار می‌گیرد.

فروهیده همچنین گفت: اگرچه هر دو سخنور اهل یک آب و خاک و یک برهه از تاریخ و از یک شهر هستند و هر دو عارف و عاشق پیشه بوده‌اند و چنین تصور می‌شود که در حالات و اندیشه‌ها هم وجوه اشتراک بی‌شماری داشته باشند، اما واقعیت این است که در بسیاری امور افتراق و تفاوت جدی دارند

هادی درستی، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی خوی نیز با بیان اینکه شش برنامه کتاب‌خوان با همکاری ماهنامه ندای قلم تا پایان سال در کتابخانه‌های خوی برگزار می‌شود، افزود: در تلاش هستیم با همکاری ماهنامه «ندای قلم» بتوانیم به‌صورت گسترده و مطلوب هر ماه یک بار این جلسات را با حضور اهالی کتاب، فعالان و علاقمندان این حوزه برگزار کنیم.

وی گفت: «كتاب‌خوان» عنوان نشست‌هایی است كه به منظور به اشتراك‌گذاری كتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی كتاب برگزار می‌شود. این جلسه در فضایی صمیمی تلاش دارد تجربیات مطالعاتی افراد كتابخوان را برای سایر علاقمندان كتاب و كتابخوانی به اشتراك گذارد.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی خوی گفت: ترجیح نهاد کتابخانه‌های عمومی در طرح کتاب‌خوان، رشد کتاب‌خوانی عمومی در جامعه است که منجر به رشد فرهنگ عمومی خواهد شد. در این نشست‌ها اولویت با کتاب‌هایی است که برای عموم مردم قابل درک باشد و طیف گسترده‌ای از مخاطبین را با مطالعه آشنا کند.

وی افزود: آشنایی عموم مردم با نحوه و چرایی مطالعه به عنوان گام مهم در توسعه فرهنگ مطالعه، ایجاد احساس نیاز به مطالعه و فرهنگ سازی این امر، نیازسنجی ذائقه مطالعاتی عموم مردم، بهبود نگرش عموم مردم و کیفیت سبک زندگی ایشان در اثر مطالعات هدفمند و کاربردی سیاست‌های اصلی طرح کتاب‌خوان است که اهداف ایجاد عادت به مطالعه در اقشار مختلف جامعه، اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده، معرفی کتاب‌های مفید و کاربردی، ارتقاء و توانمندسازی کتابداران از طریق مطالعه، آشنایی با شیوه‌های استاندارد معرفی کتاب را دنبال می‌کند.

هادی درستی درباره معنا و مفهوم کتاب‌خوان نیز افزود: کلمه کتاب‌خوان در معنای نخست، اشاره به خواندن کتاب دارد و معنی دیگر آن، بهره‌مندی از خوان سفره گسترده کتاب و شرکت در این ضیافت آگاهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها