پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
ادبیات دفاع مقدس خوزستان سرلوحه ادبیات دفاع مقدس کشوری است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: ادبیات و به ویژه شعر شاعران خوزستان در زمینه دفاع مقدس نسبت به استان‌های دیگر سرلوحه ادبیات دفاع مقدس کشوری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان ، محمد جوروند در نشست تخصصی واکاوی ادبیات شعر دفاع مقدس خوزستان که با حضور مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، شاعران پیشکوست استانی 9 مهر ماه در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد، با اشاره به سابقه شاعران  دفاع مقدس در خوزستان بیان کرد: از دیرباز شاعرانی چون : قیصر امین پور ، بهمن ساکی ، علیرضا شکر ریز ، معلمی ، محمد علی محمدی و... توجه ویژه‌ای به سرودن اشعار دفاع مقدس داشتند و اشعار و نوحه‌های زیادی از آن دوران به یادگار مانده است.

این شاعر خوزستانی  پیوند شاعران جوان در حوزه دفاع مقدس را همگرایی جلسات شعر دفاع مقدس دانسته و تصریح کرد: سلسله نشست‌های شعر دفاع مقدس موجب آشنایی و تعامل نسل جوان شاعر با مضامین،  ساختار ، تحلیل و بررسی ابعاد شعر دفاع مقدس شد.  
وی اضافه کرد: کتاب‌های زیادی در حوزه شعر دفاع مقدس چاپ شده اما باید تلاش کنیم پژوهش و کنکاش مان را دربازگو کردن ناگفته‌های دوران دفاع گسترش دهیم.   

سردار عباس یوسفی مدیرکل بنیاد حفظ آثار نشر و ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان نیز در این نشست یکی از نیازهای ضروری شعر دفاع مقدس را شناخت ابعاد دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: شاعران دفاع مقدس باید بتواند متناسب با هر زوایه دید و ایجاد هیجان  واقعیت‌هایی را که هنوز لمس و شنیده نشده در قالب شعر برای مخاطب به خصوص نسل جوان بسرایند.
وی با بیان اینکه نگاه شاعران باید برای نسل جوان آینده نگارانه باشد، تصریح کرد: با نگاه آینده نگر شاعران ، نسل جوان می‌توانند علاوه برادامه این مسیر درصدد کشف لایه‎های پنهان دوران دفاع مقدس برآیند.

 وی بی‌اعتنایی به پیشکسوتان که ذخیره مهم جامعه هستند را باعث تحریف ارزش‌های دفاع مقدس و تضعیف ملت در برابر هجمه‌ها بر شمرد و تاکید کرد: غفلت از ارزش‌هایی چون ایثار، گذشت و فداکاری که فصل مشترک آموزه‌های دینی و سیره عملی شهدا است ؛  می‌تواند آسیب‌ها جدی در ترویج فرهنگ دفاع ایجاد کند.

علی عبدی شاعر خوزستانی در این نشست با بیان اینکه اتفاقاتی چون جنگ می‌تواند در سطح جهانی، نقش تعیین کننده‌ای در تحولات آتی بشر  داشته باشد ، گفت: سه نوع نگاه به شعر جنگ در جهان وجود دارد. نوع اول نگاهی که در آغاز و شدت جنک اتفاق می‌افتدکه در این میان نقش کلامی بین نیروهای متخاصم و نوع گفتمان تحلیلی از نظر محتوا قابل بررسی است .و نگاه دوم نگاه متضادی (شعر ضد جنگ) در ادبیاتجهانی است که واکنش‌های منفی به پدیده جنگ نشان می‌دهد و نوع سوم نگاه غنایی نرم‌تر با دید اجتماعی نقد است.

عبدی با اشاره به طبقه بندی شعر جنگ در سه دوره بیان کرد: دوره اول شامل شاعرانی چون : مشفق کاشانی ، شهریار ، حمید سبزواری و ... است که در جبهه همراه با رزمندگان بوده و مضمون را از نزدیک گرفته و با لمس کردن درباره جنگ شعر می سرودند. دسته دوم را شاعرانی تشکیل می‌داد که به شکل سنتی شعرشان متکی بر قافیه و ردیف بود و با ضرباهنگ و  قافیه‌های میانی درتهیج احساسات نقش آفرینی می‌کردند. نوع سوم شاعرانی  بودند که به شکل مستقل شعر سروده و از نوحه و سرود به عنوان خوراک اصلی نوحه‌های حماسی استفاده می‌کردند.


وی پدیدارشدن شعر کنگره‌ای پس از جنگ را یکی از مضامین شعری جذاب دفاع مقدس برای نسل جوان بیان کرد و توضحیح داد: برگزاری شعر کنگره‌ای با مضامین شعر دفاع مقدس از سوی نهادها موجب شد یک نوع تغییر زبان و تحول ساختاری در اغنای شعر و نیز پوست اندازی مضمونی شاعران با نگاهی متفاوت را به وجود بیاورد.

در پایان این مراسم از کتاب مجموعه شعر با عنوان «بر پوستم کبریت بکش ابراهیم» از شاعر علیرضا شکر ریز رونمایی شد و از پیشکسوتان شعر دفاع‌مقدس مرکب از: سلیمان هرمزی، محمد بقالان، صدیقه صنیعی و همچنین از شعرخوانان این مراسم علی عبدی، وحید کیانی، حسین علیپور و زینب‌سادات طباطبایی تجلیل شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها