دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
خاطره‌بازی زنجانی‌ها با دوران دفاع مقدس

همزمان با برگزاری کنگره 3500 شهید زنجانی، 110 کتاب موضوعی دفاع مقدس در زنجان به چاپ می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، ویژه‌برنامه «یاران عاشورایی» با هدف انتقال وقایع، ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس به جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب با با خاطره‌گویی رزمندگان دفاع مقدس، در محل حسینیه اعظم زنجان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

در این برنامه، احمد محمدی راوی کتاب «جنگ به روایت لبخند» و رحمان هادی‌نژاد روایتگر فداکاری‌ها و رشادت‌های دوران هشت سال دفاع مقدس در کاروان‌های راهیان نور و برنامه‌های فرهنگی سطح استان به‌عنوان راوی و خاطره‌گو به روایت خاطراتی از شجاعت‌ها و ایثارگری‌های همسنگران و شهدای هم‌رزم خود پرداختند.

هادی‌نژاد ضمن بیان روایت‌هایی از دلاوری‌ها و فداکاری‌ها همرزمان خود و لحظه‌های اعلام شهادت شهید میرزاعلی رستمخانی از بی‌سیم گردان در عملیات بدر، گفت: به استثنای برخی موارد، معمولا در ایام محرم عملیاتی جنگی نداشتیم ولی آن‌چیزی که بسیار اهمیت داشت این بود که ایام محرم و درس آزادگی و فداکاری‌های اباعبدالله الحسین (ع) بود که شاکله اصلی همرزمانمان و شهادت آنها را رقم می‌زد.
 

 
وی با اشاره به اینکه رزمندگان و نیروهای سپاه، وقایع عاشورا را در عملیات کربلای پنج مشق کردند، افزود: این امر بیان‌کننده این است که برای نقش‌آفرینان دوران هشت سال دفاع مقدس در مناطق عملیاتی در اکثرا مواقع حال و هوای محرم و عاشورایی حاکم بود.

احمد محمدی راوی کتاب «جنگ به روایت لبخند» نیز با نقل سخنی از شهید عبدالله میثمی نماینده امام خمینی (ره) در قرارگاه خاتم الانبیاء، گفت: رزمندگان ما که در طلایه ایستاده‌اند، اگر در کربلا هم بودند، همینگونه ایستادگی می‌کردند.

وی رشادت‌های شهدا و رزمندگان را تأسی گرفته از مکتب ابا عبدالله الحسین (ع) عنوان کرد و ادامه داد: حماسه‌سازان مناطق جنگی و دوران هشت سال دفاع مقدس پرورش یافتگان مکتب امام حسین بودند که توانستند روزهای عاشورایی را در عملیات‌ها ‌بیافرینند.

فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت شهدای هشت سال دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس یادآور حماسه‌های بی‌بدیل فرزندان این مرز و بوم است و هفته دفاع مقدس فرصتی ارزشمند برای نشر، ترویج و تقویت اهداف و ارزش‌های دفاع مقدس است.

سردار جهانبخش کرمی با اشاره به دستاوردهای هشت ساله دفاع مقدس ادامه داد: صدور انقلاب به جهان، تثبیت پایه‌های انقلاب و افزایش قدرت انقلابی و ... از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه وحدت بین نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس افزایش یافت، گفت: بنا به فرموده رهبر انقلاب دفاع همچنان باقی است و این جنگ در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و دیگر محورها در جریان است.

فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با اشاره به اینکه هفته دفاع مقدس امسال متفاوت از سال‌های گذشته است، ادامه داد: برنامه‌های مشترک که باعث تراکم جمعیت شود همچون رژه نیروهای مسلح و صبحگاه مشترک برگزار نخواهد شد.

وی با بیان اینکه حجم تهاجم فرهنگی دشمنان بسیار بالا است، افزود: مقام معظم رهبری بر مقابله با تهاجم فرهنگی تاکید دارند و اقدامات خوبی در این زمان انجام شده است.

فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با اشاره به برنامه‌های فرهنگی اجرایی در حوزه دفاع مقدس ادامه داد: برگزاری یادواره آبروی محل، فصل شیدایی، یادواره شهدا و ... از جمله این برنامه‌ها است که با استقبال از سوی مردم مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه سال آینده نیز در راستای پاسداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس کنگره 3500 شهید زنجانی برگزار خواهد شد، اضافه کرد: از سال قبل برنامه‌ریزی برای این کنگره آغاز شده است و در قالب کمیته‌های مختلف امور در حال پیگیری است.
 

 
سردار کرمی گفت: از جمله برنامه‌‎های فرهنگی در نظر گرفته شده برای این برنامه مهم، چاپ 120 کتاب است که در حوزه دفاع مقدس خواهد بود. این آثار شامل روایات، خاطرات و بیان واقعیات هشت سال دفاع مقدس خواهد بود که در حوزه بزرگسال و کودک به چاپ می‌رسد.
 
بر اساس این گزارش، نقالی با موضوع وقایع عاشورا و روایت ایستادگی و شجاعت علمدار کربلا حضرت ابوالفضل (ع) یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی هنری این شب خاطره بود که توسط حمیدرضا محمدلو، بازیگر جوان دفتر تئاتر بچه‌های مسجد در استان اجرا شد.

در این مراسم همچنین از محمود نظرعلیان هنرمند پیشکسوت عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون، با اهدای لوح تقدیر و تندیس هفته هنر انقلاب اسلامی به عنوان چهره هنر انقلاب استان زنجان در سال 98 معرفی شد.

در این برنامه پس از اعلام اسامی برگزیدگان فراخوان دلنوشته «سلام سردار»، مسابقه کتابخوانی «فرهنگ و هنر در دارالخمسه» و «نمایشنامه‌نویسی» با اهدا لوح سپاس و هدایا از برگزیدگان این مسابقات نیز تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها