یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
بیست‌وهفتمین نمایشگاه چاپ به‌صورت فیزیکی و با حضور اهالی چاپ برگزار می‌شود

تاکنون ۲۱۰ شرکت برای حضور در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند، قرار است نمایندگان چاپ و بسته‌بندی کشور در این نمایشگاه با پیش‌بینی تمهیدات ویژه حضور پررنگی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست هم‌اندیشی شورای سیاست‌گذاری بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته تهران عصر روز گذشته (شنبه 22 شهریور) با حضور بهمن پورمند، نایب‌رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران؛ احمدرضا اعتماد مظاهری، عضو اتحادیه و مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران؛ احمد ابوالحسنی، مدیرعامل شرکت آروین مهر فجر؛ جلیل غفاری، رئیس اتحادیه صحافان تهران؛ غلامرضا شجاع، رئیس تشکل‌های استانی صنعت چاپ کشور؛ مجتبی محمودیان، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم و محسن شمس، نماینده دفتر کل امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران برگزار شد.
 
در این نشست احمد ابوالحسنی مدیرعامل شرکت آروین مهر فجر در سخنانی گفت: از سال گذشته شاهد بودیم که صدای نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران نسبت به دوره‌های قبل رساتر شده بود و نمایندگان چاپ استان‌های مختلف در این رویداد همراه ما بودند و امسال نیز خوشبختانه استان‌های مختلف برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
وی با اشاره به آمادگی فعالان چاپ و بسته‌بندی همه استان‌ها برای حضور در نمایشگاه افزود: رؤسای اتحادیه‌ چاپ سه استان خراسان رضوی، اصفهان و قم برای مشارکت در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و استان‌های دیگر نیز با ما همراه هستد.
 
ابوالحسنی با طرح این موضوع که امیدواریم با همدلی و همراهی در صنف کنار همدیگر قرار بگیریم، عنوان کرد: همه ما برای یک هدف دور هم جمع می‌شویم و آن اعتلای صنعت چاپ است و امیدواریم در سایه نمایشگاه امسال این همراهی محقق شود.
 
وی همچنین از ثابت ماندن نرخ تعرفه غرفه‌ها خبر داد و افزود: قیمت متراژ واگذاری غرفه‌ها امسال نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است و همان نرخ سال گذشته است و این خبر برای اهالی چاپ خبر خوشی است.
 
پیش‌ثبت‌نام ۲۱۰ شرکت داخلی
جلیل غفاری‌رهبر رییس اتحادیه صحافان تهران و رییس هیات مدیره شرکت آروین مهر فجر نیز در بخش دیگر این نشست با اشاره به آمار و ارقام ثبت‌نامی‌ها برای حضور در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران توضیح داد: ۲۵ روز از آغاز پیش‌ثبت‌نام نمایشگاه می‌گذرد و تا ۱۵ مهر این پیش‌ثبت‌نام ادامه دارد. در این مدت نیز ۲۱۰ شرکت داخلی برای حضور در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: این شرکت‌ها در مجموع ۱۴ هزار و ۸۰۰ مترمربع فضا درخواست کرده‌اند که ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر از آن ریالی و ۳۰۰ متر ارزی است.
 
غفاری‌رهبر با بیان اینکه این متراژ شامل ۶ سالن می‌شود، عنوان کرد: استقبال از پیش‌ثبت‌نام نمایشگاه خوب بوده است و برخی از غرفه‌هایی که سال گذشته در نمایشگاه حضور نداشتند امسال حضور دارند و درخواست متراژهای بالا داده‌اند.
 
وی همچنین با اشاره به استقبال شرکت‌کنندگان از سالن ۳۸ گفت: با توجه به مناسب بودن این سالن بخش زیادی از شرکت‌ها تمایل دارند که در این سالن جانمایی شوند ولی عملا چنین موضوعی امکان ندارد و تلاش داریم شرکت‌های مختلف را در سالن‌های مختلف توزیع کنیم تا بازدیدکنندگان به همه سالن‌ها بروند.
 
وی تاکید کرد: امسال به دلیل کرونا امکان جانمایی حضوری وجود ندارد و شورای سیاستگذاری نمایشگاه جانمایی غرفه‌ها و شرکت‌ها را بر اساس سالن‌ها، امکانات و ظرفیت‌ها انجام خواهد داد.
 
نمایشگاه‌ها چشم صادرات کشورها
همچنین غلامرضا شجاع به نمایندگی از تشکل‌های استانی صنعت چاپ کشور در سخنانی با بیان اینکه دعوت از کارشناسان و مدیران برتر جهانی در حوزه چاپ یکی دیگر از برنامه‌های ما برای نمایشگاه است، گفت: طی رایزنی‌های انجام شده تلاش داریم از مدیران نمایشگاه اروپا یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های چاپ دنیا را به عنوان میهمان در نمایشگاه دعوت کنیم تا برای بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان سخنرانی داشته باشد.
 
شجاع با طرح این موضوع که اقتصاد هر کشور از صادرات آن رونق می‌گیرد، افزود: کشوری می‌تواند در صادرات خود موفق باشد که نمایشگاه‌های خوب و تخصصی داشته باشد و در کل می‌توان گفت که چشم صادرات نمایشگاه‌های بین‌المللی است که تولیدکننده می‌تواند در آن اظهار وجود کند و نتیجه نمایشگاه موفق و خوب به صادرات می‌انجامد.
 
وی یادآور شد: همه دولت‌ها از نمایشگاه‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنند زیرا می‌دانند که در ادامه چه نتایجی به همراه دارد. در این زمینه تلاش داریم از مدیران کل وزارتخانه‌های مختلف و سازمان‌های مرتبط با حوزه چاپ و نشر برای حضور در نمایشگاه دعوت کنیم و مسائل و دغدغه‌های اهالی چاپ را با آن‌ها در میان بگذاریم.
 
شجاع با بیان اینکه با توجه به شیوع بیماری کرونا انتظار استقبال از نمایشگاه مثل سال گذشته را نداریم، تاکید کرد: اما مساله اینجا است که صنایع و تولیدی‌ها همیشه در بحران‌ها می‌توانند توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند و مطمئن هستم امسال هم شاهد حضور افراد نوآور و خلاق در نمایشگاه خواهیم بود.
 
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود از پیش‌بینی شرایط خاص برای بازدیدکنندگان در ایام نمایشگاه نیز خبر داد و گفت: قصد داریم برای در اختیار داشتن بانک اطلاعاتی موثق و حرفه‌ای قبل از ورود اطلاعات بازدیدکنندگان را ثبت کنیم و در اصطلاح ثبت‌نام کنیم تا بتوانیم متخصصان این حوزه را بهتر شناسایی کنیم.
 
بار مالیات‌های سنگین بر دوش صنعت چاپ
احمدرضا اعتمادمظاهری، مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران یکی دیگر از سخنران‌های این نشست بود. او در سخنانی عنوان کرد: می‌توان گفت که مانع بزرگ در جهش تولید کشور سازمان امور مالیاتی است، زیرا سیاست‌هایی که این سازمان دنبال می‌کند ضدتولید است و ما در بحث قوانین در اجرا با مشکل روبه‌رو هستیم.
 
وی با توضیح درباره این موضوع گفت: با توجه به مشکلات زیادی که چاپخانه‌داران طی سال‌های اخیر با آن مواجه بودند، متاسفانه سازمان امور مالیاتی بدون توجه به آن‌ها مالیات بسیار سنگینی وضع کرده و بر دوش چاپخانه‌داران گذاشته است و این موضوع موجب تعطیلی واحدهای صنفی زیادی از همکارانمان شده است.
 
مظاهری افزود: البته ما در اتحادیه برای حل این موضوع در حال رایزنی و تبادل نظر هستیم اما مسأله اینجا است که در کنار مشکلاتی مثل تامین مواد اولیه کوچک شدن و تعطیلی واحدهای چاپی از پیامدهای این مالیات‌های سنگین هستند زیرا این سازمان فضای کاری را برای همکاران ما ناامن کرده و شرایط سرمایه‌گذاری، اشتغال و توسعه را گرفته است.


 
نمایشگاه‌ها تخصصی‌تر شده‌اند
در بخش دیگری از این نشست مجتبی محمودیان رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران قم نیز در سخانی گفت: طی بیست و شش دوره قبل شاهد بودیم که نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران یک رویداد پویا و فعال بود که هر سال با بهترین کیفیت از سوی مجریان و برگزارکنندگان اجرا می‌شد و امیدواریم امسال نیز همین‌گونه باشد.
 
وی افزود: نمایشگاه یک امر ملی است و ما نیز در استان قم مانند، دوره‌های پیشین در برگزاری آن با مجریان همراه خواهیم بودیم و برای حضور چاپخانه‌داران و اهالی مرتبط با چاپ و نشر و بسته‌بندی استان قم در این رویداد حتما برنامه‌ریزی خواهیم کرد.
 
محمودیان با اشاره به تجربه نمایشگا‌ه‌های اخیر در دوران بیماری کرونا توضیح داد: تخصصی شدن بازدیدکنندگان یکی از پیامدهای مثبت این موضوع بوده است؛ به‌طوری که دیگر در نمایشگاه‌ها شاهد حضور افراد غیرمتخصص که فقط باعث شلوغی غرفه‌ها و سالن‌ها نخواهیم بود.
 
وی تاکید کرد: تخصصی شدن بازدیدکنندگان موجب حرفه‌ای برگزار شدن، نمایشگاه خواهد شد؛ به‌طوری که غرفه‌داران و بازدیدکنندگان می‌توانند در فضای آرام‌تری ارتباط بگیرند و در ادامه این موضوع منجر به عقد قراردادهای حرفه‌ای در میان متخصصان و فعالان این حرفه می‌شود.
 
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حامی معنوی نمایشگاه چاپ
محسن شمس که به نمایندگی از دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست حضور داشت، نیز با بیان اینکه وزارت ارشاد حامی معنوی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران است، گفت: طی سال‌های گذشته ما تیم‌های بازدیدکننده یکروزه از نمایشگاه داشتیم که از استان‌های مختلف برای بازدید از این رویداد می‌آمدند و ما در استراحت‌گاه‌های وزارت ارشاد آن‌ها را اسکان می‌دادیم که با توجه به شیوع کرونا بعید می‌دانم امسال این موضوع اتفاق بیفتد.
 
وی افزود: اما تلاش می‌کنیم از استان‌های نزدیک تهران تیم‌های مختلف برای بازدید از نمایشگاه به صورت یکروزه و روزانه داشته باشیم.
 
شمس همچنین درباره تلاش‌های این اداره کل برای تبلیغات نمایشگاه توضیح داد:‌ هر سال در زمان برپایی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران پوستر این رویداد به همراه زمان و مکان برگزاری در صفحه اول سایت وزارتخانه درج می‌شود.
 
به گفته وی، همچنین با مدیران کل و کارشناسان چاپ استان‌های مختلف صحبت می‌شود که برای آشنایی با دستاوردهای نوین صنعت چاپ و کسب اطلاعات جدید حتما از نمایشگاه بازدید کنند و امسال هم این رویه ادامه دارد تا بتوانیم جمع بیشتری از افراد متخصص و حرفه‌ای را به سمت نمایشگاه سوق دهیم.
 
شمس با بیان اینکه با توجه به مشکلات اقتصادی سال گذشته شرکت‌های زیادی در نمایشگاه حضور داشتند، گفت: امسال که شرایط اقتصادی سخت‌تر شده است و بیماری کرونا شرایط کار را برای فعالان این حوزه سحت و پیچیده کرده است، از مجریان نمایشگاه تشکر می‌کنم که تعرفه‌ها را تغییر ندادند و امیدوارم نمایشگاه امسال با کیفیت بهتری برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها