چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
کتاب «بسطام دیار عارفان» رونمایی شد

با هدف ثبت تمدن کهن بسطام در برگ‌های تاریخ برای نسل آینده آئین رونمایی از کتاب «بسطام دیار عارفان» در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی بخش بسطام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، علی باقری معاون فرماندار شاهرود در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی بخش بسطام، گفت: ماندگارترین سند و مدرک کتاب است که تمام رویدادها و اتقافات یک منطقه را ثبت و ضبط می‌کند.

وی بیان کرد: کتاب «بسطام دیار عارفان» نشان می‌دهد که بسطام آن‌گونه که باید در کشور شناخته‌ نشده و نیازمند معرفی بیشتر است.

باقری افزود: یکی از روش‌های ترویج بیشتر برای ماندگاری فرهنگ مردم علاوه بر کتاب استفاده از فضای مجازی است و گویش‌های گوناگون این منطقه می‌تواند توسط جوانان علاقه‌مند در فضای مجازی بازنشر یابد تا فراموش نشود.

بخشدار بسطام یادآورشد: نویسنده این اثر زحمات بسیاری برای تحقیقات میدانی و جمع‌آوری اطلاعات کشیده که ماندگار خواهد بود؛ نواقص و کاستی‌های احتمالی آن قابل‌بررسی و رفع است.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از روش هایی برای ترغیب نوجوانان و جوانان به مطالعه در جلسات انجمن گفت: باید بسترهای لازم برای جذب مخاطبان به محیط کتابخانه فراهم شود و تلاش برای رفع مشکلات کتابخانه ها ضروری است.
 

محمد متحدی نویسنده کتاب «بسطام دیار عارفان» در این آیین با بیان اینکه تمدن کهن بسطام در برگ‌های تاریخ برای نسل آینده ثبت و به یادگار خواهد ماند، افزود: جوانان در حوزه فرهنگ مکتوب و تألیف کتاب باید بیشتر سهیم باشند.

وی گفت: درباره تاریخ و جغرافیای کهن به‌ویژه قبل از اسلام اثر مکتوب کم است. به‌همین خاطر برای دستیابی به اطلاعات آن زمان نیاز به تحقیق میدانی بیشتر احساس می‌شود.

نویسنده کتاب «بسطام دیار عارفان» تصریح کرد: بر اساس اسناد، بسطام سال‌های طولانی مرکز مناطق اطراف بوده اما در ۱۵۰ سال گذشته کمتر توسعه‌ یافته است؛ با این‌همه نام شاهرود و بسطام در بیشتر کتاب‌های تاریخی در کنار هم ثبت‌شده است.

متحدی با بیان اینکه در این کتاب به جغرافیای بسطام، صحراها، آرامستان‌های قدیمی، نام قدیم مناطق و کلاته‌ها، روستاها، مزرعه‌ها، آداب‌ و رسوم، ضرب‌المثل‌ها و افسانه‌ها و گویش بسطامی پرداخته‌شده است، ادامه داد: در جلد دوم کتاب می‌توان به ارائه توضیحات بیشتری درباره افسانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و گویش بسطامی پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها