شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
بنیاد شهید و امور ایثارگران مالک «عمارت خانه هنرمندان اصفهان» شد

مالیک «عمارت خانه هنرمندان اصفهان» با رأی دادگاه به بنیاد شهید و امور ایثارگران رسید و این مکان که چند دهه محل پویایی و شکوفایی هنرمندان و اهل قلم اصفهان بود، به‌زودی ازسوی حوزه هنری تحویل این بنیاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، «عمارت خانه هنرمندان اصفهان» واقع در خیابان آبشار که سال‌ها پاتوق هنرمندان و اهل قلم این شهر بوده، تاکنون تحت مدیریت حوزه هنری اصفهان بوده است. همچنین از سال 1373 امتیاز حضور در خانه هنرمندان به شهرداری و سپس حوزه هنری داده شد. حالا پس از گذشت سه دهه، بنیاد شهید و امور ایثارگران طبق سند مالکیتی که از این محل در دست دارد و با پیگیری قضایی موضوع، توانست دادگاه را در صدور رای مبنی بر مالکیت عمارت خانه هنرمندان به نفع این بنیاد، تأثیرگذار باشد. بر این اساس، حکم قضایی مالکیت «عمارت خانه هنرمندان اصفهان» به نفع بنیاد شهید و امور ایثارگران صادر و حوزه هنری هم ملزم به تحویل این مکان شد.

عمارت خانه هنرمندان اصفهان که از دهه هشتاد به عنوان میراث فرهنگی ثبت ملی شد، حالا پس از گذشت نزدیک به یک سال از شایعه انحلال، توسط حوزه هنری تخلیه شده است و بنیاد شهید و امور ایثارگران قصد تغییر کاربری این مکان را دارد.

به گفته «مهدی تمیزی» مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان، این بنا یکی از شاهکارهای خانه‌های کوشکی متعلق به دوران قاجاریه و پهلوی است. نوع معماری و تزئینات داخلی و خارجی آن جزو شاهکارهای اصفهان و ایران است. ترمیم و محوطه‌سازی که در سال‌های اخیر در بر این عمارت ساخته و پرداخته شده بود، آن را تبدیل به نمادی از خانه معنوی هنرمندان اصفهان کرده بود.
 
عمارت خانه هنرمندان اصفهان، به‌دلیل بستر‌های متفاوت از لحاظ زیربنا و موقعیت شهری، چند دهه محل فعالیت هنرمندان بوده است؛ از نشست‌های نمایشنامه‌خوانی و شعرخوانی انجمن‌های ادبی و رونمائی از کتاب مؤلفان گرفته تا کلاس‌های آموزشی و تمرین‌ها و نشست‌های هم‌اندیشی هنرمندان و اهل قلم در این مکان برگزار می‌شد و در یک دهه اخیر نیز جزو مکان‌های پویای ادبی و هنری اصفهان بوده است. اما از میانه سال 1398 با تخلیه توسط حوزه هنری، این مکان به مرور رو به تاریکی و انفعال گذاشت. هنرمندان و اهل قلم بسیاری پیگیر سرنوشت این عمارت بودند، اما با پاسخ قاطع و تکذیبات مکرر حوزه هنری اصفهان مواجه می‌شدند.
 
اکنون جمعی از هنرمندان و نهاد‌های رسمی به این موضوع واکنش نشان داده‌اند و سعی می‌کنند تا اعتراض خود را به این واگذاری، به گوش مسئولان مربوطه برسانند. اهالی تئاتر و ادبیات نمایشی، در ابتدای صفِ پیگیری و تنظیم زمان‌هایی برای مراجعه به این مکان هستند. بنیاد شهید که حالا بیش از پیش مصمم به وجود این عمارت در بین لیست عمارت‌های تحت تملک خود است، اکنون به نتیجه رسیده و با کشیدن یک حصار گردِ عمارت، پایان کاربری این مکان به‌عنوان خانه هنرمندان را اعلام کرده است.
 
خانه هنرمندان اصفهان در بُرهه‌ای بلندمدت، محل شکوفایی، پویایی و فعالیت‌ مداوم هنرمندان و اهالی فرهنگ اصفهان بوده است. پیگیری‌ها برای گشایش درهای عمارت خانه هنرمندان به روی هنرمندان ای دیار، اما همچنان ادامه دارد و اهالی هنر و ادب در انتظار بیانیه‌ای از سوی یکی از این دو نهاد هستند تا ابعاد موضوع شفاف‌تر به گوش افکار عمومی برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها