یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
آینده حوزه هنری از امروز بهتر است

محسن مومنی‌شریف، رئیس پیشین حوزه هنری در آیین معارفه رئیس جدید این نهاد فرهنگی آینده حوزه هنری را از امروز آن بهتر پیش‌بینی کرد و درباره انتخاب محمد‌‌مهدی دادمان گفت: از این انتخاب، بسیار خوشحالم و از مدیران فرهنگی بخش‌های مختلف نیز برای همکاری با او بیعت گرفتم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم تکریم محسن مؤمنی‌شریف، رئیس پیشین حوزه هنری و معارفه محمد‌مهدی دادمان رئیس جدید حوزه هنری با حضور سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
 
 محسن مومنی‌شریف در این مراسم گفت: 10 سال پیش در چنین مراسمی که قرار بود این امانت را از حسن بنیانیان -که بخشی از آبادانی حوزه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیون او هستینم-تحویل بگیرم در میان جمعیت یک مبلغ و مجاهد حضور داشت که ارادت خاصی به او داشتم. ایشان حجت‌الاسلام شیخ ابراهیم انصاری بود که موفق شده بود در آن سال‌ها در یک فضای کار سخت بخشی از جنوب سودان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دین اسلام سوق دهد. بعد از آن رایزن ایران در لبنان شد و بعدها به شهادت رسید و امروز جای او در این مراسم خالی است.
 
مومنی‌شریف ضمن اشاره به تریبونی که پشت آن سخنرانی می‌کرد گفت: در این 10 سال خدمت من به‌عنوان مدیر حوزه هنری، پشت این تریبون شهیدان بزرگی مانند حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و شهید همدانی قرار گرفتند و سخنرانی کردند که جا دارد نام و یاد آن‌ها گرامی داشته شود.
 
وی ضمن اشاره به نگاه و توجه مقام معظم رهبری به حوزه هنری گفت: خداوند را شاکرم که رهبر فرزانه‌ای به روزگار و زمانه ما هدیه کرد، که به حوزه فعالیت ما به‌خوبی اشراف دارند و به فعالیت حوزه هنری اهتمام دارند. اگر این وجود مقدس و اهتمام ایشان نبود حوزه هنری بارها ادغام، هضم و منحل شده بود. ایشان پشتوانه بزرگی برای برادر عزیزم محمدمهدی دادمان و دیگر عزیزان است.
 
رئیس پیشین حوزه هنری ضمن تبریک به محمدمهدی دادمان، خود را مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در انتخاب او معرفی کرد و گفت: با اینکه می‌توانستم پنج سال دیگر خدمت کنم، اما مایل بودم در 30 ساله بازنشست شوم؛ می‌خواستم عامل به این باشم که جا برای جوان‌ها باز شود. هرچند حجت‌الاسلام والمسلمین قمی اول موافق نبودند، اما نهایتا این اتفاق افتاد و آقای دادمان برای جانشینی من انتخاب شد. از این انتخاب بسیار خوشحالم و از مدیران فرهنگی بخش‌های مختلف نیز برای همکاری با او بیعت گرفتم.
 
مدیر پیشین حوزه هنری دادمان را جوانی با قدرت مدیریت بالا خواند و گفت: در این مدت او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسیار خوش‌فکر و خوش‌ذات یافتم و همین‌جا اعلام می‌کنم که هر وقت و هر جا لازم بداند، کمک و همراه او خواهم بود.مدیران حوزه هنری اغلب جوان بودند و امروز هم یک جوان بر این جایگاه می‌نشیند. آینده حوزه هنری بهتر از امروز خواهد بود.  
 
وی در بخش دیگری از سخنانش شهید مرتضی آوینی را تجسم حوزه هنری در قالب یک هنرمند خواند و گفت: البته منظورم آوینی واقعی و همکار خودمان است که دور از دسترس نیست. آوینی به رویش‌ها ارج می‌گذاشت و کارها و آثار آن‌ها را به دیگران معرفی می‌کرد. در حوزه مدیریت هوشمند و مقتدر بود، چراکه مدیریت فرهنگی بدون اقتدار نمی‌شود. نگاهش به انقلاب اسلامی نگاه تمدنی بود و در مقابل تنگ‌نظران به این عرصه می‌ایستاد.
 
مومنی‌شریف در ادامه به اهمیت هنرمندان در نگاه حوزه هنری اشاره کرد و گفت: حوزه هنری را -به‌ویژه در این ده سال اخیر- هنرمندان اداره می‌کنند.شاید زمانی توجیه این بود نباید از هنرمندان استفاده شود؛ چراکه نمی‌توانند مدیریت کنند، اما امروز مدیران برجسته‌ای از میان هنرمندان، برخاسته‌اند.
 
مؤمنی شریف در پایان ضمن اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که حوزه هنری را یک نهاد انقلابی و جهادی می‌خوانند، گفت: بنده ابتدا این صحبت ایشان را یک تعریف و تمجید برداشت می‌کردم، اما الان و اینجا  معترفم که حوزه هنری یک نهاد انقلابی و جهادی است.


 
عزت‌الله ضرغامی از مدیران سابق صدا و سیما و عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی در این مراسم صحبت‌های خود را با تمجید و تقدیر از محسن مومنی‌شریف آغاز کرد و گفت: از نظر من و فرهنگ مدیریت مومنی‌شریف مصداق بارز مدیر ـ کارشناس است. خیلی‌ها کارشناس ماهر و حرفه‌ای هستند اما از توانمندی‌های مدیریتی برخوردار نیستند. کسانی هم هستند که مدیران خوب و توانمندی هستند اما کارشناس خوبی برای حوزه مدیریتی خود نیستند و به نحوی در مدیریت ناتوان هستند که در صحنه اجرای کشور از این مدیران زیاد می‌بینیم.
 
ضرغامی اضافه کرد: جماعتی هم هستند که هر دو حوزه مدیریت و کارشناسی را با هم دارند و انصافا آقای مومنی‌شریف از مدیر ـ کارشناس‌های خوب کشور هستند.
 
وی در ادامه، ضمن اشاره به سابقه فعالیت محمدمهدی دادمان و پدر وی در وزارت راه گفت: محمدمهدی دادمان را چند سالی است که می‌شناسم انصافاً توانمندی‌های او هیچ‌ ربطی به جایگاه و فعالیت‌های پدرش ندارد. او آقازاده است به این معنی که خود راه‌های رسیدن به این مسئولیت را طی کرده‌است و شاید آقازاده بودن باری بر دوش او گذاشته‌است.

ضرغامی درباره ویژگی‌‌های محمد‌مهدی دادمان، گفت: دادمان جوان، با انگیزه و پرتلاش است و از روحیات رفتاری و اخلاقی ارزشمندی برخوردار است؛ علاوه‌براین در مدیریت نیروی انسانی متخصص است از‌جمله تخصص‌هایی که مورد نیاز است؛      بنابراین شاید در این مقطع از زمان و در عصر فضای مجازی و مخاطب عمومی نیازمند سازماندهی درست و حرفه‌ای است. حضور شخصی مانند دادمان فوق‌العاده ضروری است و ایشان توانایی مدیریت حوزه هنری را دارد.
 
مدیر پیشین سازمان صدا و سیما با بیان اینکه تولیدات حوزه هنری مخاطب عام دارد، گفت: مقام معظم رهبری هم بر توجه حوزه به مخاطب عاام تاکید دارند البته در برخی دوره‌ها این موضوع، نادیده گرفته شده‌است. امروزه در تولید برنامه‌های هنری برای مخاطب عام براساس آموزه‌های انقلابی، خلاء داریم و حوزه هنری باید به این عرصه وارد شود وگرنه دیگران این حوزه را پر می‌کنند و آثار کسانی منتشر می‌شود که دغدغه انقلاب اسلامی را ندارند.  
 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد، با اشاره به اینکه حوزه هنری یکی از خاطره‌انگیزترین نهادها و نقاط شبکه فکری و عملی انقلاب اسلامی است گفت: انقلاب در همه امور، تحول ایجاد کرده‌است. در برخی ساحات این تحول بسیار پیش‌رونده و کمالی بوده و می‌توان گفت مکتب‌هایی جدید پدید آورده‌است. 
 
رشاد به تحولات در حوزه فلسفه، الهیات و کلام، فقه و ... به‌عنوان تحولات عمیق بعد از انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: در بعضی از بخش‌های علوم‌انسانی و نظامی هم بعد از انقلاب مکتب‌های جدیدی پدید آمده‌است اما باید اذعان کنیم که در حوزه هنر چندان که باید موفق نبوده‌ایم.
 
وی افزود: در ادبیات داستانی و شعر، مکتب و دوره جدیدی بنا نهاده شده‌ و قطعا در شعر پس از انقلاب اسلامی تحول بزرگی رخ داده‌است. تاریخ ادبیات ایران هرگز علی معلم، حمید سبزواری و نوآورانگی‌های قیصر امین‌پور و سلمان هراتی را از یاد نخواهد برد. در بخش ادبیات داستانی هم گرچه درخور شأن انقلاب اسلامی رشد نکرده‌ایم اما همچنان بالنده هستیم.
 
رشاد در ادامه خطاب به مدیران حوزه هنری بیان کرد: توصیه‌ای که اینجا دارم این است که حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی موسس مکتب هنری انقلاب باشد و بشود. نام ابتدایی حوزه هنری، حوزه اندیشه و هنر بود که ای کاش نام اندیشه از این عنوان حذف نمی‌شد؛ زیرا هنر بدون اندیشه ممکن نیست.
 
وی افزود: از دادمان، حجت‌الاسلام قمی و سایر مسئولان موثر این حوزه درخواست دارم که حوزه هنری بنا نبوده و نباشد که تنها آثار هنری تولید کند. بلکه باید مکتب هنری را شکل دهد و اندیشه که نام این نهاد حذف شده در معنا، حذف نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد ضمن اشاره به رویش‌ها و ریزش‌های حوزه هنری گفت: رویش‌ها خیلی بیشتر از ریزش‌ها بوده و نباید ریزش‌ها را پای حوزه هنری گذاشت اما به مدیر جدید توصیه می‌کنم حوزه هنری دهه 60 را تجربه‌نگاری کند. 

در ادامه پرویز پرستویی، بازیگر سینما و تلویزیون در ارتباط مستقیم اینترنتی با مراسم از محسن مومنی‌شریف تقدیر و تشکر کرد.

سردار مکی هم که به درخواست پرویز پرستویی به جایگاه دعوت شد، تندیس شهید دریاقلی سالاری را از طرف مردم خوزستان و جشنواره فیلم دانش‌آموزی به مومنی‌شریف اهداء کرد.


در ادامه با اهداء هدایایی از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مدیر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، مدیر انتشارات سوره مهر، مدیر انتشارات آستان قدس رضوی و چند نهاد دیگر به محسن مومنی‌شریف و تکریم حکم انتصاب محمدمهدی دادمان، به‌عنوان رئیس جدید حوزه هنری قرائت شد.


پس از آن دادمان به‌عنوان آخرین سخنران این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از محسن‌ مومنی‌شریف، گفت: مومنی‌شریف به حق بر گردن من حق استادی دارد. حوزه هنری که از امروز مسئولیتش برعهده بنده گذاشته شده‌است، 10 سال به‌صورت مستقیم با باغبانی او رشد کرده و پرثمرتر و بابرکت‌تر شده‌است. قطعا هرکسی که حوزه هنری را می‌شناسد یا اندکی از تاریخ آن‌را می‌داند، شهادت خواهد داد که حوزه هنری انقلاب اسلامی امروز از 10 سال قبل، بسیار بالنده‌تر و پرافتخارتر است.

عاقبت‌بخیری ما در گرو روایت جهاد است
دادمان  با بیان این جمله شهید مرتضی آوینی که «گلستان حکمت و انسانیت از باطن آتش جهاد در راه خدا سر برمی‌آورد» گفت: همه هویت ما در حوزه هنری برآمده از این جمله است. هویت ما، به‌خصوص امروزه که همه‌جانبه مورد هجوم قرار گرفته‌ایم و مشغول مبارزه‌ایم، عنصر جهاد است.

وی افزود: حوزه‌هنری، من و همه عزیزان این حوزه، اگر موفق شویم که جهاد را روایت کنیم و جهادگر باشیم، انشاءالله عاقبت بخیر خواهیم بود.

اجرای محمد معتمدی، خواننده پایان بخش این مراسم حدودا چهار ساعته بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها