دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
رویدادهای کتابی خراسان رضوی در سالی که گذشت

استان خراسان رضوی سال 98 میزبان رویدادهای مهمی در حوزه کتاب بود؛ برپایی بیست و یکمین دوره نمایشگاه کتاب، برگزاری شانزدهمین دوره انتخاب کتاب سال و برگزاری همایش ها و جلسات رونمایی و نقد کتاب از جمله آن هاست.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی - فاطمه آصفی:  با اینکه سال 1398 سال پُرفراز و نشیب و پُردست‌اندازی بود، اما همین سختی‌ها خود عرصه‌ای برای ظهور و بروز مهربانی‌ها، همدلی‌ها و نوآوری‌ها فراهم کرد، آری؛ همیشه باید آن روی سکه را هم دید، چرا که به قول کارل سندبرگ، نویسنده آمریکایی در این زمانه، صبح که بیدارمی‌شوی برای اینکه بتوانی چشم هایت را باز کنی، راهی نداری جز اینکه خوش‌بین باشی!
 
سال 98 با سیل شروع شد و سیل مهربانی کتابداران این استان را به خود دید؛ کتابدارانی که در روزهای سختِ بحران به سوی مردم سیل زده شتافتند و با خوانش و اهدای کتاب، سعی در التیام دردهای روحی آن‌ها داشتند.
 
روزهای پایانی هم که کرونا جای پایی در ایران یافت و کتابخانه ها تعطیل شدند، با این وجود، کتاب خواندن رونق گرفت و کتابفروشان، هریک با ابتکاراتی سعی در پرکردنِ اوقات قرنطینه‌ای خراسانی‌ها با کتاب کردند.
 
اهالی فرهنگ‌‌وادب خراسان، در سالی که گذشت تمام سعی خود را بر آن داشتند که حال خوشِ خواندن را به کام خراسانی‌ها بچشانند که درادامه این گزارش به معرفی بخشی از رویدادها و اقدامات صورت گرفته در حوزه کتاب، در خراسان رضوی، پرداخته ایم.

رونمایی از سامانه صدور مجوز الکترونیکی کتاب در مشهد 
سامانه جامع صدور مجوز الکترونیکی کتاب در مشهد که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از مسئولان رونمایی شد، فرآیند زمان صدور مجوز کتاب در خراسان رضوی را به یک سوم کاهش داد.
 
سعید تشکری چهره برتر هنر انقلاب در خراسان رضوی شد
سعید تشکری نویسنده و مدرس ادبیات داستانی، به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی خراسان رضوی شناخته شد.

حضور آستان قدس رضوی با 2400 عنوان کتاب در نمایشگاه تهران
مدیرعامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) از حضور متمرکز موسسات آستان قدس با محوریت این انتشاراتی با حدود 2400 عنوان کتاب در فضایی 300 متری در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

خراسان رضوی پرفروش‌ترین استان طرح تابستانه کتاب شد
استان خراسان رضوی با ۶۸ کتابفروشی فعال خود توانست با ۵۱ هزار و ۶۲۶ نسخه کتاب در صدر پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس تعداد کتاب قرار بگیرد.

شانزدهمین دوره کتاب سال خراسان رضوی برگزار شد
از میان بیش از 3500 عنوان کتاب که به دبیرخانه انتخاب کتاب سال خراسان رضوی ارسال شده بود، پس از جهار مرحله گزینش، درسنامه «تربیت اقتصادی» اثر حجت‌الاسلام محمدحسین الهی‌زاده، رمان «موقف» اثر سعید تشکری، «گزیده رباعیات بیدل» به‌انتخاب محمدکاظم کاظمی، «رویارویی‌های هنر عصر ناصری با هنر غرب» نوشته مصطفی لعل شاطری و «هم‌قسم» با ترجمه احمد نطنزی به عنوان برگزیدگان کتابِ سال خراسان رضوی، انتخاب شدند.

خراسان رضوی؛ پیشتاز در پاییزه کتاب
آمارها تا روز ششم طرح پاییزه نشان داد استان خراسان رضوی با 20012 کتاب، پرفروش‌ترین استان براساس تعداد کتاب است؛ هرچند استان تهران با بیش از 7 میلیارد تومان، استان پیشتاز از لحاظ رقم فروش به‌شمار آید.

برگزاری آئین اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف طی مراسمی با حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در مشهد برگزارشد.

برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد
بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد با حضور 730 ناشر داخلی و25 ناشر خارجی که خود نماینده 88 ناشر در فضای بین‌المللی بودند و همچنین برگزاری نشست‌های نخبگانی و علمی، شب‌های شعر و داستان، برنامه‌های ادبی، جُنگ‌های کودک و نوجوان و رونمایی از کتاب با حضور نویسنده، برگزار شد.

افتتاح چندین کتابخانه در سطح استان خراسان رضوی
کتابخانه شهید مدافع حرم «محمد محمدی مفرد» در مشهد و کتابخانه عمومی مولانا در تایباد افتتاح شد.

برگزاری هشتمین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی
هشتمین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی با حضور بیش از 110 شرکت داخلی و خارجی، برگزارشد.

مشهد میزبان 14 ناشر جهان اسلام در چهاردهمین نمایشگاه قرآن کریم بود
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، حضور 14 ناشر جهان اسلام به همراه 45 نمایندگی از کشورهای عراق، سوریه، لبنان، تونس و ترکیه را از ویژگی‌های چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مشهد دانست.

برگزاری میزگردهای ایبنا در مشهد با عنوان « قلم و مشهد» و « بررسی قدمت شاهنامه پژوهی»
کارشناسان در میزگرد «قلم و مشهد» عنوان کردند: قلم نویسندگان مشهدی در خدمت مسائل پیچیده این شهر زیارتی قرار ندارد و شاهنامه پژوهان در میز گرد «بررسی قدمت شاهنامه پژوهی» در ارتباط با غربت شاهنامه در بنیاد شاهنامه و شاهنامه در حصار مدعیان کاذب شاهنامه‌پژوهی به تبادل نظر پرداختند.

آئین معرفی درسنامه «غناء و موسیقی» در مشهد برگزار شد
کتاب «درسنامه غناء و موسیقی»، برگرفته از متن درس خارج فقه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، طی مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و جمعی از علما و طلاب در مدرسه علمیه سلیمانیه در مشهد رونمایی شد.

برگزیدگان جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مشهد معرفی شدند
اسامی پنج برگزیده پایانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه چهار کشور در کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی اعلام شد.

برگزاری نشست های تخصصی در جمعه های پردیس کتاب
کتاب هایی از جمله « شهر از نو»، « نردبان آسمان »، «شش دهه روزنامه نگاری»، « اندیشه و اندیشه ورزی»، « 40 کودک»، « در دادگاه جهل مقدس» و ...نقد و بررسی شد.

شب شعر «ترامپت» در مشهد برگزار شد
شب شعر هجو و طنز «ترامپت» با حضور جمعی از طنزپردازان برگزیده کشور در سینما هویزه مشهد برگزار شد.

قدیمی‌ترین قرآن جهان در مشهد رونمایی شد
قدیمی‌ترین قرآن جهان منسوب به حضرت علی (ع) در یکی از برنامه های سه شنبه های فرهنگیِ موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی رونمایی شد.

دومین دوره جایزه ادبی محمد قهرمان برگزیده نداشت
دومین دوره جایزه ادبی استاد محمد قهرمان بدون معرفی اثری به عنوان «برگزیده» و تنها با معرفی یک اثر به عنوان «شایسته تقدیر» به کار خود پایان داد.

همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه ابریشم در مشهد برگزار شد
در طی همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه ابریشم از کتاب «شاهنامه ابراهیم سلطان» نوشته فیروزه عبدالله یوا و چارلز ملویل دو ایران‌شناس برجسته دانشگاه کمبریج که مطالعات گسترده‌ای درباره شاهنامه و شاهنامه‌های مصور در این دانشگاه با حمایت آنان انجام شده است، رونمایی شد.

برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی در مشهد
پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی در حالی در مشهد به پایان رسید که متولیان برگزاری، کارنامه نمایشگاه را از حیث کیفی و کمّی قابل دفاع دانستند؛ اما برخی از ناشران از کمبود استقبال از نمایشگاه و فروش اندک کتاب‌های خود، گلایه‌مند بودند.

کلنگ احداث کتابخانه مرکزی نیشابور به زمین زده شد
چهار سال بعد از انتخاب نیشابور به عنوان دومین پایتخت کتاب ایران و با تامین بخشی از اعتبارات مربوط به این طرح، کلنگ احداث کتابخانه مرکزی نیشابور در بوستان ارغوان این شهر به زمین زده شد.

برگزاری سومین دوره گفتگوهای انتقال تجربه با حضور بهترین‌های ادبیات کشور در مشهد
سومین دوره گفت‌وگوهای انتقال تجربه با حضور بهترین‌های حوزه ادبیات کشور در مشهد برگزار شد. ادبیات دوستان مشهدی از این مراسم استقبال کم‌نظیری کردند.

 

زوج مشهدی که وام ازدواجشان را صرف تاسیس کتابفروشی کردند
یک زوج خوش‌ذوق و کتاب‌دوست مشهدی که 6 ماه بیشتر از شروع زندگی مشترک‌شان نمی‌گذرد، پس از دریافت وام ازدواج، به رویای مشترک خود، یعنی تاسیس کتابفروشی، جامه عمل پوشاندند و کتابفروشی « کتاب کوچه» را تاسیس کردند.

دیدار مدیرعامل خانه کتاب با اهالی کتاب در مشهد
مدیرعامل خانه کتاب در بازدید از تعدادی از کتابفروشی‌های مشهد و گپ‌و‌گفت صمیمی با آنها بر لزوم توجه به موضوعات بومی خراسان و اختصاص بخشی از فضای کتابفروشی‌های ایتن شهر به موضوعات و نویسندگان بومی، خراسان‌پژوهی و خراسان‌شناسی، تاکید کرد. در طی این سفر حسینی پور به عیادت نجیب مایل هروی نیز رفت.

خزانِ «گلستان کتاب» در مشهد!
بازارچه کتاب گلستان در کلانشهر مشهد، این روزها به خزان خود نزدیک شده است و واحدهای صنفی کتابفروشی آن در آستانه تعطیلی کامل قرار گرفته‌اند؛ ضربه دیگری بر پیکره نیمه جان کتاب و کتابخوانی در کلانشهر مشهد.

برگزاری مراسم رونمایی و نقد کتاب در موسسه خردسرای فردوسی
در این موسسه کتاب‌هایی از جمله «تاریخچه فرمانروایان خراسان»، «دلدادگی و خنیاگری در شاهنامه»، «تاریخ بدن در ادبیات» و.. با حضور نویسنده و صاحب‌نظران معرفی و نقد شد.
 

کاسب مشهدی که «کولبر فرهنگی» شد
«سیداحمد حسینی» هر روز با کوله‌ای بر پشت و پُر از کتاب سراغ کاسبان شهرش، مشهد می‌رود تا آنها را به مطالعه و کتابخوانی ترغیب کند. او اما با برخوردهای متفاتی مواجه می‌شود؛ «برخی می‌گفتند برو فکر نون کن! حالا همه مشکلات حل شده که دنبال کتاب خواندن ما هستی؟

غُربت برگزیدگان مشهدی جایزه کتاب سال در مشهد/ «کسی سراغی از ما نگرفت»
محمدرضا عطایی و امیر فتوت که آثارشان در بخش ترجمه، جزو آثار برگزیده سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال قرار گرفت، می‌گویند که با گذشت چندین روز از برگزاری مراسم، هیچ بازخوردی بابت کسب این موففیت، از مدیران فرهنگی شهر مشهد نگرفته‌اند.

برگزاری نشست های «تجربه‌نگاری در حوزه رسانه» در «کافه‌ کتاب آفتاب»
این سلسله نشست ها با نام « سوژه» با حضور یونس شکرخواه و سیدعلی میرفتاح برگزار شد.

 برگزاری نشست «مولانا در چشم انداز جهانی» در مشهد
در این نشست که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، سلمان ساکت، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی کارکردهای موجود مولوی و آثارش برای انسان امروز را عامل درخشش مولانا در جهان مدرن خواند.
 

فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در خراسان رضوی تقدیر شدند
آئین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با تقدیر از فعالان عرصه کتاب خراسان رضوی، به همت اداره کتابخانه‌های خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

افزوده شدن بیش از 400 نسخه نفیس به گنجینه کتابخانه آستان قدس
در فصل بهار 98، بیش از 400 نسخه نفیس خطی و چاپ سنگی به مخزن کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی افزوده شد.

امیر شعر خراسان درگذشت
امیر برزگر خراسانی، فرزند حسن مشهور به حاج حسن معمار مشهدی، از شعرای معاصر و بنام کشور، در پی یک دوره بیماری سخت در تیرماه 98 درگذشت.

نسخه‌ای نفیس و بسیار کهن از نهج البلاغه در مشهد رونمایی شد
همزمان با ایام شهادت حضرت علی (ع) و در دهمین برنامه موسوم به «سه‌شنبه‌های فرهنگی» از یکی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین نسخ خطی نهج البلاغه در مشهد رونمایی شد.

نسخ خطی و مصور شاهنامه در موزه آستان قدس رونمایی شد
همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابولقاسم فردوسی، طی مراسمی با حضور پژوهشگرانی از ۱۵ کشور دنیا، از مجموعه نسخ خطی و مصور شاهنامه در موزه آستان قدس رضوی در حرم مطهررضوی مشهد رونمایی شد.

تعطیلی کتابخانه های عمومی و ابتکارات کتابفروشان مشهدی
با شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور کتابخانه های عمومی تعطیل و بازار خرید و فروش حضوری کتابخانه ها کساد شد اما کتابفروشان مشهدی با طرح های مختلفی از جمله کرونا-کتاب، کروتاب، کتارونا و ..به استقبال از خرید و فروش آنلاین رفتند.

سرگرمی‌های کرونایی اهل کتاب خراسان
با اینکه شیوع کرونا بسیاری از محافل فرهنگی استان خراسان رضوی را تعطیل کرده اما فضای مجازی توانسته به‌کمک اصحاب فرهنگ و هنر بیاید و این خلاء را جبران کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها