چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
باید اصالت را به کیفیت داد/ نیازمند نوع نگاه‌های متکثر هستیم

سردار عامری گفت: باید اصالت را به کیفیت داد، اما از کمیت نیز نباید غفلت کرد. تنوع بخشی به گونه‌ها مهم است و ما نیازمند نوع نگاه‌های متکثر هستیم چراکه ما را به مسیر مناسبت‌تری از عرصه فرهنگ هدایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست هم‌اندیشی کتاب پژوهی دفاع مقدس، با حضور کارشناسان و فرهیختگان حوزه ادبیات دفاع مقدس صبح امروز در سالن قصرشیرین موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
 
سردار سرتیپ «داود عامری» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ضمن تبریک ایام دهه فجر اظهار داشت: بی‌شک وظیفه ما مسلمانان و شیعیان تنها متوجه خودمان نیست بلکه ما داعیه‌دار اهتزار پرچم توحیدی بر بام عالم هستیم.

وی به موضوعات این جلسه اشاره کرد و گفت: در این هم‌اندیشی تلاش می‌کنیم تا تاملی در فرایند تولید کتاب دفاع مقدس داشته باشم و دانش و دغدغه‌هایمان را به هم عرضه کنیم، لذا این نشست مهمانی اهالی فرهنگ و نشر است.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس افزود: امروز ابتدا درباره اصالت و محتوا در کتاب دفاع مقدس، مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کتاب دفاع مقدس، توجه به حوزه آرایه‌های هنری، صنایع فرهنگی حوزه نشر و تاثیر فناوری‌های نوین در عرصه نشر کتاب بحث خواهیم داشت.

سردار عامری درخصوص اصالت و محتوا در کتاب دفاع مقدس گفت: بحث‌های زیادی در حوزه ادبیات دفاع مقدس وجود دارد و چالشی درباره کمیت و کیفیت همواره مورد بحث است. هرکدام از این موضوعات نیز طرفدارانی دارد که نگاه مستقلی را به ما ارائه می‌دهد که می‌توان درباره آن‌ها گفتگو کرد که آیا ما به کمیت مخاطب توجه کنیم یا اینکه تعداد بیشتری کتاب منتشر کنیم، کدام‌یک از این مسائل موثرتر خواهد بود.

وی ادامه داد: در حوزه محتوا نیز مباحث مختلفی داریم که آیا محتوا به پیام و شعار‌ها بپردازد یااینکه حوزه تأثیرگذاری بر مخاطب را دنبال کنیم؟ کدام‌یک از آن‌ها اولویت دارد و باید مورد توجه قرار داد. دیدگاه شخصی بنده این است که به‌نظر می‌رسد باید اصالت را به کیفیت داد، اما از کمیت نیز نباید غفلت کرد. تنوع بخشی به گونه‌ها مهم است و ما نیازمند نوع نگاه‌های متکثر هستیم چراکه ما را به مسیر مناسبت‌تری از عرصه فرهنگ هدایت خواهد کرد. هدف از این موضوع تأثیرگذاری بر انسان‌ها است که باید زبان مناسبت‌تر و فاخرتر حتما باید مورد توجه باشد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس عنوان کرد: ما باید کمیت و کیفیت را مورد توجه قرار دهیم، اما اصالت را به کیفی بخشی اختصاص دهیم، امروز یک اثر فاخر بر ادبیات جهان تاثیرگذار است. امروز فرهیختگان ادب فارسی یک کتب دارند که منشأ تحولات انسانی است درحالی که ممکن است هزاران کتاب داشته باشیم که حتی اسم آن‌ها هم شنیده نشده باشد.

سردار عامری تاکید کرد: اصالت را باید به محتوا دهیم و در کمیت نگاهمان به حوزه تأثیرگذاری و مخاطب باشد.

وی درخصوص مطالبات مقام معظم رهبری گفت: رهبری همواره تلاش کرده در مسیر معماری ادبیات دفاع مقدس حرکت کند. ادبیات دفاع مقدس را بیشتر از آنکه نویسندگان معماری کرده باشند، رهبران ما با راهبری‌های راهبردی و دخالت و حضور در جای جای این حوزه، تلاش کرده‌اند ادبیات دفاع مقدس را معماری کنند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: رهبری در حوزه ادبیات دفاع مقدس همواره تلاش کرده‌اند این حوزه را ارزش‌گذاری کنند و از کالا‌های ارزشمند در کشور بدانند. ایشان بار‌ها از نویسندگان و فعالین حوزه حمایت کرده‌اند و وقت‌های بسیاری را برای شنیدن حرف ادیبان این حوزه گذاشته‌اند. وی از حدود ۵۰ کتاب تقریظی‌شان ۴۳ کتاب از ادبیات دفاع مقدس را تقریظ کرده‌اند که نشان‌دهنده عمق نگاه ایشان به این حوزه است.

سردار عامری تصریح کرد: موضوع دفاع مقدس در ۱۰ سال گذشته چهارمین موضوع مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. مطالبه ۱۰۰ برابری ایشان از ادبیات دفاع مقدس با نگاه به کمیت و حوزه مخاطب است. ایشان همواره از کار‌های انجام شده تقدیر و تشکر کرده‌اند که نشان دهنده افق و نگاه ایشان به این موضوع است.

وی گفت: رهبری همواره در جلسات خصوصی بر هم‌افزایی و کار هماهنگ مرتبط تاکید داشته‌اند یعنی ما نگاه‌هایمان را در مسیر رسیدن به یک هدف بزرگ همراه کنیم و نشر دفاع مقدس را همواره در این مسیر مورد تاکید قرار داده است. رهبری معمولا در برابر آسیب‌های این حوزه دستور و تاکید بر صبوری و مقاومت فرهنگی دارند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس تاکید کرد: رهبری معتقد است هر اندیشه بلندی نیازمند ادبیات فاخری برای انتقال است که بار‌ها ایشان اشاره داشته‌اند که ادبیات دفاع مقدس آن قطعه سترگ است که باید همواره مورد حمایت قرار بگیرد تا جای خود را باز کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها