چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
زلف جشنواره را به رویداد هفته کتاب گره نخواهیم زد

حسینی‌پور درباره رویکرد خانه کتاب برای انتخاب دبیر جشنواره در دوره‌های آتی، گفت: منتظر انتخاب دبیر هفته کتاب برای معرفی دبیر جشنواره نخواهیم ماند و موضوع تهیه فهرست نامزد‌های دبیری جشنواره طرح شده است.

به گزارش خبرنگاران کتاب ایران‌(ایبنا)، «دور‌همی کتاب و رسانه، نشست صمیمی خبرنگاران روزنامه‌نگاران، عکاسان و برنامه‌سازان رسانه‌های با دست‌اندکاران جشنواره کتاب و رسانه» سه‌شنبه(10 دی‌ماه) در سرای اهل موسسه خانه کتاب برگزار شد.

نیکنام حسینی‌‌پور، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب در این نشست با اشاره به ویژگی‌های شغل خبرنگاری، درباره مشکلات برگزاری هجدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه، بیان کرد: هرچند در جریان برگزاری هجدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه با مشکل اتصال اینترنت مواجه بودیم موفق به برگزاری این رویداد شدیم.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این نشست، افزود: این نشست با هدف گفت‌‌و‌گوی صمیمانه و همچنین مباحث انتقادی به جشنواره کتاب و رسانه برگزار شد. یکی دیگر از بهانه‌های برگزاری این نشست، موضوع تحقق وعده شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر پرداخت جایزه نقدی به برگزیدگان شانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه است.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: امید‌واریم با هر تصمیمی که درباره ادغام به موسسه زیر مجموعه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتخاذ می‌شود، موسسه جدید به جشنواره کتاب و رسانه باور داشته باشد؛‌ علاوه براین سال آینده این رویداد با رفع موارد انتقادی از‌جمله درباره آیین‌نامه و همچنین فرآیند اجرایی ‌پر‌بارتر برگزار شود.   

وی افزود: در دوره‌های بعدی، حتما زلف جشنواره را به رویداد هفته کتاب گره نخواهیم زد و منتظر انتخاب دبیر هفته کتاب برای معرفی دبیر جشنواره نخواهیم ماند و بعد از هجدهمین دوره، موضوع تهیه فهرست نامزد‌های دبیری جشنواره طرح شده است.  
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب درباره تشکیل دبیر‌خانه دائمی جشنواره کتاب و رسانه بیان کرد: این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و پیشنهاد بارگذاری محتوای خبری در سامانه جشنواره طی سال برای پیشگیری از ترافیک کاری در آستانه جشنواره قابل توجه است. همچنین بخشی از مسئولیت هم‌افزایی برای توجه به حمایت معنوی از برگزیدگان بر عهده خانه کتاب است که با ایجا مزیت‌سازی مورد توجه گرفته است.

 وی درباره توجه موسسه خانه کتاب به مقوله نقد، بیان کرد: باب گفت‌و‌گو و نقد درباره رویداد‌های مختلف از‌جمله کتاب و رسانه در موسسه خانه کتاب باز است؛ علاوه‌براین سال آینده در جریان داوری جشنواره به بهره‌مندی از  ظرفیت دانشگاهی و علمی توجه خواهد شد. ضمن اینکه وظیفه خود می‌دانیم به نکوداشت  پیشکسوتان توجه داشته باشیم. 
 
حسینی‌پور ضمن تشکر از مجموعه شورای شهر و شهرداری تهران در حمایت از طرح برگزاری پاییزه سال 98 بیان کرد: این حمایت نشان مِی‌دهد نگاه این مجموعه متفاوت است؛ چراکه در حوزه‌های مختلف از‌جمله تقدیر از نویسندگان و انجام فعالیت‌های مشترک استمرار پیدا کرده است.
 
خبرنگاری کتاب اصالت دارد
علیرضا بهرامی، دبیر هجدهمین جشنواره کتاب و رسانه نیز در این نشست با اشاره به پایه‌های شکل‌گیری این رویداد در سال 1381 گفت: برگزاری هجدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه، اتفاق ویژه‌ای محسوب می‌شود چراکه بعد از پشت سر گذاشتن تلاطم و پستی و بلندی‌ها به اینجا رسیده و باید قدردان آن بود.

بهرامی همچنین با ایده واگذاری جشنواره به انجمن خبرنگاران کتاب و محقق نشدن آن اشاره کرد و بیان کرد:  انجمن خبرنگاران کتاب به شکل یک قرارداد و متنی بر کاغذ شکل نگرفته اما، از نظر احساسی این انجمن شکل گرفته‌ است.

دبیر هجدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه بیان کرد: حوزه کتاب، به‌دلیل تجملاتی نبودن و اینکه گردش مالی هیچ‌وقت در این حوزه مسئله پررنگی نبوده‌، دارای اصالت است. این رویداد در روند تولید محتوای حوزه کتاب در رسانه‌ها تاثیرگذار بوده‌ است؛ به‌ویژه در روزگاری که بیش از هر وقت دیگری فرهنگ و هنر می‌تواند ایفاگر نقش‌هایی باشد که دیگران نتوانستند آن را انجام بدهند.

وی درباره بخش قابل‌توجه دغدغه‌های مشترک بین خبرنگاران، برگزار‌کننده‌ها و شرکت‌کننده‌ها مشترک بیان کرد: اشتراک دغدغه‌ها ناشی از تاثیر‌پذیری از عوامل بیرونی است. جشنواره کتاب و رسانه در دوره‌های اخیر به مفهوم درونی، خود وفادار بوده که بخشی از آن ناشی از توجه به خرد جمعی و همچنین میزان نقد‌پذیری دست‌اندر‌کاران جشنواره است.

دبیر هجدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه گفت: نباید فراموش کنیم نقد باید قابل‌پذیرش باشد و اگرنه از مختصات نقد خارج شده است. گاهی میزان نقد‌پذیری مدیر‌عامل خانه کتاب کلافه‌‌ام کرد تا حدی که ترس تبدیل شدن آن به ژست را ایجاد می‌کرد. 
 
بهرامی، میزان نقد‌پذیری متولی برگزاری جشنواره کتاب و رسانه را نشانه توجه به جریان توسعه در بُعد عملی دانست و افزود: گاهی تصور می‌کنم میزان نقد به جشنواره به‌حدی می‌رسد که نمی‌تواند دلیلی جز احساس صمیمت خانوادگی داشته باشد که دستاور قابل‌توجهی است.

دبیر هجدهمین دوره جشنواره درباره واسپاری این رویداد به خارج از نهاد دولتی و یا وابسته به نهاد دولتی گفت: باید توجه داشته باشیم در واقعیت چه میزان می‌توانیم این مساله را محقق کنیم. درباره این موضوع پرسش اساسی این است که کجا و چگونه؟ در غیر این صورت به نظر می‌رسد در این جلسه فاتحه جشنواره کتاب و رسانه را می‌خوانیم.

بهرامی با اشاره به عملکرد معاونت مطبوعاتی به‌عنوان یک حمایت لجستکی اما بدون تفکر و لحظه‌ای از جشنواره گفت: درحالی‌که معاونت مطبوعاتی حمایت را حق خبرنگاران برگزیده اعلام کرد، حمایت این معاونت به‌گونه‌ای در کمتر از دوهفته محقق می‌شود که از سوی خبرنگاران، توهین تعبیر می‌شود.

وی واسپاری جشنواره به خارج از نهاد دولتی را مقوله‌ای دشوار ارزیابی کرد و گفت: روزی اگر جشنواره کتاب و رسانه برگزار نشود، اتفاق قابل توجهی برای نهاد خارج از دولت نخواهد بود اما برای ما که به‌عنوان مطالبه‌گریم و نسبت به‌ آن تعصب داریم، بسیار قابل توجه است.

دبیر هجدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه درباره رویکرد داوری جشنواره در انتخاب نکردن برگزیده بخش گزارش بیان کرد: این شیوه پیش‌تر در بسیاری از جشنواره‌ها وجود داشته است. ناگفته پیداست مطالب در جریان رقابت باید از یک سطح مطلوبیت برخوردار باشند.

در بخش پایانی این مراسم، هدایای معوق مانده از سوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر و شهرداری تهران به برگزیدگان شانزدهمین دوره از جشنواره کتاب و رسانه، اهدا شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها