پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
لزوم توجه نهادهای مسئول فرهنگی - اجتماعی به کودکان و نیازهای‌شان

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره نشان هدهد سفید گفت: نسل آینده‌ساز تنها در صورتی می‌تواند از فرصت‌های طلایی عمر و امکانات جدید بهره ببرد و آماده ایفای نقش در شئون فرهنگی ـ اجتماعی آینده این کشور باشد، که تمامی نهادهای مسئول فرهنگی ـ اجتماعی در برنامه‌ریزی‌های خود توجه خاصی به این نسل و نیازهای آن داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه نشان هدهد سفید با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌رضا مختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، مهدی رمضانی؛ معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی، امین متولیان؛ معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فن‌آوری نهاد کتابخانه‌های عمومی، اسماعیل شفاعی؛ معاون اداری مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیر عامل موسسه خانه کتاب، فریدون عموزاده خلیلی؛ دبیر جشنواره نشان هدهد سفید، مصطفی رحماندوست، مهدی حجوانی، علی‌اصغر سیدآبادی، جواد محقق و جمعی از نویسندگان و ناشران کودک و نوجوان به همراه تعدادی از کودکان و نوجوانان عصر چهارشنبه (۶ شهریور) در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

علی‌رضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم از نوجوانی خواست تا متن سخنرانی‌اش را به نمایندگی از او قرائت کند. در این متن آمده بود:

«در سال‌های دور کودکی نسل من، نه کتاب‌های مناسب از نظر محتوا و تناسب با شرایط سنی کودکان و نوجوانان در انواع مختلف و متنوع موجود بود، نه نشریات متعدد قابل استفاده، تنها معدودی نشریه کودک و نوجوان آن هم با شمارگان محدود و غیرقابل دسترس در تمامی نقاط کشور، تعداد کتابخانه‌ها هم حتی به اندازه یک سوم شهرهای کشور عزیزمان نبود.

به برکت انقلاب اسلامی و در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی کودکان و نوجوانان این سرزمین هم از نعمت کتاب‌ها متعدد و متنوع در موضوعات مختلف فرهنگی، علمی، دینی که توسط ناشران اختصاصی این حوزه منتشر می‌شوند برخوردارند، و هم از امکان استفاده از نشریات متعدد مربوط به این گروه سنی.

البته این نسل با پدیده‌های نوظهوری چون فضای مجازی نیز روبه‌روست، که هم فرصت‌های طلایی دسترسی به اطلاعات مفید در کمترین زمان را در اختیار قرار داده و هم تهدید مواجهه با سیل ویرانگر مطالب غیرصحیح و غیرمفید و تلف‌کننده وقت و سرمایه گرانقدر و تکرار ناشدنی کودک و نوجوانی.

این نسل آینده‌ساز در این جهان متنوع و مالامال از پیام‌های مختلف و متنوع و متضاد تنها در صورتی می‌تواند هم از فرصت‌های طلایی عمر و امکانات جدید بهره ببرد و هم آماده ایفای نقش در شئون فرهنگی ـ اجتماعی آینده این کشور باشد، که تمامی نهادهای مسئول فرهنگی ـ اجتماعی در برنامه‌ریزی‌های خود توجه خاصی به این نسل و نیازهای آن داشته باشند.

یکی از مناسب‌ترین فضاهای فرهنگی در این زمینه کتابخانه‌های مختلف مدارس، مساجد و از همه مهمتر کتابخانه‌های عمومی است که می‌تواند پایگاهی مطمئن و قابل اعتماد برای رشد و شکوفایی این نسل گردد.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دوره جدید با تغییر رویکرد کتابخانه‌ها به پایگاه اجتماعی فرهنگی و نیز مشارکت اعضا و کاربران در اداره و بهبود شرایط کتابخوانی و کتابخانه‌ها، طرح‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داد که طرح «هدهد سفید» یکی از این برنامه‌هاست.

در این طرح هزار کودک و نوجوان عضو فعال کتابخانه‌ها با مطالعه کتب مختلف به ارزیابی کتاب‌ها پرداخته، محبوب‌ترین نویسنده خود را در دوره‌های مختلف انتخاب، و به او مدال هدهد اهداء می‌کند.

خدای متعال را سپاس می‌گویم که اولین دوره این طرح به نتیجه رسید و شاهد اختتامیه آن هستیم. دست تمام کودکان و نوجوانان مشارکت‌کننده در این طرح را می‌بوسم و از درگاه خداوند عزیز برای آنان آرزوی سلامتی و سعادت دارم و از رشد و شکوفایی دوره‌های بعدی این طرح را چشم انتظارم.»

در ادامه فهرست کاندیداهای نشان هدهد سفید اعلام و از داوران کودک و نوجوان برگزیده تقدیر شد.
کاندیداهای غیرداستانی نوجوان
1. بیژن و منیژه / سوسن طاقدیس/ کانون پرورش فکری 
2. قصه ما مثل شد/ محمد میرکیانی/ به‌نشر
3. قصه‌های شاهنامه/ آتوسا صالحی/ افق
4. ماه غریب من/ مجید ملامحمدی/ به‌نشر
5. مثل‌ها و قصه‌هایشان.../ مصطفی رحماندوست/ محراب قلم
 
کاندیداهای غیرداستانی کودک
1. ده قصه از امام رضا(ع)/ مژگان شیخی/ قدیانی
2. سکه و کباب/ سیدفرخ زندوکیلی/ نهاد کتابخانه‌ها
3. قصه‌های قرآنی/ مجید ملامحمدی/ نوای مدرسه
4. گاو طلایی/ علی باباجانی/ نشر جمال
5. محمد(ص) مثل گل بود/ غلامرضا حیدری ابهری/ بوستان فدک
 
کاندیداهای شعر کودک
1. الاغه با تو قهرم.../ شکوه قاسم‌نیا/ نشر شهر
2. دختر بهار/ احمد میرزاده/ به‌نشر
3. شعرهای شیرین برای بچه‌ها/ چند شاعر/ قدیانی
4. فرشته‌های کوچک/ سعید عسگری/ نهاد کتابخانه‌ها
5. می‌ می نی الهی بد نبینی/ ناصر کشاورز/ افق

کاندیداهای داستانی نوجوان
1. پیش از بستن چمدان/ مینو کریم‌زاده/ کانون پرورشی فکری
2. دختری با روبان سفید/ مژگان کلهر/ کانون پرورش فکری 
3. زیبا صدایم کن/ فرهاد حسن زاده/ کانون پرورش فکری 
4. و باز هم سفر/ ناصر یوسفی/ افق
5. هستی/ فرهاد حسن‌زاده/ کانون پرورش فکری 
 
کتاب‌های داستانی کودک/ کاندیداها
1. جناب قورباغه/ مصطفی خرامان/ فاطمی
2. خانه خاله پیرزن دور نیست/ علی اصغر سیدآبادی/ منظومه حرف ماهک
3. دنیا می‌خواست به دنیا بیاد.../ مجید راستی/ انتشارات سروش
4. قصه‌های من و مامان/ ویولت رازق‌پناه/ چشمه
5. مار مرد و مار مرد و مار مرد/ علی‌اکبر یاغی‌تبار/ نهاد کتابخانه‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها