چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
رونمایی از مجموعه شعری که به خسرو آواز تقدیم شد

​نشست نقد و بررسی مجموعه غزليات «رقص باد صبا» برگزار شد، مجموعه شعری که سعید ناظمی آن را به محمدرضا شجریان تقدیم کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی مجموعه غزليات «رقص باد صبا» سروده سعيد ناظمی با حضور غلامرضا امامی، نويسنده و منتقد ادبی در فرهنگسرای رسانه و شبكه‌های اجتماعی برگزار شد.

در اين مراسم كه با اجرای ماندانا زندی صورت گرفت در بخش نخست امامی به تاثير جايگاه شعر كلاسيک ايران در طی ادوار مختلف پرداخت و از آن به عنوان زبان مشترک ميان نسل‌های فارسی زبان ياد كرد.

وی ضمن برشمردن مصداق‌هايی از تاثير شعر و عرفان در حيات اجتماعی ايران عنوان کرد: ادبیات کلاسیک ايران برای ادامه حيات خود از لحاظ ساختار زبانی و ارائه شیوه‌های نو بايد به مضمون‌پردازی‌های جديدی روی بياورد تا بتواند اهالی ادبيات را با غزل آشتی دهد. اين كاری است كه سعيد ناظمی به خوبی از عهده آن برآمده و مضامين جديدی را در قالب الگويی كهن ولی بازآفرينی شده به مخاطب ارائه داده است.

امامی با اشاره به مفاهيمی چون موسيقی ايرانی، خوشنويسی و اسطوره در اين مجموعه غزل به دايره واژگانی غنی اين شاعر اشاره كرد و افزود: تمام اشعار اين مجموعه بر اساس اوزان عروضی ادبيات كلاسيک ايران نوشته شده و به اين لحاظ مثال زدنی است. ناظمی با مطالعات فراوانی كه در اين دو دهه داشته مضامين بكر و غيرتكراری فراوانی را در اين مجموعه به مخاطب عرضه داشته است.

نويسنده «جز زيبايی نديدم» ضمن خوانش برخی ابيات اين مجموعه و مقابله آن با شعر شاعران قرون گذشته ادبيات فارسی، ناظمی را ادامه دهنده راه آنان خطاب كرد و گفت: در زمان حاضر ارائه آثاری از اين دست كمتر شده و به خاطر سختی سرايش شعر در اين قالب خاص كمتر شاعری به اين فرم از ادبيات رو می‌آورد. كاری كه به دانش و احساس زيادی نياز دارد كه در اين عصر اين داشته‌ها كمياب شده است.

در ادامه ماندانا زندی كه اجرای اين برنامه را بر عهده داشت پس از خوانش يكی از غزليات اين مجموعه از ناظمی خواست به چگونگی انتشار اين مجموعه بپردازد.

اين شاعر با تقدير از حضور طاهره ناظمی و محمد سبحانی و سيد رحمان صفوی به‌عنوان گرافيست، طراح جلد و صفحه‌آرای اين اثر و همين طور خط زيبای استاد شادمان روی جلد اين مجموعه، چاپ اين اثر را مرهون پیگيری‌ها و تلاش‌های همسر خود عنوان كرد و افزود: بدون شک اگر اصرارهای همسرم نبود هيچ وقت اين اثر به چاپ نمی‌رسيد. من سال‌های زيادی را صرف آموختن عروض و قافيه و خوانش متون قديمی كردم و از اين لحاظ خوشحالم كه توانستم اثری درخور خلق كنم. اين اشعار به تناوب در طول زمانی بيش از دو دهه نوشته و گردآوری شده است و به رغم استفاده از الگويی كهن به مفاهيم جديد امروزی می‌پردازد. اين كتاب را به استاد محمدرضا شجريان تقديم كردم چون به بيماری سختی دچار شد كه من نيز دو بار آن را تجربه كرده‌ام.

وی ضمن آرزوی سلامتي برای اين استاد آواز در پاسخ به سئوالی اشاره كرد: زبان يک موجود زنده است كه واژگان جديد را خود انتخاب می‌كند. اگر واژه‌ای نامأنوس وارد اين سيستم شود به مرور و خود به خود از دايره كلمات حذف می‌شود. واژگان شاعران بزرگ و كلاسيک ما اگر نامأنوس بودند در گذر زمان حذف می‌شدند و ماندگاری اين آثار دليل محكمی بر پذيرش اين واژگان قديمی است در روزگار جديد.

نويسنده كتاب «وصال عاشقانه» تأكيد كرد غزل يک معنا و مفهوم خاص دارد و آوردن كلماتی جديد در آن نمی‌تواند بيانگر عنوان غزل نو باشد. اين گونه‌ای ديگر از شعر است كه بايد بر آن نام جديدی گذاشت.

غلامرضا امامی در آخرين گفته‌هايش انسان‌ها را به عشق و محبت فراخواند و از همگان خواست دوست داشتن و شادی را جزئی لاينفک از زندگی خود قرار دهند.

ناظمی در پايان مراسم قسمت‌هايی از ساقینامه خود را برای حاضران قرائت كرد كه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

به زودی از كتاب «وصال عاشقانه» اثر ديگر اين نويسنده كه به تازگی و به مناسبت ايام محرم منتشر شده است در همين مكان رونمايی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها