یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
نابینایان از فرصت برابر در زمینه دسترسی به کتاب برخوردار نیستند

قائم مقام انجمن نابینایان ایران بر اهمیت ایجاد شرایط برابر بین نابینایان و افراد بینا در زمینه دسترسی به کتاب تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نشست خبری «تولید کتاب صوتی ویژه نابینایان و کم‌بینایان» یکشنبه(28 بهمن‌ماه) با حضورعلی‌اکبر جمالی، مدیر‌عامل انجمن نابینایان ایران،‌ منصور شادکام؛ قائم مقام انجمن نابینایان ایران، محمد‌مهدی صادق؛ مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد، جمالی؛ مدیرعامل انجمن نابینایان کشور در شرکت پرداخت الکترونیک داده‌پردازان سداد برگزار شد.
 
نابینایان از فرصت برابر در زمینه دسترسی به کتاب برخوردار نیستند
شادکام با تاکید بر اهمیت مقوله فرهنگ، درباره لزوم توجه بیشتر به ایجاد شرایط برابر برای نابینایان در زمینه دسترسی به کتاب بیان کرد: رکن اصلی فرهنگ در جامعه کتاب است. جایگاه کتاب و کتابخوانی، نشان دهنده میزان توسعه‌یاقتگی و پیشرفت هر کشور قلمداد می‌شود؛ بنابراین نابینایان نیز باید مانند دیگر افراد جامعه به کتاب دسترسی داشته باشند و این افراد در این زمینه مستثنی نیستند.   
 
وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی انجمن نابینایان ایران، تبعیض بین افراد بینا با نابینا در زمینه میزان دسترسی به کتاب از‌جمله منابع درسی است. نابینایان از فرصت برابر در این حوزه برخوردار نیستند، در‌حالی‌که سازمان ملل متحد کشور‌ها را ملزم به ایجاد شرایط برابر بین معلولین و دیگر افراد جامعه کرده است.  
 
شادکام با تاکید بر اهمیت توجه به ایجاد دسترسی بیشتر به انواع کتاب برای نابینایان  و انتقاد از تولید بی‌کیفیت کتاب‌ها برای این قشر از‌ جامعه بیان کرد: برای تولید کتاب صوتی با شرکت پرداخت الکترونیک سداد وارد مذاکره شدیم و این گفت‌و‌گو‌ها به عقد قرار‌همکاری منجر شد.
 
تولید ماهانه دو عنوان کتاب صوتی از سوی سداد
صادق، در ادامه این نشست درباره آغاز همکاری شرکت پرداخت الکترونیک سداد با انجمن نابینایان ایران برای تولید کتاب صوتی گفت: آبان‌ماه سال جاری همزمان با سی‌و‌ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و به دنبال مذاکره با انجمن نابینایان، قول تولید ماهانه دو عنوان کتاب صوتی از سوی شرکت سداد طرح شد و امروز این قول به مرحله اجرا رسیده است. امید‌واریم از اسفند‌‌ماه این قول عملیاتی شود.
 
وی با اشاره به جریان تولید کتاب صوتی برای انجمن نابینایان ایران افزود: کتاب‌ها با انتخاب انجمن برای صوتی شدن به شرکت سداد معرفی می‌شود. تولید کتاب‌های صوتی زمینه کودک و نوجوان، آموزشی و درسی از سوی شرکت سداد با اهداف تجاری نیست.  

پرسنل «سداد» گوینده کتاب صوتی شدند  
صادق درباره اهداف تولید کتاب صوتی در شرکت سداد بیان کرد: علت اصلی ورود سداد به موضوع تولید کتاب‌های صوتی، توجه به مقوله مسئولیت اجتماعی فراتر از چارچوب‌های همیشگی بود؛ به‌عبارت دیگر درگیر کردن نیرو‌های شرکت و در گام بعدی، جلب توجه مشریان در اجرای برنامه‌های فرهنگی از اهداف اصلی ورود سداد به حوزه تولید کتاب‌های صوتی است.  
 
مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد افزود: کتاب‌های صوتی با گویندگی نیرو‌های شرکت سداد تولید می‌شود. این افراد با سپری کردن دوره‌های آموزشی زیر نظر گویندگان مجرب صداوسیما آموزش دیده‌ و می‌بینند تا کتاب‌های صوتی با کیفیت دلخواه انجمن نابینایان تولید شود.       
 
صادق با تاکید بر لزوم توجه به توانمندی‌های نابینایان افزود: با تولید کتاب صوتی در تلاش هستیم توانمندی‌ نابینایان افزایش پیدا کند و جامعه نیز از توانمندی‌ این افراد بهره‌مند شود.  
اهمیت تغییر نگرش در فعالیت‌های خیر‌خواهانه
جمالی نیز در ادامه این نشست ضمن تشکر و قدر‌دانی از مجموعه شرکت پرداخت الکترونیک داده‌پردازان سداد بیان کرد: از مجموعه شرکت سداد برای نگرش جدید و مردمی برای ارائه خدمات به نابینایان تشکر می‌کنم. متاسفانه آن‌گونه که انتظار داریم در زمینه ارائه خدمات فرهنگی کم‌رنگ است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد فعالیت نیرو‌های جوان در شرکت سداد، عامل اصلی ایجاد نگرش جدید در حوزه کار خیر‌خواهانه است.
      
کتاب‌های صوتی باری به هر جهت تولید می‌شوند
شادکام در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگاران درباره انتخاب کتاب‌ها برای تبدیل شدن به محتوای صوتی بیان کرد:  با توجه به نظر سنجی از کتابداران کتابخانه‌های گویا و فعال زیر نظر انجمن نابینایان کشور، در گام نخست تولید کتاب صوتی‌ برای کودک و نوجوان در نظر است. کتاب‌های دانشگاهی و کتاب‌های دیگر حوزه‌‌ها، نیز به مرور در برنامه قرار خواهد گرفت.
 
وی با تاکید بر اهمیت توجه به تولید کتاب برای نابینایان به‌ویژه کودکان و نوجوانان افزود: سال 1391 تنها 40 عنوان کتاب بریل برای کودکان و نوجوان در کشور وجود داشت و تبعیض قابل توجهی در مقایسه با میزان تولید کتاب برای افراد بینا را نشان می‌داد؛ علاوه‌بر این کتاب‌های صوتی تولید شده از سوی ناشران، باری به هر جهت و بی‌هدف بوده در‌حالی‌که شرکت سداد با نظر و مشورت با انجمن نابینایان ایران به تولید کتاب صوتی افدام کرده است.

صادق نیز ادامه داد: کتاب‌ها متعلق به انجمن نابینایان کشور است و رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.
 
نیما کرمی؛ گوینده رادیو و تلویزیون و مدیر هنری تولید کتاب صوتی شرکت پرداخت الکترونیک داده‌پردازان سداد، نیز درباره آموزش نیرو‌های مستعد این شرکت برای تولید کتاب صوتی گفت.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود رضا پیرهادی ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    سلام. من رمانی بر اساس زندگی یک نابینا نوشته ام. لطفا برای نشر کتاب بنده را حمایت کنید.09229885029

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها