دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱
دانشگاه مذاهب اسلامی از هر مذهبی کرسی ایده‌پردازی دارد

حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری در نشست خبری تشریح برنامه‌های یک‌سال گذشته و برنامه‌های پیش‌روی دانشگاه مذاهب اسلامی، بیان کرد: امروز دیگر این دانشگاه گمنام نیست و در چشم‌انداز به‌عنوان یک قطب علمی در زمینه تقریبی در جهان اسلام به آن نگاه می‌کنیم. دانشگاه الازهر مصر که در جهان اسلام بسیار مطرح است نیز نقاط ضعفی ازجمله خلأ وجود کرسی شیعه‌شناسی دارد، ولی ما از هر مذهبی در دانشگاه مذاهب اسلامی کرسی ایده‌پردازی داریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با موضوع تشریح فعالیت‌های این دانشگاه در دوره یک‌ونیم‌ ساله مدیریت جدید و برنامه‌های پیش‌رو، امروز (دوشنبه 21 آبان‌ماه) در این دانشگاه برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام مختاری در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره فراخوان عمومی این دانشگاه در حوزه کتاب، گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی چند ماه گذشته در یک فراخوان عمومی خطاب به صاحبان قلم، ناشران و کسانی که به نوعی با کتاب و نوشتن سروکار دارند، برای چاپ پژوهش‌ها در حوزه تقریب مذاهب اعلام آمادگی کرد که در این راستا همکاری‌هایی صورت گرفت. همچنین این آمادگی را داریم آثار تقریبی را به زبان‌های دیگر نیز ترجمه کنیم.
 
وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که در آثار و منشورات، اسلام اصیل را که منبعث از کتاب و سنت است و بر هدایت انسان‌ها و تنویر افکار آحاد جامعه تاثیرگذار است، بدون تعصبات و نگاه‌های افراطی معرفی کنیم. معمولا افرادی که دنبال موضوعات تقریبی هستند به دانشگاه مذاهب اسلامی مراجعه می‌کنند و این دانشگاه با چاپ و تجمیع کتاب‌های این حوزه می‌تواند به‌عنوان مرجع مطرح شود.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در بخش دیگری از این نشست درباره فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه، اظهار کرد: حدود 25 سال از تاسیس این دانشگاه می‌گذرد که در این مدت تا پیش از دوره مدیریت جدید، در مجموع 14 عنوان کتاب به چاپ رسیده بود، ولی در مجموع یک سال و نیم گذشته 16 جلد کتاب در موضوعات مختلف از سوی انتشارات دانشگاه به چاپ رسیده و هشت عنوان کتاب دیگر نیز زیرچاپ است. علاوه بر این تعدادی مقالات علمی - پژوهشی در دانشگاه منتشر می‌شود. همچنین برنامه‌هایی نیز برای حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی و چاپ پایان‌‌نامه درنظر داریم.
 
مختاری افزود: قوام دانشگاه به استادان، پژوهش، ایده، قلم و کتاب است. در این راستا در زمینه‌های پژوهشی، چاپ کتاب و منشورات علمی و کتابخانه،‌ کارهای خوبی صورت گرفته است. از دیگر فعالیت‌های علمی دانشگاه در این مدت، برگزاری آزمون جامع و برگزاری آزمون اختصاصی طلاب شیعه و اهل سنت در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا بوده که بین 600 تا 700 داوطلب از شهرهایی همچون تهران، قم، سنندج و استان گلستان در آن شرکت کردند. پیش از این تنها حدود 16 عضو هیات علمی در دانشگاه حضور داشتند و اکنون هرساله حدود 10 نفر هیات علمی جذب دانشگاه می‌شوند.


وی با تاکید بر کار علمی و فرهنگی در حوزه وحدت و تقریب مذاهب اسلامی، گفت: بسیاری از انحرافات موجود در جوامع اسلامی، ناشی از جهل، تعصبات نابخردانه و روش‌های دگماتیسمی است. در قرآن کریم بر تمسک به ریسمان الهی و مشترکات اسلامی تاکید شده است. جامعه اسلامی اگر خواهان آرامش، امنیت و طمأنینه است، نیاز به وحدت همه‌جانبه پیروان مذاهب مختلف اسلامی دارد. مسلمانان با نقطه‌نظرات مختلف با تاکید بر اشتراکات دینی می‌توانند در برابر استکبار جهانی مقاومت کنند. دانشگاه مذاهب اسلامی در ایجاد این وحدت نقش بسزائی دارد.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: شاید انتظار این بوده که این دانشگاه بعد از حدود 25 سال از تاسیس آن، در رأس بسیاری از دانشگاه‌های جهان اسلام باشد و یا حداقل در پایتخت کشور خوب معرفی شده باشد، ولی متأسفانه متناسب با اهداف و مأموریت‌هایش بروز و ظهور نداشته است. مقام معظم رهبری نیز در دیدار با هیأت امنای دانشگاه مذاهب تاکید داشتند که این دانشگاه باید در تراز دانشگاه‌های برتر جهان اسلام قرار گیرد.
 
مختاری ادامه داد: امروز دیگر این دانشگاه گمنام نیست و در چشم‌انداز به‌عنوان یک قطب علمی در زمینه تقریبی در جهان اسلام به آن نگاه می‌کنیم. دانشگاه الازهر مصر که در جهان اسلام بسیار مطرح است نیز نقاط ضعفی دارد؛ ازجمله خلأ وجود کرسی شیعه‌شناسی و دانشجوی این حوزه. ولی ما از هر نوع مذهبی در دانشگاه مذاهب اسلامی کرسی ایده‌پردازی داریم. اینجا مسجد و مرکز فرهنگی نیست، بلکه محل حضور فرهیختگان علمی و اهالی فکر و قلم و اندیشه است.

 
 وی با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در حوزه بین‌الملل نیز گفت: آذرماه سال جاری، کنفرانسی در زمینه اسلام‌هراسی، با همکاری دانشگاه، مجمع جهانی تقریب و مُفتی کشور روسیه در فرانسه برگزار خواهد شد. براساس اهداف و مأموریت دانشگاه، 40 تا 50 درصد فعالیت‌های ما در حوزه بین‌الملل است. زمانی که مسئولیت ریاست دانشگاه را پذیرفتم، تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه در مجموع حدود 40 نفر و در سال 1396 بین 100 تا 120 نفر از 12 ملیت در دانشگاه دانشجو داشتیم و از بهمن‌ماه دانشجویانی از کشورهای دیگر نیز به این جمع افزوده خواهند شد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، اظهار کرد: در زمینه بین‌الملل تاکنون حدود 30 تفاهم‌نامه همکاری با کشورهای مختلف امضا کرده‌ایم که بشتر آن‌ها در حال عملیاتی شدن هستند. عضویت در اتحادیه دانشگاه‌های جهان، عضویت در اتحادیه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام و عضویت در اتحادیه دانشگاه‌های ایران و عرب،‌ از دیگر فعالیت‌هایی است که در دوره مدیریت جدید اجرایی شده‌اند. همچنین برای نخستین‌بار در جهت گسترش فرهنگ تقریب،‌ درنظر داریم دوره‌های کوتاه‌مدت مطالعات تقریبی را در دیگر کشورها برگزار کنیم. اخیرا هیأت عالیرتبه‌ای از دانشگاه رودن روسیه به ایران آمدند که با همکاری دو دانشگاه مرکز همکاری‌هایی دوجانبه با محوریت دانشگاه مذاهب اسلامی تاسیس شد و قرار است در سفری که هفته آینده به روسیه خواهیم داشت، مرکزی مشابه نیز در روسیه راه‌اندازی شود. در حاشیه این دیدار رئیس دانشگاه رودن، پیشنهاد برگزاری کنفرانس «دین و مقابله با خشونت» را مطرح کرد که در تراز بالای بین‌المللی یک سال درمیان در روسیه و ایران برگزار شود.

مختاری همچنین راه‌اندازی مراکز آموزش زبان، توسعه و گسترش واحدهای این دانشگاه در استان‌های مختلف کشور، راه‌اندازی سایت دانشگاه مذاهب اسلامی به زبان‌های انگلیسی و عربی را از برنامه‌های در دست اقدام برشمرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها