یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
کتابخانه تخصصی حوزه حقوق شهروندی تاسیس شود

احمد غلامی در نشست هم‌اندیشی نویسندگان حوزه حقوق شهروندی گفت: وزارت علوم می‌تواند کتابخانه‌ای مجازی نیز برای این حوزه تعریف کند که بدون نیاز به فضاهای فیزیکی با امکان اتصال به یک سرور مطمئن زمینه دسترسی آحاد ملت و دانشجویان و اساتید را به کتاب‌های این حوزه فراهم کند. همچنین جشنواره پایان‌نامه‌های دانشجویی این حوزه می‌تواند برگزار شود.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست هم‌اندیشی نویسندگان حوزه حقوق شهروندی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عصر شنبه 19 خرداد در ستاد سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران برگزار شد.
 
غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این نشست با تاکید بر احیای حقوق شهروندی با توجه به مطرح شدن آن در آیات و روایات گفت: بحث حقوق شهروندی در میان متون مختلف دینی ما وجود دارد و تنها باید به محتوای آن دقت کرد از سوی دیگر ایران از آنجا که مهد تمدنی تاریخی بوده بلوغ دانش و تمدن و مدنیت در آن آثار برکاتی داشته که حقوق شهروندی یکی از آن‌هاست.
 
وی با بیان اینکه حقوق شهروندی باید در میان اقشار مختلف جامعه تبیین شود اضافه کرد: از همین رو دولت تدبیر و امید احیای منشور حقوق شهروندی را در دستور کار خود قرار داده و مردم ایران حق‌شان است که با کمک اندیشمندان و متفکران از حداکثر حقوق بهره‌مند شوند. قابل تأمل است که بخش اعظمی از روشنفکران و متفکران حوزه حقوق شهروندی جزء خانواده آموزش عالی هستند و از همین جهت اجرایی کردن پیشنهادات در این حوزه کار سختی نیست.
 
وی افزود: در دانشگاه‌ها شبکه‌ای مشخص شده که در آن‌جا گروه‌هایی ویژه حقوق شهروندی تشکیل شود تا از این طریق این حقوق در جامعه دانشگاهی نهادینه شود. البته جامعه دانشگاهی باید تاثیر تربیتی این موضوع روی دانشجویان و بحث تحقیق، تالیف و انتشار کتب و مقالات این حوزه را مورد توجه قرار دهد تا از این طریق مردم از مزایای اطلاع‌رسانی حقوق شهروندی بهره‌مند شوند.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین آغاز جشنواره پایان‌نامه‌های دانشجویی حقوق شهروندی را امکان‌پذیر خواند و افزود: البته با توجه به آثار اندک در این حوزه می‌توان این جشنواره را با همین بضاعت آغاز کنیم و انتظار داشته باشیم که در آینده برگزاری این جشنواره زمینه‌ساز تولیدات دیگر شود. از سوی دیگر اعطای مجوز فصلنامه‌های تخصصی این حوزه نیز می‌تواند پس از چاپ سه نسخه آن چنانچه استانداردهای لازم را رعایت کرده باشد محقق شود.
 
این مقام مسئول اجرای مجموعه این پیشنهادها را منجر به تقویت عملکرد دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی دانست و گفت: وزارت علوم می‌تواند کتابخانه‌ای مجازی نیز برای این حوزه تعریف کند که بدون نیاز به فضاهای فیزیکی با امکان اتصال به یک سرور مطمئن زمینه دسترسی آحاد ملت و دانشجویان و اساتید را به کتاب‌های این حوزه فراهم کند. برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌ها و قرارگیری نتایج آن در دسترس مردم می‌تواند از دیگر اقداماتی باشد که در این حوزه صورت بگیرد.

جواد نوروزی، دبیر شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی در بخشی از این نشست اهداف دبیرخانه دایمی حقوق شهروندی را تشریح کرد و گفت: هدف دبیرخانه اشاعه و ترویج حقوق شهروندی است چراکه این حقوق باید به لحاظ عملی در جامعه ما اجرا شود و اگر چنین اتفاقی صورت نگیرد مانند سایر مقولاتی که در سطح نظری باقی مانده‌اند دچار مرگ می‌شود. البته لازمه اجرای این ماجرا ورود نخبگان است چراکه بسیاری از پدیده‌های خوب در ایران به دلیل عدم حضور نخبگان در نطفه خفه شدند و نوزاد نارسی از آن‌ها به دنیا آمده است.
 
محمد هاشمی، استاد حقوق نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه شعار حقوق شهورندی در کشور ما مدتی است آغاز شده یادآور شد: باید تلاش کنیم تا این شعار به سمت شعور حرکت کند و لازمه آن برداشتن گام‌‌های اساسی در این حوزه است.
 
وی ادامه داد: تاکنون با فعالیت‌های دبیرخانه دایمی حقوق شهروندی تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است و ما ذخیره‌های خوبی در این حوزه داریم. اما لازم است که همچنان متفکران و اندیشمندان جوان تدوین مقالات و کتاب در این حوزه را در دستور کار قرار دهند.
 
هاشمی به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد کرد تا با ظرفیت‌های پیش روی این وزارتخانه گام‌های اساسی در این حوزه بردارد.
 
وی تاکید کرد: وزارت علوم باید از جوانانی که در حوزه تولیدات مکتوب حقوق شهروندی فعالیت می‌کند حمایت کند تا این افراد بتوانند تولیدات مطلوبی را برای جامعه به ارمغان آورند.
 
کتابخانه تخصصی حوزه حقوق شهروندی تاسیس شود

در بخش دیگری از این نشست برخی از نویسندگان حوزه حقوق شهروندی دغدغه و مطالبات خود را به وزیر علوم پیشنهاد دادند. در همین رابطه ندا نبوی طباطبایی، مدرس و پژوهشگر حوزه حقوق با بیان اینکه حقوق شهروندی شجره طیبه‌ای است که با عنایات مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری در ایران شکل گرفته گفت: اکنون این شجره طیبه نیازمند آبیاری است و این مهم با ادبیات‌سازی در این حوزه صورت می‌گیرد که باید ملزومات آن فراهم شود.
 
وی در همین باره توضیح داد: در این راستا باید سرفصل‌های درسی مورد بازنگری قرار گیرد چراکه اکنون سرفصل‌های کنونی مصوب سال 1369 است و از همین جهت باید به‌طور مثال اخلاق حرفه‌ای در راستای حقوق شهروندی برای هر رشته دانشگاهی مصوب شده و کتاب‌های مرتبط با این حوزه تالیف شود.
 
نبوی طباطبایی در ادامه تاسیس کتابخانه تخصصی حوزه حقوق شهروندی را مطالبه کرد و افزود: این کتابخانه باید جنبه ملی داشته باشد و با گردآوری تمامی منابع مرتبط با این حوزه امکان دسترسی عموم را به آن فراهم کرده و از انحصار عده‌ای خاص خارج شود. همچنین برگزاری کارگاه‌های تخصصی در دانشگاه‌ها، کرسی‌های آزاداندیشی و استفاده از ظرفیت‌های عظیم دانشجویی از دیگر مواردی است که می‌تواند به اجرایی‌سازی حقوق شهروندی در جامعه کمک کند.
 
وی در پایان گفت: وزارت علوم می‌تواند در تولید محتوا اعم از کتاب و مقاله کمک‌کننده جامعه علمی باشد و همچنین با اعطای مجوز فصلنامه‌های علمی و ترویجی یا علمی ـ پژوهشی در حقوق شهروندی گام‌های جدی‌تری را بردارد. به هرحال تلاش ما باید این باشد که با رویکرد مذهبی متناسب با شرایط کشورمان از حقوق شهروندی دفاع کنیم.
 
در ادامه این نشست الهه‌سادات امامی، مربی حقوق شهروندی خواستار حمایت بیشتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مربیان حقوق شهروندی در شهرستان‌ها شد و ورود و آموزش آن‌ها در سطح آکادمیک را مطالبه کرد.
 
جشنواره پایان‌نامه‌های دانشجویی برگزار شود
مونس کشاورز، دبیر کنکره بین‌المللی حقوق شهروندی نیز در ادامه این نشست با اشاره به مطالبات فعالان این حوزه عنوان کرد: وزارت علوم می‌تواند با برگزاری جشنواره پایان‌نامه‌های دانشجویی در این حوزه گام اساسی بردارد البته اکنون دبیرخانه با همکاری موسسه خانه‌ کتاب قرار است نخستین جایزه کتاب سال حقوق شهروندی را در سال جاری برگزار کند. از همین جهت جشنواره پایان‌نامه حقوق شهروندی نیز می‌تواند برگزار شود.
 
وی ادامه داد: تصریح در فرایند اداری تصویب واحدهای درسی حقوق شهروندی در دانشگاه‌ها یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند صورت بگیرد و حتی اگر امکان اصلی دروس اصلی وجود نداشت حقوق شهروندی می‌تواند به عنوان واحد درسی اختیاری در دانشگاه‌ها تدریس شود. همچنین تجهیز کتابخانه‌های دانشگاهی با منابع مرتبط با این حوزه اعم از ناشران دولتی و غیردولتی می‌تواند راهگشا باشد چراکه اکنون کتابخانه‌های دانشگاهی از این منابع خالی است.
 
به گفته رئیس انتشارات حقوق شهروندی، برگزاری همایش حوزه حقوق شهروندی در آموزش عالی نیز یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند صورت بگیرد چرا که در این حوزه منابع مکتوب فراوانی وجود دارد که می‌تواند در بهینه‌سازی این حوزه موثر باشد. استفاده مطلوب از مربیان حقوق شهروندی نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌تواند توسط وزارت علوم حمایت شود.

فریدون جعفری، دستیار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور شهروندی نیز در بخش دیگری از این نشست روند تصویب واحدهای درسی برای سرفصل‌ها و کتب مرتبط به این حوزه را تشریح کرد و گفت: اکنون درس حقوق بشر در دوره‌های کارشناسی ارشد تدریس می‌شود و با توجه به موج مثبتی که درباره حقوق شهروندی در کشور وجود دارد امکان بازتعریف سرفصل‌ها و به روز رسانی آن‌ها با استفاده از نظرات محققان وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها