سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۶
بدبینی عباس‌‌نژاد، نوعی تلخ‌اندیشی است

مجموعه شعر «پرنده بودن» اثر علی عباس‌نژاد عصر ديروز با حضور شاعر، ناشر و اسماعیل امینی در سرای اهل قلم رونمایی شد. امینی در این نشست گفت: نگاه عباس‌نژاد به جهان تلخ است ولي در اين بدبینی،اثری از مدهای روشنفکری نیست بلكه نوعی تلخ‌اندیشی مي‌بينيم.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این نشست که عصر دیروز از ساعت 15 در سرای اهل قلم برگزار شد، حامد کنی مدیر انتشارات روزبهان به عنوان ناشر کتاب، اسماعیل امینی به عنوان منتقد و علی عباس‌نژاد شاعر حضور داشتند.

اسماعیل امینی شاعر در نقد و بررسی این کتاب گفت: بررسی دقیق، شایسته جلسات نقد و بررسی است که امکان پرسش و پاسخ پس از نشست هم وجود داشته باشد. در چنین جلسه‌ای که یک جلسه رونمایی است، جا دارد کمتر به موارد تخصصی بپردازیم.

وی با بیان یکی از موارد تفاوت بین شعر و خوشنویسی گفت: یک خوشنویس ممکن است شاهکار خلق نکند، اما بی‌تردید همیشه خوش‌خط خواهد بود. در حالی که در مورد یک شاعر که در طول زندگی‌اش شاهکارهایی هم خلق کرده، همیشه این امکان وجود دارد که در مقاطعی از زندگی هنری‌اش، و حتی از مقطعی به بعد، آثار بسیار ضعیفی تولید کند.

امینی با اشاره به این که علی عباس‌نژاد از شاعرانی است که از همه چیز زندگی خود برای شعر و ادبیات گذشته است، گفت: خود من چنین توانی ندارم که از همه لذایذ زندگی به نفع شعر بگذرم.

وی افزود: در این کتاب، غزل‌ها بیشتر تمرینی به نظر می‌رسند که شاعر انجام داده تا بیشتر با این قالب آشنا شده و در آن طبع‌آزمایی کند. اما نقطه قوت این کتاب، ‌نوخسروانی‌های آن است که اوج شاعرانگی‌‌های عباس‌نژاد در این قالب خود را نشان می‌دهد.

امینی یادآور شد: عباس‌نژاد در نوخسروانی‌های خود، نگاهی خاص به دنیا می‌افکند که شعر او را از شعر دیگران متمایز می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود، نگاه عباس‌نژاد را به جهان اطراف، نگاهی تلخ، بدبینانه و ناامید وصف کرد و افزود: با این حال، در بدبینی عباس‌‌نژاد، اثری از مدهای روشنفکری نیست. بدبینی او، نوعی تلخ‌اندیشی خاص است که در شعر دیگران دیده نمی‌‌شود.

در ابتدای این نشست، حامد کنی مدیر انتشارات روزبهان با اشاره به فرآيند سه‌ساله تولید این کتاب گفت: سه سال پیش آقاي عباس‌نژاد با حضور در دفتر روزبهان، کتاب خود را به ما تحویل داد و ما نیز طبق روال، کتاب را برای بررسی به هیاتی ارایه کردیم که آن هیات، کتاب ایشان را برای چاپ مناسب تشخیص داد.

وی با بیان این که در انتشار این کتاب مشکلات بسیاری گریبانگیر این موسسه انتشاراتی شده است،‌ افزود: این مشکلات، عمدتا ناشی از سختگیری‌های من به عنوان ناشر بود که می‌خواستم کتاب، با حداکثر دقت و به مثابه اثری هنری منتشر شود.

کنی یادآور شد: در تمام ایران، تنها یک ناشر وجود دارد که کتاب‌های خود را طبق قواعد و استانداردهای جهانی منتشر می‌کند. من با شاگردی نزد این ناشر، متوجه نکات مهمی شدم که در چاپ هر کتابی باید رعایت شود.

وی با اشاره به این که کتاب خوب، کتاب قشنگ نیست، گفت: اگر کتابی قشنگ بود و برای مثال دو میلیون تومان قیمت خورده بود، اصلا بدین معنا نیست که کتاب به نحوی حرفه‌ای و صحیح، و مطابق استانداردهای بین‌المللی منتشر شده است.

کنی، استاندارد اکسفورد را استانداردی جهانی خواند که همه ناشران باید در شش صفحه نخست کتاب به آن عمل کنند، و اضافه کرد:‌ ترتیبی که باید در آرم انتشارات، فیپا، شناسنامه، و نام کتاب رعایت شود، بدون تغيیر و لازم‌الاجراست؛ اما متاسفانه در بین ناشران ما تنها یک ناشر در این حوزه به درستی عمل می‌کند.

مدیر انتشارات روزبهان با اشاره به این که طراحی روی جلد مجموعه شعر «پرنده بودن» نزدیک به سه سال طول کشیده است، گفت: در طراحی این طرح جلد، پنج نفر دخیل بودند که بیش از همه باید از آقای کیایی و خانم گلایلی در این راستا تشکر کنم.

وی به برخی از تلاش‌های صورت گرفته به‌منظور طراحی جلد این کتاب اشاره کرد و افزود: برای این کار، از عکسبرداری از کویر، طراحی مینیاتور، طراحی کاشی، تخصص یک طراح قالی ایرانی و بسیاری افراد دیگر بهره گرفته شده است. سرانجام یک طرح مینیاتور پذیرفته شد که هم‌اکنون روی جلد کتاب کار شده است.

کنی طراحی بارکد کتاب بر پشت جلد را از دیگر مشکلات پیش روی تولید این کتاب دانست و یادآور شد: به دلایلی، طراحان گرافیک کتاب‌ها همواره از طراحی بارکد بر پشت جلد گریزانند. من راهی را که از ناشران ژاپنی آموخته بودم، به کار گرفتم و با جا دادن آرم کتاب که تصویر یک پرنده است روی بارکد، توانستیم بر آن مشکلان غلبه کنیم.

وی بر ضرورت توجه ناشران به فیزیک کتاب به عنوان راهی برای احترام گذاشتن به مخاطب یاد کرد و گفت: در حال حاضر کمتر ناشری است که به فیزیک کتاب دقت کافی داشته باشد. در حالی که دقت در طراحی فیزیک کتاب، به معنی احترام به فرهنگ، مردم و کتابخانه مردم است. نمی‌توان از مردم انتظار داشت کتابی را که کتابخانه آنها را زشت می‌کند، با خيال راحت بخرند و نگهداری کنند.

مدیر انتشارات روزبهان به توضیح مواردی چون جنس کاغذ این کتاب(نخودی 110 گرمی)، جنس جلد(گالینگور ایرانی)، صحافی(ته گرد) پرداخت و گفت: انتشار این مجموعه شعر یک بار کاملا تمام شد و من با دیدن نتیجه، تمامی نسخه‌های کتاب را دور ریختم؛ چرا که یک یا دو میلیون تومان سرمایه، از نظر من ارزشی کمتر از یک کتاب خوب دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها